В опит да оправдаят оценките за десетки милиарди долари компаниите вече са притиснати до стената от инвеститорите да генерират печалби. Тези, които не успеят, могат бързо да последват примера на WeWork.
В опит да оправдаят оценките за десетки милиарди долари компаниите вече са притиснати до стената от инвеститорите да генерират печалби. Тези, които не успеят, могат бързо да последват примера на WeWork.

Уроците от фалита на WeWork

AirBNB и Uber вече са печеливши бизнеси, а акциите им носят прилична доходност на инвеститорите

В опит да оправдаят оценките за десетки милиарди долари компаниите вече са притиснати до стената от инвеститорите да генерират печалби. Тези, които не успеят, могат бързо да последват примера на WeWork.
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Фалитът на WeWork е показателен за бъдещето на стартъпите, които не могат да излязат на печалба.
  • Акциите на Uber се удвояват през 2023 г., след като компанията започна да излиза на плюс.
  • AirBNB вече е част от S&P 500, докато частни фондове купуват жилища, за да ги листват на сайта.

От 47 млрд. до 87 млн. долара за по-малко от четири години. С две думи, това е историята на WeWork. Някога еднорог, който щеше да преобърне модела на работа. Сега в неизправност от 6 ноември. Дружеството, чийто бизнес бе лизинг на помещения, които след реновация отдаваше под наем, е представител на нововъзникващата индустрия на "споделената икономика".

Икономическият модел, характеризиран със споделянето на стоки и услуги - колела, коли, къщи и офиси, промени начина, по който възприемаме собствеността. Вили, автомобили и други неупотребявани вещи се отдават под наем и вместо да губят стойност, амортизирайки се с времето, могат да носят известни приходи на собствениците си. Иновативността обаче не означава, че успехът е гарантиран. Резкият контраст между съдбите на компании като WeWork и Uber предлага известен поглед върху динамичният характер на споделената икономика.

Първоначален риск

В основата си икономиката на споделянето предизвиква традиционните бизнес модели. Защо да купуваш автомобил, хижа или да наемаш хотел или такси, като можеш да се возиш при студент или да нощуваш във стаята за гости на малко семейство. Подобен подход не само демократизира достъпа, но стимулира конкуренцията, понижавайки цените (поне в началото). Към момента икономиката на споделянето обхваща широк спектър от сектори, от транспорт до настаняване, като продължава да разширява своя обхват.

Ръстът обаче не се случва лесно. Навлизането в нови пазари често означава нови закони, нови регулации и изисква различни подходи. Понякога бизнес моделът може да се счупи. WeWork разбра това по трудния начин, след като по време на пандемията офисите се изпразниха и цените за наеми на корпоративни площи спаднаха.

Дълбоко в червено

Историята на WeWork от стартъп за милиарди до тотален крах е дълга. Бързото разрастване на WeWork беше подхранвано от десетки инвеститори, сред които японската Softbank, която наля над 10 млрд. долара в компанията. Неустойчивите стратегии за растеж под формата на дългосрочни договори за лизинг, но краткосрочно отдаване под наем, съчетани с проблеми с корпоративното управление - смяната на основателя Адам Нюман през 2019 г. - са само част от причините за стигането до несъстоятелност. Компанията все пак генерира над 800 млн. долара приходи през второто тримесечие, но загубите са 300 млн., поради което не успя да се разплати с кредиторите си в началото на месеца.

Пътят към успеха

За разлика от WeWork, Uber успя да се пребори със своите предизвикателства. Тук също основателят Травис Каланик се наложи да напусне. Масовото глобално разширение първоначално също се оказа твърде прибързано и компанията се наложи да се изтегли от някои страни, сред които и България, след натиск от таксиметровия бранш. Все пак в адаптивността си Uber показа устойчивост. Новият подход на компанията е да разчита освен на потребителски превози, но и на друг вид услуги - логистични и хранителни доставки.

