Естонски киновечери

25-ото издание на Международния филмов фестивал "Черни нощи" в Талин предлага кино за всички възрасти

Германският "Скъпи Томас" спечели Голямата награда на фестивала тази година
Германският "Скъпи Томас" спечели Голямата награда на фестивала тази година
Германският "Скъпи Томас" спечели Голямата награда на фестивала тази година    ©  PÖFF
Германският "Скъпи Томас" спечели Голямата награда на фестивала тази година    ©  PÖFF

Онова, с което фестивалът в Талин (Tallinn Black Nights Film Festival - PÖFF) веднага впечатлява, е грижовното отношение към публиката. Редом с престижните официални селекции и най-доброто от балтийското кино (Baltic Film Competition) програмата на фестивала включва и старателно подбрани заглавия за всеки вкус, интереси и възраст, представящи от най-новото в "среднощното кино, от което те побиват тръпки" до най-добрите научни филми, заснети през изминалата година. Специално внимание е отделено и на децата от различни възрасти, като програмите за тях започват от отделна секция с прожекции за току-що прохождащите хлапета (т.нар. toddlers), през две отделни програми с филми за деца, втората с ясен фокус върху темата за човешките права, до младежки филми за тийнейджъри.

"Младите хора днес имат много забавления на разположение, затова е наша цел и задача да ги срещнем с киното на възможно най-ранна възраст. Само така те ще се превърнат в наша публика в бъдеще и ще са онези, които гледат официалната ни селекция" - без замисляне отговаря директорката на фестивала Тина Лок-Трамберг на въпроса защо за един съвременен кинофестивал е важно да има такава богата филмова програма за деца. Когато заговаряме за визията ù за бъдещето на "Черни нощи" след първия четвърт век съществуване, тя отново подчертава, че развитието на кинообразованието е ключова част от нея.

За разлика от повечето други големи фестивали от класа си Талин не изглежда да се стреми към провокации и яркост в основната си селекция, а по-скоро търси дружелюбна всеобхватност и представяне на доброто и последователното от международното кино. В този смисъл "Черни нощи" е по-скоро фестивал-витрина, с над 250 филма всяка година, очертаващи паралелно протичащите процеси в съвременното кино. Изборът на филм като "Скъпи Томас" (Dear Thomas) на германския режисьор Андреас Клайнерт за носител на Голямата награда на фестивала тази година не е незакономерен, а по-скоро може да служи за утеха на тревогите, че в съвременното кино доминира една-единствена, нова парадигма, изискваща толерирането само на филми, разказващи за групи и персонажи, към които камерите се обръщаха по-рядко и с по-малко истинско любопитство досега.

"Скъпи Томас" предлага по-скоро едноизмерен и доста познат разказ. Филмът разказва историята на известния писател, драматург и кинотворец Томас Браш. Сюжетът очертава постоянните сблъсъци на писателя със системата. В Източна Германия, където е роден и израства, заради буйните си позиции той е държан под контрол и рядко има възможност да публикува. Признанието му идва на Запад, но там започва и бунтът му срещу усещането, че бива превърнат в стока и сувенир. В дъното на конфликта стоят пречупените в ранна възраст отношения на писателя с праволинейния му баща, който се опитва да го изпрати във военно училище, а после го издава на властите като участник в опит за организиране на протести в подкрепа на Пражката пролет.

Много по-задълбочен размисъл за тънките, но здрави връзки между историческото минало и настоящето, както и за отделните съдби, вплетени в тях, предлага друг филм от официалната селекция на фестивала - "Сватбеният ден" (The Wedding Day) на водещия полски режисьор Войчех Смажовски. "Паметта е нещо страшно, но без памет човека го няма", изрича, гледайки в камерата, полският ветеран Антон Вилк, докато екранната му история нашепва за забравата и изкривените колективни спомени. Служейки си с премрежения дементен поглед на стареца, филмът с лекота наслагва неговата младост по време на Втората световна война, когато той е свидетел и брънка в отношенията между съветските и германските войници с полското и еврейското население в малко полско селище, с разпадащия се в сегашно време свят на арогантния му син, собственик на кланица. Именно заради мъдрата си описателност, съчетана с чувствителното и достоверно проследяване на житейски пластове, филмът заслужено получи Голямата наградата на фестивала за най-добър сценарий и за режисура.

След като миналата година филмът "Страх" на Ивайло Христов (виж рецензията на Янко Терзиев - бел. ред.) отпътува от Талин с Голямата награда, през 2021 г. българското кино отново присъства силно в програмата на един от 15-те най-престижни фестивала в света от т.нар. А клас. Два филма направиха своята международна премиера по време на 25-ото издание на "Черни нощи" - "Януари" на режисьора Андрей Паунов, вдъхновен от едноименната пиеса на Йордан Радичков, беше сред селектираните заглавия в категорията "Бунтари с кауза". "Колите, с които нахлухме в капитализма" на режисьорите Борис Мисирков и Георги Богданов пък беше избран за участие сред филмите в "#pöfftrending", показваща "висшата мода в документалистиката". България беше и единствената държава, от която бяха селектирани два от общо четиринадесетте проекта за пълнометражни филми в развитие, търсещи международни копродуценти във важната за киноиндустрията платформа Industry@Tallin&Baltic Event. Там с потенциални бъдещи партньори се срещнаха проектите "Гамбит" на Константин Божанов и "Две по едно" на Владимир Петев.

Все още няма коментари
Нов коментар