Сметки по инерция

С бюджета за 2011 правителството на ГЕРБ показа, че не планира сериозни реформи

Кое е първо - парите или реформите? Въпросът засега е отворен
Кое е първо - парите или реформите? Въпросът засега е отворен
Кое е първо - парите или реформите? Въпросът засега е отворен    ©  Надежда Чипева
Кое е първо - парите или реформите? Въпросът засега е отворен    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако в "Стани богат" има въпрос за 26 млрд., той вероятно би изглеждал така:

"Какъв бюджет бихте изготвили за 2011 г., ако сте финансов министър:

а) консервативен; б) ще увелича разходите, за да стимулирам икономиката; в) същия като миналогодишния; г) някаква комбинация от горните"

Екипът на финансовия министър Симеон Дянков избра за верен отговор в). И е прав. Проектът на бюджет за 2011 г., който бе приет от правителството през седмицата, в разходната си част прилича на тазгодишния просто защото другите опции за разпределението на бюджетните приходи (тези 26 млрд.) изискват политическата воля и енергия на цялото правителство за реформи. А тях ги няма.

Така и през следващата година няма да имаме по-добро здравеопазване, образование или пък ефективна пенсионна система. Просто защото за това е нужно всеки министър да реши какви структурни реформи ще направи в своето ведомство, които пък след това трябва да намерят отражение в в числата и поясненията към тях в бюджета. Липсата на съществени промени означава, че повечето министри са доволни от ситуацията, в която се намират секторите им в момента.

Очакванията към проекта всяка година са високи и по друга причина – той показва от кого колко ще се вземе и на кого ще се даде. А в контекста на кризата и още нещо - дали страната ще запази така необходимата й финансова дисциплина.

Кой печели

Проектобюджетът влиза в парламента във вида, в който бе предложен от финансовото министерство преди десетина дни. Единствено общините ще получат допълнително 5 млн. лв. за изравнителна субсидия.  Според източници от Министерския съвет документът е минал без особени пререкания. Публично отправените искания на регионалния министър Росен Плевнелиев и на културния Вежди Рашидов за повече средства засега обаче остават неудовлетворени и този дебат явно ще продължи в парламента. Там ще се пренесе и искането на социалния министър и синдикатите за увеличение на минималната работна заплата. Така че промени между двете четения не са изключени.

Според правителството политиката в бюджет 2011 е за възстановяването на икономическия растеж, подкрепян от мерки за фискална консолидация, осъществяване на структурни реформи и повишаване ефективността и продуктивността на администрацията. Основните данъчни ставки не се пипат, което е добре, защото дава на бизнеса необходимата му предвидимост. Логично пенсии и заплати в бюджетната сфера се замразяват на тазгодишните нива, което кореспондира с икономическото състояние в страната. Дефицитът пада под границата на ЕС от 3% от БВП, но рискът и следващата година дупката в бюджета да порасне остава. Като цяло разходите са на миналогодишните нива, но за първи път от много време те падат значително под 40% от БВП, т.е. чисто теоретично държавата ще изземе и след това ще похарчи по-малко от данъкоплатците. Разликата обаче се получава заради големия номинален ръст на БВП (с 5.5. млрд. лв.повече в сравнение с очаквания през 2010 г.), който залага финансовото министерство за следващата година.

И като че ли дотук свършва съвпадението между заявка и изпълнение. Защото стратегията на управляващите явно е да минат през кризата, като поддържат основните системи на държавата, без да увеличават общите разходи, но и без да променят начина, по който те се харчат. Секторите, които ще разполагат с повече, са инфраструктура с ръст от 21.4% (и по-точно жилищно строителство), здравеопазване (3.8%), образование (3.3%), почивно дело и култура (2.2%), общи държавни служби (2.1%) и съдебна власт (1.2%). Първият ще получи малка инжекция преди местните и президентските избори следващата година. При останалите увеличението е по-скоро по технически причини и не предполага реформи. Предизборността в бюджета наднича и зад огромното увеличение (16.3%) на средствата за програмите за подпомагане на заетостта въпреки редицата констатации и анализи за абсолютната неефективност и нерационалност на този подход за справяне с безработицата и ниските доходи.

"С изключение на 2009 г. сферата на здравеопазването е единствената, която има непрекъснато увеличение на парите, но и постоянно влошаване на оценката на потребителите за качеството на услугите. Няма посочена нито една реформа, а единствено са изброени структурите, които ще си разпределят парите", твърдят от Института за пазарна икономика (ИПИ) в свой анализ на проектодокумента.

