Отличниците го правят така

Какво прави реформата на държавната администрация толкова трудна работа

Естония намали драстично бюрокрацията с въвеждането на електронно правителство<br />
Естония намали драстично бюрокрацията с въвеждането на електронно правителство<br />
Естония намали драстично бюрокрацията с въвеждането на електронно правителство<br />    ©  Капитал
Естония намали драстично бюрокрацията с въвеждането на електронно правителство<br />    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Да се намали броят на държавните чиновници и да се подобри качеството на работата им е сложно уравнение за всяко правителство по света.

Най-малкото защото съдържа много неизвестни, изисква силна политическа воля и специални умения, а универсална формула за справяне с бюрокрацията просто не е измислена. Дори и статистиката в случая не е особено окуражаваща - според изследванията на Световната банка едва една трета от предприетите административни реформи в глобален план в крайна сметка се оказват успешни. Истината е, че преформатирането на "държавната машина" не е никак проста работа.

Като за начало необходимо е да се направи оценка на състоянието на администрацията, която може да отнеме продължителен период от време. Самото планиране на мерките, които да бъдат предприети, също е сложен процес - по критериите, разработени от Световната банка например, те трябва да отразяват определени специфики на системата - доколко е централизирана или отворена тя, дали е необходимо да бъде намален броят на държавните служители, или просто функциите на отделните звена в системата да бъдат преразпределени или пък прехвърлени към частния сектор. Важна е и преценката как отделните мерки ще се отразят на работата на цялата система, за да не се окаже накрая, че държавата е блокирана за дълъг период от време. Най-трудният момент за всяко правителство обаче е преодоляването на вътрешния отпор сред чиновниците, на който неизбежно се натъква всяка една реформа на администрацията, защото понякога държавните служители може да се окажат и сериозна част от електората на управляващите. Колкото и сложно да изглежда обаче, положителни примери не липсват като Ирландия, която през 90-те години на миналия век с драстично съкращаване на броя на чиновниците и въвеждане на електронно правителство успя да намали държавните разходи като процент от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната – от около 50% до 30%.

Не всички държави обаче могат да следват напълно модела на Ирландия. За страните от бившия комунистически блок например ремонтирането на държавното управление е много по-продължителен и по-дълбок процес, отколкото за традиционните западни демокрации, защото изисква промяна, образно казано, на основните правила на играта и на манталитета на играчите. За източноевропейските държави оптимизирането на броя на чиновниците и на структурата на администрацията не е така лесно постижимо, а основните пречки идват от наследени от миналото практики като политически назначения в администрацията и клиентелизма. "Това са феномени, които в цяла Централна и Източна Европа, включително в страни като Чехия, не са в никакъв случай изкоренени", каза пред "Капитал"Антоанета Димитрова, преподавател в катедра "Публична администрация" в университета "Лайден" в Холандия. Според нея тези практики са така дълбоко вкоренени, че дори западните експерти на моменти са склонни да се откажат от битката с това явление. Въпреки че в повечето източноевропейски страни законодателно този проблем е решен на задоволително ниво, законите често се заобикалят, твърди Димитрова. "На политиците в тези страни им е много по-удобно да контролират директно администрацията", смята тя. Според скорошен доклад на СИГМА съвместна инициатива на Европейската комисия и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, който отчита напредъка на реформите в седемте страни от Централна и Източна Европа, приети в ЕС през 2004 г., те по-скоро са се върнали назад, отколкото показват напредък в това отношение. Същият доклад отчита, че средно в 47% от случаите напредъкът в кариерата в държавните администрации се дължи на политически връзки. Нивото на защитеност на държавните служители от политически уволнения, един от основните стандарти в Западна Европа, който би трябвало да защити чиновниците от "външни" влияния, също е незадоволително.

