НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

"Животът" продължава

Застрахователите почти не са променили общите условия на полиците, малко клиенти не могат да си плащат

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Компаниите почти не са променяли общите условия по животозастрахователните полици заради епидемията от COVID-19.
  • Много малка част от клиентите се затрудняват да плащат премиите си и са в риск да загубят покритие или част от спестяванията си.

"В случай че не заплатите вноска по застраховката си на посочения в полицата падеж, съществува вероятност да загубите застрахователното си покритие. В случай че изпитвате финансови затруднения или сте възпрепятствани да заплатите вноската си в срок, е необходимо да се свържете със застрахователния си консултант и да обсъдите заедно възможностите да запазите застраховката си." Това са част от съобщенията на животозастрахователните компании към клиентите им в периода на пандемия.

Договорите за застраховки "Живот" и "Злополука" се сключват срещу събития, свързани с живота, здравето и телесната цялост на клиента. Животозастрахователните полици могат да бъдат с покритие за случай на смърт или на доживяване до определена възраст или пък със смесено покритие. Често клиентите на дружествата сключват застраховки, които предполагат получаване на рента в края на периода или пък продукти, свързани с инвестиционен фонд, женитба, детски и други.

Най-общо клиентите сключват два вида животозастрахователни полици - рискова за смърт или заболяване, която се обновява всяка година и най-често се сключва към ипотечен кредит за жилище, и застраховка със спестовни планове, която е дългосрочен продукт. Пазарът на животозастраховане в България към края на миналата година е за почти 500 млн. лв. на база премийния приход и нараства с над 11% спрямо година по-рано. Покритието е за над 24 млрд. лв. С най-голям дял в премийния приход са "Живот и рента" и "Заболяване" (виж графиката). Изплатените суми по обезщетения в този сектор са за малко над 178 млн. лв. през миналата година, а общо покритието на застраховките обхваща почти 2 милиона българи в около 600 хил. договора. Факт е, че като цяло животозастрахователният пазар се движи основно от задължителните полици по ипотечното кредитиране. Извън това пазарът е скромен, но все повече се движи и от здравните застраховки.

Застрахователите твърдят, че не са променяли драстично общите си условия заради въвеждането на извънредно положение и пандемията от COVID-19, и случаите, в които клиентите им се затрудняват да плащат премиите си, са по-скоро единични и се разглеждат задълбочено.

Какви са правата на клиентите по договора

Според Кодекса за застраховането застрахователите са длъжни да предоставят на клиентите си информация за покритите и изключените рискове и възможностите за изменение на застрахователния договор съобразно общите условия, както и сроковете и начините за прекратяване на договора. Клиентите трябва да бъдат информирани за начина на определяне на премиите, срока и начините за плащането им, условията за едностранно прекратяване на договора и последиците от неплащане.

Ако застрахованият по полица "Живот" плаща разсрочено премиите си и не плати някоя дължима текуща премия, застрахователят няма право да търси заплащането й по съдебен ред, а трябва да покани писмено застрахования да плати премията в срок от един месец. Ако това не се случи, застрахователят може да прекрати договора, когато става дума за едногодишен договор, или пък да намали застрахователната сума до размера на откупната стойност, ако застрахованият е плащал поне две години.

Физическото лице, което е сключило индивидуален животозастрахователен договор със срок повече от шест месеца, може да го прекрати едностранно в срок от 30 дни от момента, в който е било уведомено за сключването му, и това може да стане със съобщение до застрахователя. В случая застрахованият може да получи заплатената премия, като от нея се извади частта, в която застрахователят е носил риск, но не е настъпило застрахователно събитие.

Пандемията не променя условията

Застрахователите отбелязват, че около пандемията няма много промени в общите условия, а в повечето рискови застраховки смърт от коронавирусна инфекция или пък заболяване и лечение не са изключен риск.

"Смъртността при коронавирус не представлява сериозно предизвикателство за портфейлите на застрахователите, защото смъртността и заболеваемостта при по-младите възрастови групи не са нещо драматично различно от очакваното. Рисковете от подобни заболявания са калкулирани в дългосрочните продукти още при тяхното създаване, предвидени са и съответните изключения", коментира Светла Несторова, изпълнителен директор и председател на управителния съвет на "Булстрад Живот Виена иншурънс груп".

По думите й две са местата, в които животозастрахователите "усещат" пандемията - доста предприятия не са подновили застраховките за трудова злополука на своите служители, което означава, че са преустановили временно дейността си. В сектора със здравните застраховки пък се наблюдава намалена щетимост, тъй като повечето застраховани се притесняват да посещават лечебни заведения с по-незначителни оплаквания, за да не се заразят с коронавирус, и така до медицинска грижа стигат само сериозните състояния.

От "Съгласие Живот", коментират, че не са променяли общите условия на договорите с клиентите си заради пандемията.

"При рисковите застраховки ние покриваме събитията, настъпили вследствие на заболяване от коронавирусна инфекция - временна или трайна неработоспособност или смърт. Става въпрос за общо заболяване и сме комуникирали това към клиентите и посредниците ни. Някои компании изключват рискове, свързани с пандемии, което е въпрос на политика на застрахователя. Отбелязваме и повишен интерес към рисковите застраховки по време на пандемията", коментира Станислав Димитров, изпълнителен директор на животозастрахователна компания "Съгласие".

От "Уника Живот" също отбелязват, че действащите застрахователни договори не са променяни във връзка с пандемията, а покритието за COVID-19 е същото, както при всяко друго вирусно заболяване. При застраховки "Живот" покритието се запазва същото и за коронавируса. "Покриват се събития, настъпили вследствие заболяване, разходите за извънболнично лечение, болнично лечение и медицински средства, при спазване на лимитите, в зависимост от продуктовото ниво и изискванията по полицата. Не се покриват разходи за медицински услуги без медицинска необходимост, както и за профилактика, ако не са сключени такива пакети", коментират от компанията.

Какво се случва при закъснение с плащанията

Застрахователите имат различен подход към клиентите си по време на кризата.

"Почти няма клиенти, които да не плащат премиите си по рисковите застраховки."

Светла Несторова, изпълнителен директор на "Булстрад Живот ВИГ"

"Инвестиционната застраховка не позволява да се "играе" със сроковете - ако застрахователят се забави с един ден да прекрати полицата по общите условия поради неплащане на премиите, клиентът може да загуби пари заради движението на финансовите пазари", казва Светла Несторова. По думите й почти няма клиенти, които да не плащат премиите си по рисковите застраховки, защото при тях става въпрос за малки суми.

Станислав Димитров отбелязва, че имат клиенти, които са изпаднали в затруднение и са се обадили в офисите им, за да потърсят възможности да не загубят покритието си и да разсрочат дължимите си вноски по краткосрочните и дългосрочните полици, и застрахователите удължават сроковете, за които се дължат премиите.

"След разговор с клиентите до момента не сме прекратили нито една застраховка."

Станислав Димитров, изпълнителен директор на животозастрахователна компания "Съгласие"

"Съветваме клиентите да си следят падежите, за да не загубят покритие. Онези, които не са платили навреме по дългосрочните застраховки, получават съобщение със срок по кодекса. След разговор с клиентите до момента не сме прекратили нито една застраховка", казва Димитров.

От "Уника" също отбелязват, че имат единични случаи на клиенти, които нямат възможност да си платят вноските.

"При групови здравни застраховки има възможност за отсрочване на вноски до 3 месеца. При застраховките "Живот" на кредитополучатели също сме предоставили възможност при удължаване срока на вноските по кредитите да се отсрочи и заплащането на вноските по полиците. През периода на отсрочване на кредитните задължения на база мораториум върху изплащането на кредитите в условията на икономическа криза уговореният към момента гратисен период на сключените месечни застрахователни премии е удължен от 90 на 180 дни (+/- 30 дни)", казват от "Уника". Според условията им удължаването важи само за клиенти, които ще се възползват от отсрочване на ипотечния си кредит по схемата на пълна кредитна ваканция - шестмесечен гратисен период, през който не се дължи плащане на главница и лихва по кредита.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rxb15635450 avatar :-|
    Тодор Тодоров

    Партнърс Груп ЕООД са измамници, застраховките им никога не се вписват и когато настъпи застрахователно събитие се оказва че застраховката я няма. Колко много хора подведоха...

    Нередност?
  • 2
    wqy32691372 avatar :-|
    Марина Николова

    Здравейте! Съгласна съм с вас. Фирмата не от скоро се занимава с измамни застраховки и схеми. Дамата, която работи там - Сапаревска- е уволнена за множество злоупотреби.

    Нередност?
  • 3
    dck43692405 avatar :-|
    Росица Нейкова

    Г-жа Сапаревска е разследвана от икономимческа полиция. Не й се доверявайте и стойте настрана от нея . Дори Лев Инс прекратиха съдружничеството си с тази фирма!

    Нередност?
  • 4
    emb48692653 avatar :-|
    Стефани Нанкова

    Правиш си застраховка, спокоен си,че я имаш и изведнъж, когато се наложи да я използваш - ти казват,че никога не е била сключена. Не знам как въпросната фирма - Партнърс Груп все още съществува и подлъгва хората.

    Нередност?
Нов коментар