Родители, станете, родители, мирно!

"Диада" надниква в сложния свят на българските тийнейджъри

Маргарита Стойкова като Дида
Маргарита Стойкова като Дида
Маргарита Стойкова като Дида    ©  Светослав Стоянов
Маргарита Стойкова като Дида    ©  Светослав Стоянов
Темата накратко
  • Историята е за умно и чувствително момиче в малък град, превърнало се в bully.
  • Училищни психолози смятат, че филмът на Яна Титова може да бъде своеобразна превенция срещу агресията.
  • Издателите наричат едноименния роман "Спасителят в ръжта" на днешните тийнейджъри.

Типичен киносалон в типичен софийски мол. Хрупащите пуканки зрители в по-голямата си част са ученици. Действието във филма обаче не се развива в Ню Йорк, Лос Анджелис или в някой фантастичен свят. То се развива в Ямбол, а повечето ученици не са с родителите си и не са доведени под строй от учител. Те са дошли по собствено желание. И поне на една сцена в иначе сериозния филм нееднократно избухват в смях. Това е "Диада" - вторият игрален пълнометражен филм на режисьорката Яна Титова.

В него 16-годишната бунтарка Дида (Маргарита Стойкова, позната на зрителите от сериала "Татковци") живее с алкохолизирания си баща и е решена на всичко, за да реализира мечтата си - да замине при майка си в Америка и да учи рисуване. Само че нещата са по-сложни: тя има по-малко от двайсет и четири часа, за да събере немалко пари за самолетен билет.

Действието се развива в рамките на един-единствен ден през 2011 г. Основен конфликт във филма е този на Дида със средата, в която живее. Среда, изпълнена с учители, незаинтересовани от младите хора, с неудовлетворени родители, правещи сякаш всичко възможно да прехвърлят провала и глупостта си на своите деца. Водещ обаче е конфликтът в самата нея - умно и чувствително момиче, превърнало се в агресивно bully, тормозещо съучениците и учителите си.

Другият главен образ е нейната повърхностна и постоянно изпадаща в паник атаки приятелка Ива (Петра Църноречка). Двете непрофесионални актриси впечатляват с изпълненията си, сред актьорите в останалите роли са Ирмена Чичикова, Иван Бърнев, Цветан Алексиев, а особено запомняща с превъплъщението си в образа на провинциална "кифла" е Жаклин Дочева.

Идеята за филма води началото си от сблъсъка на Яна Титова в тийнейджърските ѝ години с момиче като Дида, което я обвинява, че е загледала гаджето ѝ, и си загася цигарата в нея. До онзи момент Титова не се е сблъсквала с такава агресия, но колкото и травматичен да е инцидентът за нея, по-незаличимо впечатление ѝ оставя как, когато по време на срещата по-късно майка ѝ се държи с момичето добре, с разбиране, пред очите ѝ то омеква. "И си казах, леле, може би тя самата не е свикнала някой да се държи добре с нея", казва Титова.

За да се потопи в света на учениците, преди да напише сценария, Титова посещава училище в Ямбол, в което впоследствие снимат филма. "Просто бях един тих свидетел на това, което се случва в класната стая и в учителската стая. Можех да видя как стои един проблем при децата и как при учителите - те имаха кардинално различни възприятия. Оттам дойде идеята за противопоставянето на тези два свята." Другото, което я вдъхновява, е как учениците адаптират поведението си пред различните учители и едни и същи деца могат да се държат тотално различно. "Това беше важно за филма, защото, разказвайки го през живота на Дида, аз малко или много заемам страна."

Сценарият отлежава десет години и когато часът му най-сетне идва, Титова трябва да намери своята Дида. Режисьорката познава Маргарита Стойкова, но не я вижда в главната роля, защото мисли, че тя не може да постигне необходимата дълбочина на образа, че това е прекалено висока топка за нея. По време на кастингите обаче Стойкова и Петра Църноречка правят страхотен тандем и накрая Стойкова буквално печели ролята с един жест, когато при една от задачите Дида трябва да успокои получилата поредната си паник атака своя приятелка.

"Маги просто я бутна по рамото и ѝ каза: "Аре, успокой се, ма!". Този жест е толкова Дида. Да бутнеш някого силно и да му кажеш да се успокои. Не да го прегърнеш. Тогава разбрах, че тя много усеща героинята", продължава Титова. За Стойкова казва още, че има едно уникално качество: "Веднага осъзнава актьорските прийоми, които съм ѝ казала, прилага ги и край - това е научено."

