Още малко разтоварване

Армията от чиновници ще бъде намалена. Този път след анализ на работата й

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

ЗОУФООСМОМН. Няма грешка.

Зад тази абревиатура се крие една от многобройните структури, част от административния апарат на държавата. Цялото й наименование (поемете въздух) е Звено за оперативно управление и финансово осигуряване на организационните структури на Министерството на образованието, младежта и науката. А ролята му най-общо е да управлява и контролира разплащанията на ведомството към неговите подчинени агенции и училища.

Освен че има дълго и непроизносимо наименование, това е една от близо 22-те агенции, бюра, комисии и прочее в държавата, които ще бъдат закрити до края на годината (вижте графиките вляво). Други 36 ще бъдат преобразувани с цел да са по-ефективни. Така броят на работещите в държавната машина ще бъде намален с още 2500 души, след като до 1 юли правителството отчете, че е съкратило около 10.9%, или почти 8 хил. щатни бройки. Според финансовия министър Симеон Дянков (който е и председател на Съвета по административна реформа) от новите съкращения се пести около 240 млн. лв. на година. Другият ефект е, че около една трета от 115-те институции в централната власт, които кабинетът "Борисов" завари в началото на мандата си, ще бъдат съкратени.

Целта на реформата е заетите в държавната администрация да са по-малко, но да предоставят по-добри услуги на данъкоплатците. Затова този път разтърсването на държавните пластове става след анализ на функциите и дейностите на всички нейни звена. Такъв липсваше при предишното рязане на щатове, затова правителството беше критикувано, че съкращава механично, без яснота къде е нужно това. Сега е направен и преглед на услугите, които предоставят всяко министерство и подчинените му агенции, със съответните препоръки за по-бързо и лесно издаване на документи за фирми и граждани. Посочени са и конкретни срокове за изпълнение (виж карето).

Реформата обхваща и начина на заплащане на държавните служители, а идеята е те да са по-мотивирани. От началото на следващата година (без тези в МВР и отбраната) работата им ще се оценява на всеки 6 месеца, а досегашният начин на определяне на заплатите (за всяка длъжност има минимална, референтна и максимална заплата) ще се замени с матрична схема. При нея ще има шест нива на заплащане за всяка длъжност, а служителите ще имат предварителна яснота каква заплата биха взимали. Атестациите на чиновниците ще се правят на шест месеца (сега година). Така при добри резултати заплатата ще може да расте дори и в рамките на една година.

Въпреки че се цели и намаляване на част от таксите, на места има предложения за нови. Например областните управители да започнат да събират такива за услуги за граждани: за отписването на актови книги на имоти, парцели, удостоверения по продажба на собствен имот. Ще се дължи такса и за документите за реституционни претенции и др. Агенцията за борба с градушките пък ще събира такси от земеделските производители. Част от предложенията на министерствата пък са за разтоварване и аутсорсване на излишни функции. Например малките язовири да се управляват от общините вместо от екологичното ведомство.

Повечето мерки  изглеждат смислени. Сега остава съкращенията и преструктурирането в администрацията да бъдат изпълнени в посочени от ведомствата срокове. А набраната инерция да се използва за още по-смели промени - например и в начина, по който се управлява държавната собственост или регистрационните и лицензионни режими. Тогава ще остане само чиновниците да променят начина на мислене, защото си е друго, ако те обслужва усмихнат и вежлив човек, нали?

Смислени идеи

- Да има електронни заявления за издаване на удостоверение за дължими данъци и осигуровки и да се премине към използване на CD и USB носители, когато фирмите подават справки към НАП (финансово министерство)

- Едно гише за заверка и легализация на дипломи от чуждестранни висши училища (образователно министерство)

- При регистрация, лицензиране, финансиране и други повече документи да се получават по служебен път, вместо да се изискват удостоверения от фирмите и хората (социално министерство)

- Заявленията за издаване на лицензи за оръжия и боебрипаси да се подават по електронен път (МВР)

- Пълно цифровизиране на архива на Агенцията по вписванията и Национално бюро за правна помощ (правосъдно министерство)

