Най-новият музей на Мадрид

Galeria De Las Colecciones Reales събира пет века колекционерство на кралските династии в сграда с над десет архитектурни награди

Вход към галерията откъм площада пред Кралския дворец.
Вход към галерията откъм площада пред Кралския дворец.
Вход към галерията откъм площада пред Кралския дворец.
Вход към галерията откъм площада пред Кралския дворец.

На 3 юли, в началото на испанското ротационно председателство на Съвета на Европейския съюз (през втората половина на 2023), испанският премиер Педро Санчес прие еврокомисарите за тяхното първо заседание в Galeria De Las Colecciones Reales. Новата перла в короната (в буквален и преносен смисъл) е най-новият музей на Patrimonio Nacional (Национално наследство), който показва пет века колекционерство на испанските кралски династии. Това е и най-големият новооткрит музей в Мадрид за последните близо трийсет години, който се присъединява към музеите "Прадо", "Тисен-Борнемиса", "Рейна София" и разбира се, към Кралския дворец. Силуетът на сградата допълва смятания за най-емблематичен силует на града, погледнат откъм река Мансанарес: до Кралския дворец и точно под катедралата "Алмудена".

Patrimonio Nacional е под патронажа на испанското правителство и има мисията да съхранява и да популяризира историческото и художественото наследство на страната. На официалното откриване в края на юли испанският крал Фелипе VI изтъкна значението на събраното от управлявалите Испания династии богатство, "днес споделяно от всички испанци". А премиерът Педро Санчес каза, че грижата за него "не може да зависи от индивидуални инициативи или пазарни печалби, то трябва да бъде преди всичко държавен проект".

Новият музей представя шестстотин и петдесет картини, скулптури, доспехи, гоблени, карети, мебели, бижута и др. в монументална сграда с площ 40 000 квадратни метра. Част от пространството е и показаната във витрина основополагаща стена на Мадрид от IX век. Сред творбите са картини на артисти като Веласкес, Гоя и Караваджо.

Разнообразието и качеството на изложените експонати превръщат Galeria de las Colecciones Reales в "музей на музеите", според директорката Летисия Руис. Авангардната сграда е проектирана от студиото Tuñon y Mansilla. Архитектът Емилио Туньон изрази радостта си от завършването на проекта, в който е успял да съчетае съвременната архитектура с историческата тъкан. "Важното е какво ще се случи от тук нататък, когато публиката се разхожда из тези пространства, проектирани почти като невидими, в които архитектурата отстъпва цялото внимание на изложените експонати", каза той и припомни приноса на своя партньор Луис Морено Мансила, който умира през 2012 г. Още преди да отвори врати, сградата с бюджет сто седемдесет и три милиона евро вече получи над десет награди, сред които на Официалната колегия на архитектите в Мадрид (2016) и Американската награда за архитектура (2017).

От външната страна тя дава приемственост на фасадата на Кралския дворец и дори дебелината на стената е същата, два и половина метра. Привидната ѝ простота крие истинското архитектурно постижение: музеят на практика представлява голяма подпорна стена за част от града. Вътре тя е отворено, светло пространство с прави линии, които в същото време контрастират и подчертават изложената колекция.

Институцията ще предлага по-широк спектър от културни дейности със своя аудиториум с триста места, както и залата за временни изложби. Специално създадени ресурси подпомагат достъпността, например ръководства за лесно четене, видеоклипове на испански жестов език, усилващи акустичния сигнал устройства и др. Тук се намира и едно от най-модерните и обширни хранилища за културни ценности в Европа.

Идеята за изграждане на музей, посветен на кралските колекции, се ражда още в края на Втората република (1931 - 1939). Проектът е спрян по време на испанската Гражданска война и е подхванат отново едва през 1998 г. Година по-късно започват археологическите разкопки в пространство с изключителна стойност, където в края на IX век е създадена мюсюлманска крепост, превърнала се в зародиш на град Мадрид. Мащабът и значението на намерените останки в голяма степен бележат съдбата и продължилото с години строителство на музейната сграда (2006 - 2015 г.).

Маршрутът в музея е хронологичен и обхваща четири етажа, като започва с династията на Хабсбургите. Те са полагали специални грижи за обогатяване на колекцията от гоблени, оръжия и доспехи. Особено интересен е разделът, посветен на женските патронажи или манастири за монахини, които от Средновековието нататък са основавани от жени от кралското семейство. Характерната за династията строгост отстъпва място в изложбата на далеч по-пищната селекция от коприни, бродерии и украшения на Бурбоните.

На най-долния етаж се помещава "Кубът", "потапящо" мултимедийно пространство, в което публиката се запознава и с другите кралски обекти, управлявани от Patrimonio Nacional, сред които дворците "Сан Лоренсо де Ел Ескориал", "Аранхуес" и "Алмудайна" в Палма де Майорка. Така Galeria de las Colecciones Reales е в същото време и своеобразна рекламна витрина на институцията. Една трета от изложените творби ще се редуват, а цялостните колекции надхвърлят 170 000 експоната.

Сред най-ценните според изкуствоведите творби в новия музей е творбата "Архангел Михаил побеждава дявола" (1692), с която Луиза Ролдан известна като Ла Ролдана, става първата испанка с титлата дворцова скулпторка. Също "Саломе с главата на Кръстителя" рисувана от Микеланджело Меризи да Караваджо (около 1607) от ранния му неаполитански период.

Според изследователи картината "Бял кон" на Диего Веласкес (1634-1638) е била завършена в очакване да бъде добавен ездач на седлото или пък е служила за модел за други портрети с коне. От своя страна Черната колесница (около 1670-1680) е един от най-ранните примери за т.нар. grand carrosse, луксозна карета, която Франция популяризира в европейските дворове. Изработена е от дърво с барокови резби и напълно затворена каросерия с остъклени прозорци.

Именно върху каретите фокусира и първата временна изложба в новия музей "В движение. Превозни средства и каляски от Националното наследство" (до юни 2024). Петдесет експоната разказват историята на този вид превозни средства в Испания от XVI до XX век. Каляските в най-голяма степен символизират властта на монархията, затова европейските дворове разработват специална сценография около тях, казват организаторите.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар