Birkenstock дебютира със спад на борсата и това заплашва инерцията на IPO пазара

Книжата затвориха с 12% надолу при дебюта си на Нюйоркската фондова борса

Този спад е предупредителен сигнал за IPO пазара, особено след като потокът от нови емисии отслабна през последната година
Този спад е предупредителен сигнал за IPO пазара, особено след като потокът от нови емисии отслабна през последната година
Този спад е предупредителен сигнал за IPO пазара, особено след като потокът от нови емисии отслабна през последната година    ©  unsplash
Този спад е предупредителен сигнал за IPO пазара, особено след като потокът от нови емисии отслабна през последната година    ©  unsplash
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Акциите на германския производител на обувки Birkenstock поевтиняха при дебюта си на фондовия пазар в Ню Йорк. Книжата затвориха на нива около 40 долара за акция в сравнение с емисионна цена 46 долара, или около 12% надолу.

Оценката на компанията преди дебюта бе около 8.6 млрд. долара. Финансовите метрики показваха, че тя може да е малко надценена. Съотношението цена печалба от 37 бе над стойността при други популярни марки. Акциите на Nike например се търгуват на цена (на акцията)/печалба от около 30. Други компании от текстилния сектор се търгуват с още по-голяма отстъпка като Crocs и Deckers.

Именно високата цена предизвика критиките на някои анализатори. "Birkenstock е нашумяла и издръжлива марка, но ще трябва да продаде (още) много сандали, за да оправдае настоящата оценка", пише за Barrons Андрю Бари, финансов журналист.

Този спад е предупредителен сигнал за IPO пазара, особено след като потокът от нови емисии отслабна през последната година. Голяма част от IPO-тата от 2020 и 2021 г. сега търгуват под началните си цени - справка: AirBNB, Rivian и други. Това означава, че много инвеститори, които купуват акции в началото, продължават да търпят загуби.

Не всички IPO обаче са неуспешни. Британският дизайнер на чипове Arm и компанията за маркетингова автоматизация Klaviyo в момента търгуват над началните си цени, въпреки че втората е с едва няколко процента нагоре. Доставчикът на хранителни стоки Instacart също имаше успешен старт, но бързо върна обратно печалбите и е с над 25% надолу за последните три седмици.

Провалът на компания като Birkenstock може да обезкуражи други компании, които разглеждат възможността за IPO в края на тази или началото на следващата година. От началото на годината компаниите са набрали около 19 млрд. долара от традиционни публични предлагания, като по-голямата част от е от Arm, Instacart и Klaviyo. През 2022 г. сумата възлезе на едва 8.6 млрд. долара - огромен срив в сравнение с рекордните 150 млрд. долара през 2021 г. Очевидно IPO пазарът е динамичен и зависи от много фактори. Инвеститорите трябва да са наясно с рисковете и възможностите, когато инвестират в подобни компании.

Собственикът на Birkenstock e частният фонд L Catterton вследствие на сливането през 2016 между Catterton, LVMH и Groupe Arnault на френския милиардер Бернар Арно. През 2021 г. L Catterton придоби мажоритарен дял в Birkenstock срещу 4.3 млрд. долара. Братята Кристиян и Алекс Биркенщок, които управляваха семейния бизнес, датиращ от края на XVII век, запазиха миноритарен дял.

Сега компанията на Арно е купила акции за 325 млн. долара, а синът на Бернар - Александър, ще влезе в борда на директорите.