Награди "Икар" 2023 | Tриумф за "Орфей"

Наградата на публиката дава надежда, че българските зрители не искат от театъра само комедии, патриотизъм и звезди

Златният "Орфей"    ©  Светослав Караджов

По традиция във вечерта на международния ден на театъра, 27 март, станаха известни и носителите на националните награди "Икар", връчвани от Съюза на артистите в България. Домакин на тържествената церемония, също по традиция, беше Народният театър. От неговата голяма сцена лауреатите отправяха своите благодарности и послания, водени от дегизирани като самите статуетки актьори на кокили, преминаващи като гигантски златни насекоми.

Обявяването на наградите винаги е наситено с напрежение и очакване като в състезание, макар същинският смисъл на събитието да е в празничността и в открояването на постиженията, които са и в номинациите. Но все пак наградата във всяка категория е само една.

Очаквано, а според мен и справедливо, разтърсващият и необикновен "Орфей" на словенеца Йерней Лоренци излезе на преден план, доминирайки в основните категории за режисура и най-добър спектакъл. Голяма част от актьорите от трупата на Народния театър, които играят в представлението, включително и Владимир Пенев, който също играе в "Орфей" (но взе наградата за "главна мъжка роля" заради забележителното си изпълнение като поп Кръстю в пиесата на Константин Илиев "Великденско вино", също в Народния театър), излезе на сцената, за да получи статуетките от името на режисьора, който не можеше да присъства. Този жест е най-точният символ за духа на споделяне, за чувството за общност, без които театърът може лесно да се разпадне под натиска на собствените си центробежни сили (както се случва и в самия Народен театър заради конфликта между директора Васил Василев и режисьора Александър Морфов).

Безспорно "Орфей" е спектакъл на необикновено оригинална и талантлива театрална личност, какъвто е Йерней Лоренци, но той е и мощно, ансамблово постижение, което едва ли би било възможно без всеотдайната енергия на трупата, в която се срещат актьори от различни поколения. Слушал съм впечатления на много от актьорите и всички те споделят, че срещата с Лоренци е била събитие за тях. Приятна изненада за мен беше фактът, че "Орфей" грабна и приза на публиката не защото имам колебания в качествата му, а защото това все пак, освен че е нетрадиционен, е и нелек за гледане трагически спектакъл - той говори за неща, за които в живота трудно намираме думи. Тази награда ми връща отново вярата, че българската публика не желае от театъра само комедии, патриотизъм и звезди.

Друго забележително сценично постижение - "О, щастливи дни" от Самюъл Бекет в постановка на Маргарита Младенова в "Сфумато", получи две статуетки. Наградата за главна женска роля отиде при Светлана Янчева за изпълнението на бавно потъващата в земята Уини - една от може би най-трудните роли в театъра, а наградата за сценография взе Никола Тороманов, един от безспорните български поети на пространството, за същото представление.

Спектакълът, който изцяло доминираше в номинациите - "Солунските съзаклятници" от Георги Данаилов на Драматичния театър в Пловдив под режисурата на Стайко Мурджев, в крайна сметка спечели само наградата за поддържаща женска роля - Маргита Гошева.

В мъжката категория наградата за поддържаща роля отиде при актьора от трупата на Младежкия театър Светослав Добрев за изпълнението му като Санчо Панса в зрелищния визуално-музикален авторски спектакъл на режисьорката Веселка Кунчева, вдъхновен от "Дон Кихот" на Сервантес.

В категорията "драматургичен текст" Яна Борисова спечели наградата за своята пиеса "Място, наречено другаде" - симпатична сантиментална комедия за несподелената любов, в която авторката за пореден път демонстрира своя талант да прави жив диалог, където остроумните реплики отскачат със скоростта на бързи пасове в тениса. Това е четвърти "Икар" за Яна Борисова, който още веднъж я утвърждава като водещо перо в новата българска драма. За мен Яна Борисова все още не успява да надскочи летвата, която сама си постави с втората си пиеса "Приятнострашно" (която намирам за перфектна), не само многото награди, но и безспорният успех, който спектаклите по нейни текстове имат сред публиката, говорят красноречиво, че тя успява да улови и изрази нещо много вярно за интуициите на времето и човешките взаимоотношения.

Пълният списък с победителите е качен на уебсайта на САБ.

Все още няма коментари
Нов коментар