Стойкова израства в Пловдив, дълго се занимава с танци и оттам идва любовта ѝ към сцената. После минава през инфлуенсърството, каналът ѝ в "Ютюб" е с близо 40 хиляди последователи. За нея актьорството е неразривно свързано с Яна Титова, която играе в "Стъпки в пясъка" на режисьора Ивайло Христов - филма, който я пали по киното и ѝ показва, че не всичко е Холивуд. На петнайсетгодишна възраст се снима в поредица от късометражни филми, отново свързани с Титова. Телефонно обаждане на режисьорката я вкарва и в сериала "Татковци", покрай който се налага да се премести в София. Тогава е в единайсети клас.

Кастингите приключват, един ден Титова я кани на вечеря, казва ѝ да си даде телефона и ѝ връчва сценария. "Бяхме се разбрали, че ако взема ролята, ще трябва да се лиша от много неща, а тя знае, че телефонът е едно от нещата, от които трудно мога да се лиша", спомня си Стойкова. Следва репетиционен процес от четири месеца, по време на който една от задачите на двете актриси в главните роли е да измислят истории за миналото на героините си. "Когато започнахме да снимаме, аз познавах Дида много добре и знаех как ще реагира във всеки момент."

През живота си Стойкова е сменила 6 училища, но не заради друго, а защото родителите ѝ искат най-доброто образование за нея. Спомня си как я местят в по-елитно училище, където се чувства съсипана. "За първи път почувствах какво е да си от страната на унизените, да бъдеш нараняван всеки ден. Тогава видях учители, които не направиха нищо, защото ги беше страх да не бъдат уволнени." За щастие скоро я връщат в предишното ѝ училище. Наблюдавала е много различни деца и родители и е стигнала до извода, че повечето хора живеят в своя балон. Притеснява я, че между учителите и учениците съществува бариера, която нито едната страна, нито другата не иска да премине, и се надява, че филмът може да помогне, като отвори дискусия за това.Не смята, че агресията определя героинята ѝ.

На мнение е, че Дида ходи по главите на хората и ги манипулира, за да постигне своето. "Тя е интелигентно момиче и не би направила всичко това, ако нямаше нужда от парите." Стойкова не се притеснява, че някой може да вземе лош пример от Дида. Дори напротив. Екипът на филма вече е имал среща със специалисти, според които той може да бъде своеобразна превенция срещу агресията. Спомня си и за едно момиче, което среща на една от предварителните прожекции. "Виждаше се много ясно, че тя е една Дида, която не знае какво да прави. И според мен тя ще потърси помощ."

На свой ред Титова смята, че много деца просто нямат емоционална интелигентност, защото тя не е вродена, а се придобива. "Това е нещо, на което би трябвало да те научат родителите ти, после учителите ти. Не учим децата да говорят за чувствата си", опасява се тя. Друго ключово за нея е обкръжението. Благодарение на "Диада" си дава сметка как, ако отделим един елемент от средата, в която се намира, той може да се държи и да бъде възприеман по съвсем друг начин. "Аз също не съм сигурна, че ако бях попаднала в друга среда, нямаше да бъда Дида", казва тя.

Преди дни по книжарниците излезе и романът "Диада" (изд. "Сиела"), също дело на Титова. Идеята ѝ подхвърля писателят Захари Карабашлиев. Тя е скептична, но бързо открива едно ново за нея изразно средство, което ѝ носи тотална свобода, защото не мисли за това кое как би могло да бъде заснето, за разлика от сценария. "Имаше си някакъв полет в това писане и това много ми хареса." Ако филмът още вървеше по дългия си път към големия екран, а междувременно беше написала книгата, може би променила нещо в сценария, но не в самата история, по-скоро в това как Дида вижда света около себе си.

Редакторката на книгата Веселина Седларска открива в Дида вечната тема за младежкия бунт, но в български контекст. "Социалната среда я приема като причина за случващото се, но Дида всъщност е резултат, отбелязва Седларска. - Резултат толкова страховито категоричен, че чак животозастращаващ. Докъде ще стигне Дида, на какво е способно едно момиче, което изглежда арогантно храбро, а всъщност е много самотно и уплашено. Това е въпросът, който си задава през цялото време читателят - на какво е способен човек? И Яна Титова се осмелява да даде истинския отговор - способен е кажи-речи на всичко", казва Веселина Седларска, позната като журналистка и писателка. Затова тя е на мнение, че всеки родител, дори най-образованият, има смисъл да прочете тази книга. "Защото ние си направихме свят, в който родителите не познават децата си, а децата не познават родителите си."

