Печалбите, които трябва да оправдаят доверието

Финансовите резултати на банките в САЩ са добри, подпомогнати от ръста на лихвите, но в енергийния сектор се очаква спад спрямо 2022 г.

Добри резултати на компаниите може да оправдаят оптимизма на инвеститорите.
Добри резултати на компаниите може да оправдаят оптимизма на инвеститорите.
Добри резултати на компаниите може да оправдаят оптимизма на инвеститорите.    ©  unsplash
Добри резултати на компаниите може да оправдаят оптимизма на инвеститорите.    ©  unsplash
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • В САЩ започна корпоративният сезон, като в 90% от последните 40 тримесечия реалните резултати надхвърлят предварителните очаквания.
  • Печалбите на JP Morgan, Bank of America и Wells Fargo скачат с двуцифрени темпове, Goldman отчита спад.
  • Инвеститорите очакват данни от Microsoft, Google, Meta, Amazon и Apple през следващите две седмици.

"Печалбите не определят посоката на пазара, Федералният резерв го прави", казва през 2015 г. милиардерът Стенли Дръкънмилър. Според американския хедж фонд мениджър движението в цените на акциите се определят от политиката на централната банка и ликвидността на пазарите. Откакто затягането на паричната политика започна през 2022 г., американските индекси са в подножието на върховете си. S&P 500 и Dow Jones, двата най-големи щатски индекса, са съответно 19% и 12% нагоре през последните 12 месеца. Въпреки доброто представяне те не успяха да достигнат нивата от края на 2021 г.

Гарантираната доходност от тримесечните американски държавни облигации вече достига нива от 5.5% (годишно). Все повече инвеститори си задават въпроса: заслужават ли си допълнителният риск акциите?. Средногодишната доходност от индекса S&P 500 е по-висока (около 10% средно за последните 30 години), но не е гарантирана. Акциите предлагат и дивиденти, които са предвидима форма на доходност, но при възвращаемост около 1.5% годишно за S&P 500 трудно може да става дума за сравнение с облигациите в момента. Надеждата е, че компаниите могат да растат по-бързо от очакванията, с което да заделят повече от печалбите за акционерите си.

Игра на висок скок

Сезонът на отчетите се нарича времето, когато американските публични компании публикуват финансовите резултати за последното отчетно тримесечие. Данните за юли, август и септември вече започнаха да излизат и могат да дадат отговор на инвеститорите.

Данни на Factset показват, че печалбите на компаниите от S&P 500 се свиват от октомври 2022 г. насам (на годишна база). Прогнозите на анализаторите отново са за спад, но по-малък от 1%. Добрата новина е, че компаниите обикновено подценяват резултатите си.

Българският есенен сезон

В България публичните компании публикуват отчетите си според Закона за публичното предлагане на ценни книжа. Тримесечните консолидирани уведомления се публикуват в срок от 30 до 60 дни след края на периода, съответно за индивидуалните и консолидираните резултати. С други думи, повечето от резултатите за юли, август и септември могат да се видят през следващите две седмици, тъй като българските компании имат навика да публикуват отчетите си в последния възможен ден.

В САЩ е по-различно. Американските публични компании също имат 60 дни след приключването на тримесечието да публикуват резултатите си, но избират да го направят по-рано и по-подредено. От една страна, това дава предвидимост и спомага за прозрачността, а от друга, увеличава доверието в потребителите. Пример - Google, Microsoft и Amazon винаги публикуват данните си в рамките на няколко дни една след друга, а банките обикновено ги предхождат.

Реалният темп на растеж надвишава очакванията на анализаторите в 92.5% от случаите през последните 40 тримесечия, пише анализаторската компания в доклад на 14 октомври. Единствените изключения са първото тримесечие на 2020, когато удари пандемията от ковид, както и през третото и четвъртото на 2022 г. Това състояние не е изненадващо - високите лихви свиват печалбите на компаниите.

Прогнозите за последните три месеца са за спад в печалбите с 0.3% спрямо миналата година. Засега данните, които идват от американските компании, обаче показват ръст. Това означава, че за пръв път от година насам доходността на компаниите от S&P 500 като цяло може да нарасне.

