Подкаст | Жени Сендова разказва историята зад най-успешния образователен експеримент в България
За съществуването на истински прогресивен модел на образование в България можем да говорим още отпреди 50 години
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Гласът на Капитал
Още подкасти„Гласът на Капитал“ е седмичен подкаст, в който журналистите разказват най-важната история от седмицата в дълбочина, с контекст и анализ.
През 80-те години на миналия век една група ентусиасти провеждат един от най-прогресивните експерименти в българското образование. Наричаната тогава "Проблемна група в образованието", или т.нар. сендовска система, развива една идея и методология, която се оказва изключително успешна. Тази прогресивна за времето си образователна концепция, която и западните държави все още се колебаят да приложат широко, се основава на принципи, които търсим днес, за да променим посоката на развитие на българската образователна система към по-положителна. (Вижте цялата история за сендовската система и как замалко България да има една от най-модерните образователни системи в света тук.)
В този епизод на подкаста разговаряме с Жени Сендова, която е свидетел, преподавател и съмишленик на сендовската система. Жени продължава и днес да прилага добрите примери и модели на "експеримента" при обучението на деца и подготовката на учители. А в днешния епизод може да чуете още за:
- Проблемите на съвременното образование
- Какъв трябва да бъде днешният учител
- Защо учениците губят интерес в клас
- Откъде трябва да тръгнем, за да променим посоката
- Колко и какво ни трябва за по-добро образование.
5 коментара
Беше успешен само като експеримент. При масово прилагане се провали с трясък. Като започна избраха най-добрите училища, най добрите учителите и най добрите деца. И им осигурила добра материална среда
И това НЯМА кал да се приложи масово.
До коментар [#4] от "Никола Йорданов":
Не съм напълно съгласен с това твърдение, че са избрани най-добрите училища, с най-добрите ученици. Аз съм от провинциално градче, в което беше въведена тази ситема и нито училището ни е било някакво специално преди това, нито ние, като ученици, сме били по-добри от останалите. За съжаление, когато бях 8 клас, тази система вече беше изоставена и не успях да продължа по нея. До 8 клас мисля, че беше доста добра в много отношения. Имаше много положителни неща, които бяха въведени, Не мога да кажа със сигурност дали е успешна или не и мисля, че това трудно може да се определи, тъй като не е съществувала достатъчно дълго, за да има по-обективна оценка. Но е факт, че бяха въведени много иновативни неща, които днес се приемат за много добри.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.