ЧАСЪТ НА УЧЕНИЦИТЕ

Какво мислите за "Диада"? Успя ли да ви докосне филма по някакъв начин?

Х. Б., 15 г., ученик в 12 СУ "Цар Иван Асен II", София: Филмът не ме докосна, а по-скоро ме подразни.

П. Г., 15 г., ученичка в 96 СУ "Лев Николаевич Толстой", София: "Диада" е много хубав филм, който успя да ме докосне, защото показва живота ни като ученици в истинския му вид.

Отразява ли филмът какво е да си ученик днес?

Х. Б.: Филмът не отразява какво е да си ученик в моята "реалност" и ежедневие. Като емоции още по-малко. Да, има нервност сред децата на моята възраст, но чак убийства

П. Г.: Да, филмът даде ясна представа за нашия ученически и личен живот.

Знаят ли родителите в какъв свят живеят учениците в ежедневието си? Ако не, как биха биха могли да го опознаят и разберат по-добре?

Х. Б.: Зависи от родителите и това дали са свързани с детето си. Има такива, които ги оставят да правят каквото си искат, но и такива, които разбират и общуват с децата си. Нужно е да се обръща внимание на детето, преди да започне да набавя липсите си по грешен път и начин.

П. Г.: Като говорят с нас не като с малки деца, а като с нормални хора.

Трябва ли учениците да гледат "Диада" и защо?

Х. Б.: Не! Защото ще обърнат повече внимание на сексуалната тема във филма, отколкото на по-дълбоко скритите проблеми в него.

П. Г.: Да, този филм много познат за тях за тях, защото се сблъсква с много проблеми, с които ние се сблъскваме.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    wlt1566221937619047 avatar :-|
    Деница Йотова
    • - 2
    • + 1

    Поредният филм, който потъпква учителското достойнство! Такива учители се срещат много рядко, но във филма отново се настройват младежите срещу учителите! Затова ги има вашите Диди, защото показвате само лошата страна на образователната система. Нито едно умно момиче, както авторът на статията определя главната героиня, няма да си продава тялото. Нито едно умно момиче няма да се държи зле с и без това смачканата си учителка. Фикцията в този филм преобладава.

    Нередност?
  • 4
    wbs51525932 avatar :-|
    wbs51525932

    До коментар [#2] от "Деница Йотова":

    Да, съгласна съм с Деница, че негативното и преувеличенот преоблагадат във филма. Но той може би е добър повод за разговори с децата и проблемите им. Трябва да се гледа и от политици, които да вземат мерки за образование , култура, да се ограничава чалгата, повече внимание към децата да е на фокус.

    Нередност?
  • 5
    uih1605449310692812 avatar :-|
    Velina Todorova
    • + 4

    Филмът е много добър, многопластов, драстично разголващ това, през което преминаха много деца през годините на политическия, икономическия и социален хаос. А много е вероятно още да преминават през това. Филмът е много тежък, самата аз излязох с усещането, че е твърде мрачен. Филмът ни показа две деца с липсващи семейства - и майките и бащите отсъстваха от живота на децата си макар и по различен начин. И бедните и богатите. И двете семейства имаха проблемите на по-бедните и по-богатите български семейства, но нито едното от тях не се справи с родителството. За учителите просто не искам да споменавам, макар че това, което се случва в образованието, беше една от централните теми. Много точно отразена - в училищата преобладават възрастните учители, факт. Младите са рядкост - няма млади хора, които искат да работят в това училище и в тази образователна система. Темата постоянно се обсъжда, но движение напред няма. Така че - съжалявам, но образът на съвременния учител беше много добре представен - остарели физически, морално и емоционално. Как оцеляват децата в празни семейства и агресивно просташка училищна среда - не знам. За държавата няма какво да кажа. Тя се бори да забрани теми като сексуално образование в училище. Във филма ясно се видя какво алтернативно сексуално образование получават децата именно в училище и извън него. Благодаря на режисьорката! Този филм, някой каза, трябва да мине във всяко училище, да се гледа и обсъжда. В МОН трябва да е задължителен...

    Нередност?
Нов коментар