Без политика, без пари. Тогава?

Повече от десет години управляващите не успяха да променят правомощията на областните управители. Ред е на ГЕРБ да опита

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

800 000 лв. за една година. Много или малко е това за бюджет на областна администрация от 36 души. На хартия сумата не изглежда скромна, както и правомощията на областните управи - цели 25 по закон и наредба. На практика парите (в случая на областната управа в Смолян) стигат за консумативи, транспорт и заплати, а ангажиментите на губернаторите - силно ограничени, защото "така се е наложило в годините".

От седмица насам обаче, след среща на министъра за еврофондовете Томислав Дончев с областните управители в Пампорово, вече е ясно, че правителството планира реформа. Мотивът - да се подобри усвояването на еврофондовете. Но инициативата може да прерасне в сериозна административно-териториална промяна, като редуциране на областите от 28 на 6 например. Някои политици вече коментират, че може да се стигне и до промяна в конституцията.  

В момента, като се изключи правото им да се разпореждат с държавна собственост и да оспорват актовете на общинските съвети, всички други правомощия, с които сега разполагат управителите, са прекалено общи - от рода на "отговаря за провеждането на държавната политиката в областта" или "ръководи дейностите по защитата на населението, културните и материалните ценности, околната среда, както и по овладяването и преодоляването на последиците от кризи в областта". А ако към това се прибави и фактът, че областните управи не разполагат със самостоятелен бюджет, възниква резонният въпрос 

Какво точно правят

В предишни управления областните управители бяха известни най-вече със скандалите около продажбата на държавните имоти. Показателен беше бившият областен управител на София-град от правителството на Симеон Сакскобургготски Росен Владимиров (ДПС). Неговата работа основно се концентрираше върху това да спира решения на Столичния общински съвет за продажба на терени и имоти в София и да оспорва в съда собствеността им.

Най-фрапиращи в това отношение бяха два случая. Единият беше свързан с градинката на столичния хотел "Рила", когато изненадващо се оказа, че по неведоми пътища вместо общинска собственост е станала държавна, а Владимиров я дал за стопанисване на частна фирма за период от 10 г. Другият още по-скандален случай беше този с култовото столично заведение "Синият лъв" до Народния театър. Там земята се оказа продадена от заместника на Владимиров Люсиен Ковачев (НДСВ), при това на изключително занижени цени. При кабинета "Борисов" няма такива скандали, защото в началото на мандата и това правомощие на областните управители беше ограничено. Те имат право да продават имоти частна държавна собственост на стойност до 10 хил. лв. За сметка на това обаче изпаднаха в пълна анонимност.

За близо двете години, откакто ГЕРБ е на власт, за областните управители се заговори единствено, когато мнозинството направи опит да им върне възможността да продават държавни имоти на стойност до половин милион лева. Поправката в Закона за приватизация и следприватизационен контрол обаче беше обявена за лобистка и изтеглена от парламента по настояване на премиера.

Всъщност от управлението на Иван Костов до това на Бойко Борисов всички са категорични, че областните администрации трябва да се реформират. Ограничените правомощия и липсата на самостоятелен бюджет на практика отнема възможността им да правят политика в регионите си. Като второстепенен разпоредител областните управи получават средствата си от бюджета на МС, като за 2011 г. са предвидени около 16.3 млн. лв. за целта.

В същото време обаче държавната собственост в отделните области не се управляват прозрачно. "Тази институция е изключително непублична. На ниво община имаме прозрачност при вземането на решенията на общинските съвети, както и публични регистри на сделките. При областните администрации това липсва", казва доц. Милена Стефанова от катедрата по публична администрация в СУ "Св. св. Климент Охридски". По думите й има и още една причина никой досега да не извърши реформата в областните администрации и тя е свързана с това, че на практика назначенията на областните управители са политически. И това най-добре се видя по време на управлението на тройната коалиция, когато моделът 3-5-8 на назначенията на централно ниво беше пренесен и на областно, като всеки областен управител имаше по петима заместници. "Няма какво да се лъжем, областните управители са като политически комисари", признава и бившият вицепремиер от кабинета "Станишев" Меглена Плугчиева.

По-големият проблем обаче е, че

Няма яснота как реформата да се случи

В края на 90-те СДС имаше идея управителите да се избират и това да стане второ ниво на местно самоуправление. Дали поради това, че подобна промяна трябва да мине през изменение в конституцията, или, че такава реформа изисква повече време, средства и усилия, сините си останаха само с намерението. След това при правителството на Симеон Сакскобургготски законово бяха обособени шестте региона за планиране, уж по-лесно да се усвояват средствата по  предприсъединителните програми на ЕС. Както и поради необходимостта от покриването на изискването на ЕВРОСТАТ един регион да има минимум 800 хил. души. Тогава за пръв път се прокрадна и идеята вместо 28 области да има 6, които отговарят на икономическите региони. Тя беше лансирана от тогавашния министър на държавната администрация от правителството "Сакскобургготски" Димитър Калчев, но така си и остана.

От миналата седмица и ГЕРБ заговори за

Административна реформа

След среща на министъра на управление на средствата от ЕС Томислав Дончев с областните управители с участието и премиера той каза, че правителството готви промени, с които да им се дадат контролни функции във връзка с изпълнението на европроектите. Заедно с това обаче каза, че управляващите обмислят по-радикална реформа, свързана с областните управи. В МС вече е създадена работна група към Съвета по децентрализация към правителството, която до края на май трябва да даде предложения как да стане това. Като в ГЕРБ обсъждат три възможни варианта. Единият е България да бъде разделена на 6 региона на основата на сегашните региони за икономическо развитие. Другият - да се запазят 28-те области, като се увеличат правомощията на управителите. Третият, междинен, вариант предвижда създаване на 6 големи звена в регионите за планиране и запазване на областите в сегашния им брой, но със силно редуцирани администрации.

Пред "Капитал" Томислав Дончев уточни, че една от целите е да се децентрализира усвояването на средствата по европейските програми. "Безсмислено е междинните звена по управлението на европроектите да се създават отделно. По-логично е това да става чрез областните администрации", добавя той. Според депутата от ГЕРБ и член на парламентарната комисия по местно самоуправление Стефан Дедев по този начин ще се даде възможност на областните управители да кандидатстват по европроекти. Към това Милена Стефанова прибавя, че 85% от европейските директиви се изпълняват на регионално и местно ниво. "В повечето европейски страни обаче тези региони са по-големи. Само България и още три държави - Кипър, Малта и Люксембург, са раздробени", казва тя. И дава пример с оперативната програма "Регионално развитие", по която са били подадени 450 проекта за рехабилитация на пътища. "Ако това беше уредено на регионално ниво, тези проекти можеше да са шест, което значително ще улесни контрола и избирането на изпълнителите", категорична е Стефанова. Плугчиева е съгласна, че на областните управи може да се дадат функции и по европроектите, след като се обучат, но е още по-крайна и настоява да има и регионални оперативни програми, например за Северозападния регион, признат за един от най-изостаналите в ЕС. На обратната позиция е съпартиецът й Димчо Михалевски, бивш зам.-министър по регионалното развитие в кабинета "Станишев". "Ако се дадат подобни правомощия на управителите, очаквам реакция на Европейската комисия", твърди той. Причината е, че те се назначават от правителството, а не се избират.    

Министър Дончев обаче иска новата система за разплащане на средствата от ЕС да е сработила до 2014 г. Той разглежда изграждането й като първи етап от административната реформа. След това тя трябва да продължи с областните управи.

Тепърва ще се обсъжда

Кой от трите варианта

да бъде приет. "Управляващите първо трябва да си отговорят на въпроса въвежда ли се регионално самоуправление и на кое ниво - на областно или на ниво регион. И след това какво се случва с тези 28 области - те остават ли, като на областните управители им се увеличат правомощията, или се редуцират до 6 големи региона", казва Милена Стефанова. Според Томислав Дончев и трите варианта имат предимства и недостатъци. "Ако приемем областите да са 6, подозирам тежки битки между градовете кой да стане областен център", казва министърът. Другият недостатък е, че някои от населените места ще са доста отдалечени от областния център и на хората ще им се налага да пътуват, ако имат работа с администрацията. От регионалното министерство реагираха предпазливо на идеята за въвеждането на шест района, като припомниха, че има работна група в правителството, която ще оцени силните и слабите страни на различните варианти.   

Депутатът от ГЕРБ Стефан Дедев обаче е категоричен, че областите трябва да се редуцират до шест. "Всеки регион има икономически дадености, които ще бъде по-лесно да се развиват, ако е по-голям, като например Добруджа, където приоритетът трябва да е зърнопроизводството", смята той. Милена Стефанова прибавя още няколко предимства в полза на премахването на 28-те области. Събирането на няколко области в един по-голям регион ще има по-голям капацитет и така ще се компенсира драстичното икономическо изоставане на някои райони, както сега се случи с Видинска област. "Сега само се харчат пари, които потъват без резултат", казва Стефанова. Ще се реши и още един проблем, свързан нежеланието примерно на две или повече общини да кандидатстват заедно по определени проекти заради страха, че не могат да си поделят риска.
"Ще чуем всички аргументи на експертите за предимствата и недостатъците на всеки от трите варианта и едва тогава ще решим окончателно какво да правим", категоричен е Томислав Дончев. Има едно нещо, за което управляващите засега са решили - постът на областния управител няма да е изборна длъжност.

Според Дончев, защото България е малка страна и няма нужда от второ ниво на местно самоуправление. Според Дедев, защото по конституция областните управители трябва да провеждат политиката на правителството в регионите, а това няма как да стане, ако те са от различни политически сили.

Кухи правомощия

Някои от възможностите, които има по закон, областният управител не осъществява, защото такава е практиката от години.