Ако се погледнат разходите по ведомства, човек би останал с впечатление, че приоритет на правителството са силовите министерства, които са с едни от най-големите ръстове в бюджетите си. Обяснението на финансовият министър е, че Министерството на отбраната получава повече, тъй като през следващата година трябва да разплати договори, подписани от минали правителства, на стойност 200 млн. лв. По същата причина се отпускат и допълнителни средства на МВР. Голяма част от увеличението на парите за здравната каса също е за погасяване на стари задължения на болниците.

Кой губи

На първо място - всички данъкоплатци. Независимо от по-ниското преразпределение липсата на реформи може само да влоши ефективността на държавата.

"От гледна точка на реформите проектобюджетът леко се обожествява като документ. А и няма как в него да са заложени реформи, при положение че те все още не са уточнени. На това правителство му липсват идеи", твърди Лъчезар Богданов от Industry Watch. Ако се проследи направеното до момента, като че ли единствените сигурни промени са увеличаването на стажа за пенсия и леко преструктуриране на администрацията - крайно недостатъчни на фона на призивите за бърза фискална консолидация в ЕС (виж карето) и все по-влошаващата се демография на страната. Недоволни министри пък не би трябвало да има, защото намаление на бюджетите по ведомства няма.

Така или иначе явно и следващата година ще е нещо като нулева за властта. Защото е нужна генерална промяна в изготвянето на бюджета: средствата да се отпускат след нещо като конкурс между отделните ведомства, в който те да имат възможност да защитят финансирането, което искат. В противен случай управляващите няма как да гарантират, че парите от нашите данъци се използват добре. А бюджетът ще си остане един от най-силните лостове за политическо влияние и прокарване на популистки послания. 

Един по-строг Брюксел

България трябва да е много внимателна с финансовата си политика оттук нататък в контекста на дебата за затягане на дисциплината в ЕС. Не само мъмрене, но и глоби в парично измерение за страните, които нарушават Пакта за стабилност (част от него изисква дефицит до 3% от БВП и държавен дълг под 60% от БВП) предложи Европейската комисия през седмицата. Стремежът на Брюксел е да предотврати втора дългова криза и да възвърне доверието на пазарите. Публично бяха предложени няколко мерки, които да се задействат върху страните от еврозоната: при свръхдефицит освен наказателна процедура да се налага и глоба от 0.2% от БВП, а страните с дълг над 60% от БВП да намаляват излишното количество с 5% всяка година за период от 3 години. Еврокомисията тепърва ще подготви и законопроект, предвиждащ санкции за членките извън еврозоната, които не спазват бюджетните правила. Дебатът кои точно мерки и как да бъдат приложени тепърва предстои. Но поне засега европейските лидери изглеждат единни в желанието си да затегнат дисциплината.

 
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 25

    Много слабо представяне честно казано. Нито една от реформите не е дори започнала, надявах се на поне една...

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 32

    Не се реформират дори неща, чиято промяна не струва нищо. Хората продължават да си плащат социално-осигурителните вноски за месеца със 6 различни платежни нареждания, а лихвите за забава - с още 6. Хем обединиха някои от сметките, но не направиха общ бюджетен код, за да продължваме да попълваме по 12 платежни нареждания за един единствен месец. Пролетта стяхахме документи за кандидатстване в европрограма на един познат и на какво бях свидетел - за да си изчисти справките в НАП, му се беше наложи да плаща лихва за забава от 7 (седем) стотинки по т.нар. отделен фонд ГВРС (въведен с корупционната поправка "Шулева") с платежно в ЦКБ за 4 (четири) ЛЕВА. Но това не бе всичко - тъй като за 2-3 години бизнес имаше просрочия от по няколко стотинки по всичките 7 пера (според него, грешно начислени), а той бързаше да занесе документа, остави на ЦКБ над 100 лева за преводни нареждания, за да изчисти дълг за 15 лева.

    Нередност?
  • 3
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana
    • + 20

    cinik, доста по-лошо става, ако си имал глупостта да платиш няколко наказателни лихви (от стотинки) с едно платежно нареждане :)))
    Тогава започва едно писане на молби да ти ги разпределят по различните задължения.
    Но връх за на всичко за мен си остава изискването на общината при кандидатстване да представиш удостоверение за липса на задължения към същата тази община :)
    Удостоверението се издава за няколко дни от самата община, но ако го искаш в същия ден струва 12 или 15 лв, не си спомням вече.
    В ходене и опашки се губи между половин и цял работен ден, при условие, че юридическото лице няма движимо или недвижимо имущество и съответно няма как да има задължения към общината...