Резултатите дотук

Около 40 компании от S&P 500 вече публикуваха отчетите си. Най-големите банки в света, които обикновено откриват сезона, отчетоха добри печалби (с малки изключения). Освен тях гиганти и от други сектори представиха данни, където също отчитат ръст в печалбите.

Най-голямата от всички - JP Morgan, обяви приходи над 38 млрд. долара, а печалбата е повече от 13 млрд.- ръст с над 35% в сравнение с 2022 г. Причината - по-високите лихви.

"Не предвиждаме по-високи проценти", казва след резултатите Джереми Барнъм, финансов директор на банката. "Предпоставени сме за малко по-високи нива", добавя той, визирайки по-високите маржини на печалба. Банките повишиха нивата на кредитите, които предлагат, докато нивата на депозитите не помръдват съществено.

JP Morgan не е единствената, която печели повече. "Ние се възползвахме от по-високите лихви", казва и Чарли Шарф, изпълнителен директор на Wells Fargo, след като банката му обяви печалба близо 6 млрд. (60% ръст на годишна база) от 20 млрд. приходи. Акциите на двете банки тръгнаха нагоре след публикуването на резултатите.

За Goldman Sachs и Citigroup е друга история. При първата спадат и приходите, и печалбата. По-големият проблем е рентабилността, тъй като нетният финансов резултат намалява с една трета спрямо 2022 г. Причината за по-слабия резултат е продажбата на GreenSky през октомври и сливането на Goldman Sachs Personal Financial Management с Creative през август.

За Citi, която е с по-глобално присъствие, приходите и печалбата растат, но с по-слаби темпове. "В САЩ последните данни предполагат меко приземяване (за икономиката), но историята предполага друго", казва Дженифър Ландис, директор връзки с инвеститорите. "В еврозоната и Обединеното кралство картината стана значително по-негативна", добавя тя. "Учудена съм колко изпълнителни директори са по-малко оптимистични за 2024 г., отколкото преди няколко месеца", допълва Ландис.

Смесен пейзаж

"Трябва да абсорбираме инфлацията", каза Рамон Лагуарта, изпълнителен директор на PepsiCo, визирайки повишение в цените. Приходите на гиганта от хранително-вкусовата индустрия надхвърлят 23 млрд. долара за периода юли, август и септември, от които над 3 млрд. са нетна печалба. Инвеститорите обаче не изглеждат доволни. Акциите са с 10% надолу за последния месец. Повишението в цените може да намали търсенето на потребителите, които да потърсят по-конкуренти брандове, е това, което притеснява компанията с 220 млрд. долара пазарна капитализация.

При някои ситуацията е по-добра. "През фискалната 2019 приходите на Nike бяха 39 млрд. долара. Днес сме над 50 млрд.", каза в края на септември Джон Донахю, изпълнителен директор на компанията за спортни стоки. "Дефиницията за спорт се разширява", посочи Донахю, което позволява на компанията да навлиза в нови пазари, като обувки за танци например. За последния месец акциите на компанията с над 150 млрд. долара пазарна оценка поскъпват със 7% въпреки лекия спад в печалбата от 1.5 млрд.

Нова надежда

Въпреки че резултатите на около 10% от компаниите от S&P са сравнително задоволителни, най-интересното все още предстои. Технологичните гиганти, които са с най-голяма тежест в индекса и до голяма степен определят неговата посока, ще публикуват финансовите си отчети през следващите няколко седмици. На 19 октомври излизат Tesla и Netflix. През следващата седмица са Google, Microsoft, Meta и Amazon. Apple е на 2 ноември.

Добри резултати на компаниите може да дадат известна доза оптимизъм на инвеститорите. Не всички се очаква да растат. Спад се очаква да регистрират компаниите от енергийния сектор. Въпреки че достигнаха 90 долара за барел през последните дни, цените на петрола все още са по-ниски от преди година. Дръкънмилър може и да е прав, че Фед определя посоката на пазарите, но около публикуването на резултатите волатилността се покачва. А едно малко разлюляване може да тласне пазара във всяка посока. Особено когато става въпрос за компании за стотици милиарди.