- координира работата на органите на изпълнителната власт и на администрациите им на територията на областта и взаимодействието им с местната власт

- осигурява съответствие между националните и местните интереси, организира разработването и изпълнението на областни - стратегии и програми за регионално развитие

- осъществява връзка с териториалните звена на централната администрация на изпълнителната власт на територията на областта и контролира изпълнението на актовете и действията на ръководителите им

- координира и контролира дейността на териториалните звена на министерствата и на другите административни структури независимо от тяхната йерархическа подчиненост

- организира разработването на областната стратегия за развитие

- ръководи планирането и подготовката на административно-териториалната единица за отбрана и организира отбранително-мобилизационната подготовка на населението

- организира и ръководи управлението при кризи в областта и отговаря за опазването на обществения ред.
29 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pesheff avatar :-?
    pesheff
    • - 4
    • + 33

    Дано Дончев докара административната реформа до някъде! Беше много добър като кмет - мисля че може да се докаже и като министър

    Мисля че 6 района ще бъдат напълно достатъчни при едно увеличение на бюджета на областните администрации и изясняване на задълженията им - като им се придадат функции за да могат да кандидастват за европроекти и да търсят инвеститори. Защо да не бъдат и оценявани за работата си по размер на привлечени инвестиции и открити работни места - като и да има бонуси и тн

    Има много перспектива в такава реформа! Дано да стане час по-скоро!

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 6
    • + 60

    28 области за малка страна като България е абсурд. В крайна сметка населението на цяла България е приблизително колкото на една немска провинция.

    6 области са определено по-добро решение.

    Нередност?
  • 3
    rumen_rusev avatar :-|
    bandyuga
    • - 1
    • + 13

    "На обратната позиция е съпартиецът й Димчо Михалевски, бивш зам.-министър по регионалното развитие в кабинета "Станишев". "Ако се дадат подобни правомощия на управителите, очаквам реакция на Европейската комисия", твърди той. Причината е, че те се назначават от правителството, а не се избират."
    Въпросният г-н е в грешка поради факта,че това,което казва противоречи на самата идея за децентрализация,която е,че именно чрез намесата на гласоподавателите се избират тн управители на децентрализирани региони(които могат да варират в зависимост от броят на нива на регионите,но предвид малката площ на България,повече от едно ниво изглежда нереално).Принципът на този способ е,че местните жители са най-наясно с решенията,от които тяхният регион се нуждае и следователно,те трябва да са тези,които да избират въпросните управници.Но,логично,след като се делегира власт от страна на държавата,тя трябва да бъде подплатена с реално упражняване на контрол върху управниците на децентрализирани региони(префекти,например).
    Аз,лично до колкото ми е позната материята,подкрепям подобна инициатива,с една уговорка,че след като веднъж тази реформа бива ангажирана,нека да се доведе до край,защото една на половина свършена работа само може да задълбочи проблемите на местно ниво,които съществуват към момента.

    Нередност?
  • 4
    kndmv avatar :-|
    kndmv
    • - 19
    • + 15

    Абе Дончев и той стана "тесен" специалист. В Италия имат над 8000 общини, а в Словакия 3000-4000.

    Само пушилка вдигат... Преместиха ли "Земеделието" в общината? Всеки ден по една идея за парлама се мята във вентилатора...

    Нередност?
  • 5
    bai_toz avatar :-P
    Без коз
    • - 6
    • + 6

    До коментар [#4] от "kndmv":

    Точно така!

    Нередност?
  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 13
    • + 9

    Първо си отговорете на въпроса, зададен в статията "..Какво точно правят .." областните управители, после "..кой друг по лесно и по бързо може да свърши същата работа .." и тогава мислете как да ги рИформирате....
    Щото кафа от демосратски рИформи в последните 22 години.... наистина прекалиха......

    Нередност?
  • 7
    pag avatar :-P
    pag
    • + 39

    До коментар [#4] от "kndmv":

    Област и община са различни неща, даже и в Италия и Словакия......

    Нередност?
  • 8
    aha avatar :-P
    aha
    • - 5
    • + 28

    Какви са тези реформи? Не сещам за един лев спестен или изкаран от тези държавни служители. Вярно е че не получават големи заплати, но и не се вижда дори и тези да ги изкарват. Просто трябва всички чиновници в областните управи да бъдат осъдени за умишлено бездействие и/или злоупотреби. Областите да бъдат затворени или преструктурирани на 2-6 и всяко едно дублиране с общински или министерски отношения да бъде премахнато. Областите са отживелица на една тоталитарна държава. Всяка една управленческа дейност беше дублирана или утроена в соц. България. Така се топят един друг, винаги не са си свършили работа и много по лесно се контролират служителите. С безотговорни марионетки развитие не може да има!

    Нередност?
  • 9
    europeycho avatar :-|
    еuroГаньо
    • + 13

    Да опита! Толкова неща опитаха.

    Нередност?
Нов коментар