- Да се прехвърли категоризирането на заведения за хранене и нискокатегорийни хотели към общините. Да се повишат някои такси, които не покриват разходите (като например при търговията с оръжия), а да се понижат други - например за туроператори (икономическо министерство)

- Ще се създаде ново звено, което да контролира работата на пътната агенция като бенефициент по ОП "Транспорт". Целта е така да се ускори усвояването на средствата. Ще се внедри електронна система за обработка на документи, която трябва да спести време на гражданите (регионално министерство)

- Разработване на единната система за представяне на програмите и за продажба на билети за представления (Министерство на културата)

- Регистрация на търговците на зърно ще стане безсрочна и ще се намали (земеделско министерство)

- Намаляване на срокове по процедурите за екологична оценка и ползване на воден обект и съвместяване на процедури (екологично министерство)

- Увеличаване на услугите, които се предоставят по електронен път, например документи за правоспособност (министерство на транспорта)

- Да се уеднакви начинът на изчисление на таксите, които събира министерството, и да се облекчат режимите, по които се предоставят услуги на гражданите (здравно министерство)
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 1
    • + 10

    Супер!


    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 18

    И още:

    - с регистринане на кола в КАТ, колата да се зачислява автоматично общината на местоживеене на собственика, за да си търси данък МПС. В момента такава връзка няма. Хората добре знаят тази неразбория и резултатът е видим: покупките не се декларират, данък МПС се плаща максимум от 30% от населението, а накрая старата кола се извхвърля между блоковете със свалени номера.

    - страница на общините, в която с вкарване на имотна партида да се проверяват дължимите данъци за даден имот

    - преглед на регулациите в транспорта, за да не се налага боклукчийските камиони в София да обилкалят с табелка "превоз за собствена сметка" (симптом, колко е прогнило вече регулирането на този сектор)

    - патентното ведомство да уведомява по елетронна поща, когато наближава годишното плащане за търговска марка, промишлен дизайн и т.н.

    - окончателно да изчезне гледката, как в гишетата на Градски транспорт София раздават ламинирани карти, хартиени билетчета и пишат фактурите за абонаментни карти на кочан-фактурник. Те в далеч по-сложната система с винетки отбиха доста пари към собствения си джоб, а какво остава с такива средновековни методи

    Нередност?
  • 3
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'
    • - 2

    Да съкращаваме администрацията! До пълно и окончателно унищожаване, за да властват здравите сили. Що за малоумни идеи? То от Не-в-Дянков какво ли да очакваш?
    Няма нищо вярно в приказките колко ни е лоша администрацията, колко е слаба, негодна... Нищо подобно, грозни инсинуации!
    Има обаче сериозни структурни и организационни проблеми, проблеми с функционалността, с финасирането, с техническото осигуряване, персонални също. Но вместо да се решат проблемите, почват по метода на Сталин...
    Всъщност броят на администрацията изобщо не е голям. На фона на окло 2,1 млн. работещи хора, само 63 816 щата са в държавната администрация, при това не всичките са заети. Иначе казано това са под 3,1 % от заетите лица в трудоспособна възраст. В Германия асминистрацията се състои от само 7,31 % от заетите, но там много са служителите в общините. За Франция и Италия сме направо недостижими - там администацията е съотв. 8,09 % и 7,86 %. Не само заради общинските администрации, естествено. Но ние сме много велики и способни - работа за над 80 000 човека я вършим с 63 000 и пак са ни много. Само че нещата не се случват или не се случват добре. И за това вината не е на администрацията...
    Вместо тия глупости за поредни съкращения, да бяха седнали и да бяха помислили как да се оптимизират функционалността, оперативността и квалифицираността на служителите. Айде, сега не е време за нови назначения, не е време и за повишаване на заплати, но поне дайте възможност на служителите да си вършат работата добре.
    Обаче начело на държавата са Бат' Бам-Бам и Старшия физкултурник на Републиката. Какво да не му харесаш на управлението? Освен липсата на мисъл и идея за креативност, разбира се.

    Нередност?
Нов коментар