Всичките критерии за реформиране на администрацията обаче може да се окажат не съвсем адекватни в условията на световната икономическа криза, която носи по-различни стимули за ремонт на държавната машина. Необходимостта да се икономисват бюджетни разходи принуди развити демокрации като Франция и Германия да планират съкращения на държавните си служители. В страни като Румъния пък кризата по-скоро стимулира довършването на реформи (съкращения на служители и закриване на излишните държавни агенции), които не бяха предприети в по-ранен етап на прехода и така на практика може да имат положителен ефект.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey
    • - 3
    • + 10

    "Според нея тези практики са така дълбоко вкоренени, че дори западните експерти на моменти са склонни да се откажат от битката с това явление."

    Преди време срещнах един такъв западен експерт. Бяха го привлекли като short-term expert (от ония с големите командировъчни) по някакъв туининг проект по ФАР. Беше с дълга бяла брада и сиви дрехи и държеше странен дълъг предмет. Представи ми се така: "Здравейте аз съм Сивия. Гандалф Сивия." Каза ми: "Отказвам се! Не мога да се преборя!"

    Сега майтапа настрана. Много тъпо съждение е "дори западните експерти на моменти са склонни да се откажат..."
    Първо, много често тия "експерти" са доста посредствени хора. Второ, какво като са западни? Да не би това им качество да им дава някакви свръхестествени сили?

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Стефан
    • + 10

    Почнете с елементарните неща, за които човек най-често ходи по службите - вадене на удостоверение (за семейно състояние, за данъчни задължения), справки, данъчна оценка, свидетелство за съдимост. Софтуерът за това е сравнително прост и веднъж направен, може да се приложи от всички общини.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    pissedoff
    • - 3
    • + 6

    Чета, чета и ще се просълзя от умиление. Видиш ли, добрите и кадърни правителства не можели да се справят с ужасните, зли, алчни чиновници!!! Че кой ги назначава тия чиновници с връзките, бе?! Нали са същите прекрасни министри, на същите прекрасни правителства. А връзките им с кого точно са? С опозицията или с арменсия поп? Я ми го покажете тоя министър дето не може да уволни чиновник, който е взел рушвет щото на него така му хрумнало. Че нали тия работи с рушветите са схеми дето ги мислят тия "отгоре". А ако има такъв министър, значи просто трябва да си смени работата. Щото да ръководиш, пък ако щеш и частната си фирма, изисква ум и характер. А я сега си предствете една огромна система от хора и правила. За да накараш тая система да работи по добър начин, ти трябва още повече ум и характер. Това, че си писал до вчера докладчета под гръмка табела, още не е гаранция нито за ум, нито за харатер. Видяхме едни такива великденчета за какво стават. И изобщо, чета, чета и се чудя, абе и тоя вестник ли ще тръгне по пътя на труд и 24 часа?? Чета, чета и ми става тъжно...

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    ppq
    • - 1
    • + 2

    Аз пиша от Естония. Истина е намалянето на бюрокрацията тук

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    none

    Защо ни сравняват със страни със страни с държавни разходи като процент от брутния вътрешен продукт (БВП) – от около 50%???

    При Public debt:
    15.2% of GDP (2008 est.)

    Източник:
    https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bu.html

    Нередност?
  • 6
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 1

    @Стефан @2 - то ваденето на различни свидетелства и удостоверения е горе-долу добре организирано, и става без много висене - проблемът е защо въобще трябва да се вадят - в 90% от случаите ги иска някоя държавна или квазидържавна институция.
    би трябвало веднъж като си подал някакво инфо в някоя държавна служба/учреждение, всички останали държавни служби/учреждения да го имат, а не да искат да "вадиш" някаква хартия с печат отнякъде.
    това е то електронното правителство.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    ввв

    В подкрепа на #2 и #6 мога да дам и конкретен пример:
    Отскоро за сделка освен удостоверение за данъчна оценка и др. се иска и удостоверение , че не е влязла в сила кадастрална карта за съответния район.
    И така вместо едната държавна институция да уведоми другата като си свърши работата, хиляди хора губят хиляди дни и дават хиляди пъти по 30 лева за поредното удостоверение за чиято хартия се отсичат маса дървета.
    Не им ли горчи хляба на тези чиновници, които си го заработват така.
    Ако и в реалната икономика се вършеше така работа...

    Нередност?
Нов коментар