Компанията успя да генерира първата си оперативна печалба през второто и третото тримесечие на 2023 г. Нетната печалба е над половин милиард долара за последните шест месеца, а приходите - близо 20 млрд. Според анализаторите на Barrons компанията вече регистрира достатъчно позитивни финансови резултати, за да се класира в S&P 500.

Във финансово отношение пътят на Uber е белязан от агресивната експанзия, стратегически партньорства и диверсификация на услугите. С Uber Eats навлезе в доставките на храна, а с Uber Freight се опитва да стъпи и в логистиката на тежки товари. Акциите са с ръст от над 100% от началото на годината, като пазарната капитализация е над 100 млрд. долара в сравнение със 75 млрд. оценка по време на IPO-то през май 2019 г. За сравнение - с подобна капитализация в момента е Goldman Sachs.

"Очакваме компанията също така да се възползва от по-голямо търсене поради по-високата честота на служителите, които работят в офиса, вместо да остават вкъщи", казват анализатори на хедж фонда Aristotle Atlantic.

Втора страна на монетата

Същото не може да се каже за Lyft, конкурент на Uber. Компанията смени изпълнителния си директор през април, уволни всеки четвърти служител и предприе нова стратегия. Инвеститорите обаче не изглеждат доволни - aкциите губят 12% тази година и са 90% назад от IPO-то през март 2019 г., а бизнесът все още е на загуба.

В другия спектър

За разлика от Uber, AirBNB вече е част от S&P 500 от август. Компанията направи революция в сектора на хотелиерството, като позволи на хората да превърнат домовете си във временни квартири. Оказва се, че вече и частни фондове купуват домове и ги листват в платформата. Американската TPG инвестира в имоти в САЩ, за да ги предлага след това в AirBNB. "Започнахме този пилотен проект преди почти две години", казват от TPG пред Wall Street Journal.

"AirBNB продължава да отчита двуцифрен ръст на резервираните нощувки и приходите. Частните имоти под наем продължават да отнемат пазарен дял от хотелите в световен мащаб, а AirBNB продължава да заема пазарен дял при частните наеми", посочва Дан Давидовиц, портфолио мениджър в хедж фонда Polen Capital. "Очакваме дълги години на стабилни печалби и ръст на паричните потоци, но поскъпването на акциите през това тримесечие е по-вероятно свързано с решението на Standard & Poor's да добави AirBNB към индекса S&P 500", казва Давидовиц.

Компанията регистрира приход над 3.4 млрд. долара през третото тримесечие, като печалбата е над 4.4 млрд. благодарение на счетоводни трикове. Реално финансовият резултат е печалба от 1.6 млрд. за периода юли, август и септември. Акциите поскъпват с над 40% от началото на годината, но все още са 15% под цената на IPO през декември 2020 г.

Нови надежди

Има и други аспекти на споделената икономика. Компании като TikTok и Spotify, които споделят приходите си със създателите на съдържание, също могат да се причислят към нововъзникващата индустрия на споделената икономика. Youtube на Google също може да се отнесе към нея.

През последното тримесечие шведската музикална компания излезе на печалба за пръв път, а акциите й също се удвояват през 2023 г. Китайската ByteDance, компанията зад приложението за кратки видеоклипове TikTok, се оценява на около 230 млрд. долара при обратно изкупуване на акции от служители през октомври според данни Crunchbase. А през февруари Youtube смени дългогодишния си изпълнителен директор Сюзън Войчицки с Нийл Моуан, който предприе стратегия по увеличаване на приходите, като ограничи приложенията за блокиране на реклами на платформата.

В опит да оправдаят оценките за десетки милиарди долари компаниите вече са притиснати до стената от инвеститорите да генерират печалби. Тези, които не успеят, могат бързо да последват примера на WeWork.

Статията е част 46 бр. на в. "Капитал" със заглавие "Триумф и падение на споделената икономика"

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар