🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Биргюл Демирташ-Джошкун: Няма логика в спора за европейската идентичност на Турция

Професорът по международни отношения в университета "Башкент" в Анкара пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В България има инициатива за референдум срещу приемането на Турция в ЕС. Как се гледа на това в Анкара?

Това не изразява официалната гледна точка на българското правителство. Премиерът Бойко Борисов многократно е казвал, че въпросът за референдума не e на дневен ред за неговия кабинет. Инициативата е свързана с някои български партии, които са по-националистически настроени от основните политически сили.

Знаете ли, отношенията между Анкара и ЕС никога не са били перфектни и праволинейни. Имало е периоди на напредък, но и периоди на застой. Ако погледнете на процеса от 1963 г. до днес, се вижда голямо развитие. И този процес трябва да продължи. Разбира се, ще има реакции от някои държави в ЕС. Ще има реакции от страна на Турция. Има проблеми, произлизащи главно от ЕС. Изглежда, че някои страни членки като Германия, Франция и Австрия нямат желание да приемат Турция. Някои политически партии в тези държави вярват, че Турция не принадлежи на Европа в културно, в георафско отношение и изобщо не е част от европейската идентичност.

Но самите турци също вече не са много ентусиазирани да влязат в ЕС. Това на дългия процес по присъединяване ли се дължи?

Да, социологическите проучвания показват намаляваща подкрепа за членство в ЕС. Преди около пет години близо 75% от турците бяха "за". Последното число, на което попаднах в медиите сега, е около 38%. Причините за това идват главно от ЕС. Турското правителство наистина иска да постигне пълно членство. Готово е да изпълни всички критерии, да затвори всички преговорни глави, да предприеме всякакви радикални реформи.

Но турската общественост не вярва, че дори всички критерии да бъдат изпълнени, дори всички глави да бъдат затворени, страните от ЕС ще пуснат страната в клуба. Това е атмосферата в Турция днес. Хората мислят, че каквото и да направят, това няма никакво значение. Защото някои страни от ЕС, някои от политическите партии, някои правителства не са готови да приемат Турция. Затова хората си казват: "Защо да отделяме време, енергия и усилия да настояваме за това. Разбира се, трябва да предприемем някои радикални реформи - икономически, политически, правни. Но трябва да го направим заради себе си, а не в името на членството в ЕС."

Означава ли това, че отлагането на турското членство не забавя хода на реформите в страната?

Когато видиш неохотата у някои правителства от ЕС, това естествено се отразява на скоростта на реформите тук. Тя се е забавила. Когато някои от преговорните глави бяха замразени заради Кипър, турците остана с усещането, че подходът на ЕС не е справедлив. И докато този подход остане, не мисля, че подкрепата за членство в ЕС ще достигне отново 70-80%.

Вижте кипърския въпрос. През 2004 г. в двете части на Кипър имаше референдуми. На своя кипърските турци приеха плана на ООН за уреждане на проблема с разделението на острова. Те показаха, че са готови да направят жертви в името на намирането на решение, и бяха наказани. Кипърските гърци отхвърлиха плана, но бяха наградени и станаха част от ЕС. Тогава ЕС обеща някои неща на турската част от острова. Каза, че ще осигури финансова помощ, че ще се опита да отвори търговски канали за кипърските турци, но това не беше преведено в реални действия.

А какви са реакциите в Турция на дискусията за референдум в България?

Според турските политици сегашното българско правителство подкрепя членството на страната в ЕС. В по-широк смисъл обаче онези, които вземат решенията в Анкара, и турските проевропейски настроени интелектуалци не обичат дебатите за референдуми, независимо дали това се обсъжда в Австрия, Франция или България. Техният аргумент е, че от 1963 г. Турция е асоцииран член на ЕС. Повече от половин век измина оттогава, а и Турция се смята за европейска страна още от XIX век. Процесът на европеизация започва в късния период на Османската империя.

Политическите партии, подкрепящи референдуми, просто искат да затворят процеса на еврочленство за Турция. В момента най-важен за Анкара е подходът на българското правителство. Преди изборите Бойко Борисов не подкрепяше в такава степен турското еврочленство, но след като ГЕРБ дойде на власт, виждам промяна в дискурса.

Как си обяснявате това?

Не мисля, че е нещо специфично за България. По цял свят, след като една опозиционна сила дойде на власт, тя може да промени своята политика. Свързано е с това да бъдеш по-рационален, по-реалистичен, защото да управляваш има балансиращ ефект върху политическите актьори по принцип. От турска перспектива най-важно е какво казва и прави българското правителство, а то подчертава, че поддържа процеса на членство на Турция в ЕС. Но нека видим как ще се развият нещата. Защото опозиционните партии, които са зад идеята за референдума, подкрепят правителството в парламента. Ето защо трябва да наблюдаваме дали кабинетът ще бъде повлиян от тези националистически партии - "Атака", ВМРО и други.

Но дори самата дискусия е обезпокоителна лично за мен, а бих казала и за турската общественост. Нашият аргумент е, че имаме споразумение за асоцииране с ЕС още от началото на 60-те години. През 2005 г. официално започнаха преговорите за присъединяване. Опитваме се да си свършим работата и да затворим преговорните глави и няма логика да се спори за европейската идентичност на Турция. За Турция този въпрос вече е разрешен. Сигурно е, че страната принадлежи към Европа, че е част от европейската идентичност. Опитите да се постави под въпрос европейската й принадлежност е подход, който няма да намери подкрепа в самата Турция.

Контрапункт е, че Турция подкрепи присъединяването на България към НАТО през 2004 г. Какви бяха аргументите на турските политици?

Турция подкрепи не само българското влизане в НАТО, но и румънското. Този процес продължава до ден днешен - Турция подкрепи членството на Албания, поддържа това на Македония и  Босна и Херцеговина. Това е свързано с основните принципи на турската външна политика. Анкара винаги е подкрепяла регионалната сигурност и създаването на мирна среда на Балканския полуостров. А това е възможно само ако балканските страни членуват в едни и същи регионални и международни организации. НАТО като организация за колективна сигурност е една от тях. Аргументът на Турция беше, че влизането в НАТО ще помогне за създаването на атмосфера на сигурност и мир на Балканите. Това беше основната причина. Турция вярва, че ако съседните й страни станат членки на НАТО, това ще е възможност за решаване на всички въпроси чрез диалог.

Профил

Биргюл Демирташ-Джошкун е младши професор по международни отношения в университета "Башкент" в Анкара. Получила е докторската си титла от Берлинския свободен университет. Работи и като редактор на списание "Международни отношения," издавано от Турския съвет по международни отношения. Работи върху теми, свързани с Балканите, включително българско-турските отношения. Автор е на публикацията "Нов период с България: Връзки между Анкара и София в ерата след студената война".

 
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 11
    • + 9

    Да..а..ааа двойните и тройни стандарти и лицемерието на брюкселските зелки създават много проблеми и в самото ЕС и по границите му.... но те са си такива, без проблеми не могат да живеят......., ако случайно нямат си го измислят но без проблеми не стоят.....

    Нередност?
  • 2
    krasivel avatar :-?
    Косьо
    • + 8

    1. Турция не принадлежи към европейската идентичност (културно и религиозно), а само малцинство нейни граждани!
    2. Споразумението за асоцииране с ЕС през 1963г. е сключено през студената война! Тогава не се виждаше краят и за европейските държави и Турция беше изгоден съюзник, спонсориран от ЕС! Сега обстоятелствата и европейските проблеми са съвсем различни и ЕС се чуди как да се оттегли от това неизгодно вече обещание!
    3. Това, че Турция е подкрепила за НАТО балканските държави е много изгодно за нея самата и не би трябвало тези държави да се чувстват задължени по някакъв начин!
    4. Лично аз смятам, че не е в полза на България и другите държави от ЕС ако Турция стане пълноправен член!

    Нередност?
  • 3
    bratdomingo avatar :-|
    Минчо Шишков
    • + 6

    Прави ми впечатление, че турският елит много се старае да прокара тезата, че подкрепата за еврочленство в самата Турция е спаднала драстично в последните години, защото турците се дразнят, че Европа не ги иска. По мое мнение, причините за този спад са съвсем други. Всъщност, най-голям интерес от членство в ЕС имат малките държави, и най-вече тези, които са със слаба икономика. България е точно такава и неслучайно еврочленството беше единствената идея, около която нашите политици можаха да се обединят. Защото разбират, че това членство е единственият начин да вървим напред и да развиваме икономиката си. За големите държави обаче, нещата не стоят по този начин. Просто те са достатъчно големи, за да успеят и сами. Та да се върнем на Турция. Мисля, че бумът в икономиката от последните 5-6 години е убедил обществото, че страната може да се развива и без да става член на ЕС и да жертва част от независимостта си.

    Нередност?
  • 4
    plamenhristov avatar :-|
    PlamenHristov
    • + 2

    Уважаемата госпожа професор подчертава, че процеса на европеизиране в нейната страна е започнал през 19-ти век, на тя сякаш приема въпроса за приключен.
    Аз съм историк и бих искал да припомня някои неща:
    1) Реформите започват през втората половина на 18-ти век с модернизиране на въоръжените сили. Този процес продължава до края на Османската империя, продължава и сега...
    2) Реформите продължават в гражданската сфера с двата големи акта Хатишерифа и Хатихумаюна, както и цялото законодателство в империята, свързано с тях. Като се подмине обаче наистина положителното тяхно влияние върху християните (включително българите такива), ударенито се поставя на утвърждаване господстващото положение на мюсюлманите и тяхното раздвижване във всяко отношение - икономическо, социално, политическо (понякога за сметка на християните - за сведение вижте как османската власт се стреми да приложи Закона за образованитето от 1861 г. в Дунавския вилает). Реформата е меко казано недовършена...
    3) Реформа в държавното управление - Заявката за Конституция и конституционно управление от 1876 г., Конституцията от 1908 г., Републиканската конституция и всички промени през 20-ти век - реформата не е завършена...
    4) Изключителни реформи след 1924 г., след основаването на републиката в Турция - във всички по-горе посочени области. За мен най-голямата им реформа е смяната на арабската с латинска азбука през 1928 г. В Турция започва процес, подобен на процеса в Българското царство през 10-ти век, но по-динамичен... все пак протича през 20-ти век:)
    5) Въпреки всички реформи в европейска посока, през втората половина на 20-ти век се забелязва връщане към ислямизма в модернизирана форма и понастоящем Турция се отваря повече към арабския свят и сродноговорещите държави от Централна Азия. Икономиката на страната наистина е силна със силна диверсификация, както в европейско, така и в азиатско направление.
    Моето лично мнение е, че на Турция е по-изгодно да не е в Европейския съюз, но да поддържа близки отношения с него в контекста на цялостното нейно противопоставяне на Европа до края 17-ти век, а след това принудителни реформи вече над два века.

    Нередност?
Нов коментар