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 17

    #dourmana, сигурно община Варна имаш предвид. И ние минахме през същото стригане. За да ни заведат заявлението в деловодството, ни искаха удостоверение за липса на данъчни задължения. Не предполагайки споменатата от теб простотия, отидохме в НАП и там отново излязоха разни стотинки по 20-тината бюджетни кода. Платихме ги с платежни за 50-100 лева и половин ден писане на бордера, сравняване на кодове, дати, перооди и пр. Но това не беше всичко, защото после взимаш 30-тината бордера и пускаш в деловодството молбичка "да ти ги разнесат", което се праелои наръка и отнемало до 1 месец. Ние не можехме да чакаме толкова и отиваме пак в община Варна, викаме ето дължим 15 лева по справката от НАП, ето и платежни за 15 лева с днешна. Но "чисто" удостоверение - най-рано след месец. А те отговарят, що сте ходили в НАП? Справката е за задължения към община Варна, не към централния бюджет. И се вади на долния етаж :-)

    Но трябва да спомена и добрия пример. Веднъж имахме пак 2-3 лева дългове и инспекторът в НАП ми даде удостоврението, все едно не ги е видял, с думите "Омръзна ми да пълним гушите на банките, само защото нашите шефове горе делят бакшиши от тях". И при това в стаята имаше още 5-6 колеги, които реагираха на репликата абсолютно равнодушно, все едно това е добре известен факт.

    Нередност?
  • 5
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 7
    • + 3

    По принцип съм съгласен. Само малко уточнение - има 1-2 места, където се правят усилия за реформи - МВнР, МРРБ, отчасти МИ, армията ... Не казвам, че е достатъчно!

    Нередност?
  • 6
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana
    • + 15

    Не cinik, не е Варна, а София :)))
    И удостоверението се вади в съвсем различна сграда, от тази в която трябва да го предадеш ...
    Освен това в НАП София няма начин служител да се направи на невидял, защото става въпрос за комисионните на една банка, която е свещенна крава в България от много години насам.
    Има я като най-препоръчвана банка в друга статия на Капитал и като клиент на тази банка от 12 години те уверявам, че само на пазарен принцип не би оцеляла повече от година.

    Нередност?
  • 7
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 5

    ГЕРБ-овците изобщо не са способни да управляват, показват го и на национално, и на местно ниво. Елементарно е - липсват им идеите, липсват им и хората за тази работа. Само не знам кое е първо...
    Идеи липсват изобщо. Може би нямат знанията и информацията, които са нужни за формулиране на някакви идеи. Нямат знанията, защото хората им са събрани от кол и въже, всеки е приятел или роднина на някого. Не се търси образователния ценз и професионалния опит, а само кой е крещял по-силно на някой митинг, или кой е дал повече пари за изборите. Нямат информацията, защото (може би за щастие) заварените кадри са защитени от законите и не могат да се изхвърлят на улицата просто ей-така. Но за лош късмет и заварените, и изгонените, не казват каквото знаят. Просто няма как да очакваш някой да се радва на шеф - политическо назначение, накадърник и ентусиаст. Ако се работи за него, само му се помага да се задържи, но това е във вреда на всички - тебе самия, колегите, службата и в крайна сметка - на държавата. Но пък, ако го оставят на инат, кашата се разрежда, защото нагоре не се разбира как се случват (по-точно - не се случват) нещата. Съответно пропускат се моменти за действие, цели политики и т.н. Така се стига до проблема с кадрите - собствени нямат, няма време да се създават тепърва, нито има кой да намери неангажирани с други партии. Разчита се на заварените, а те както се вижда - са нелоялни. Отделна е темата, че по високите нива, където всички са политически назначения, са набутани много некадърници, но отявлени кариеристи.
    Ето това е средата, която "произвежда" държавната политика, и в частност - закона за държавния бюджет. Защо да се чудим, че в него няма политики, реформи, стратегии и т.н. С този бюджет - толкова, но и от тези хора - толкова. Не стреляйте по тях - те толкова си могат, стига това да е успокоение за някого... Аз обаче се питам докога ще се търпи подобно положение?

    Нередност?
Нов коментар