🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

На изхода на Европа

Модерната техника е там. Ръждясалата бодлива тел - също

Пътят до кльона    ©  Росен Босев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Какво нещо е животът, преди 20 години ги пазехме да не излизат, сега пазим да не влизат." Сложил ръка на челото си, граничният полицай Георги* се взира в хоризонта, далеч в турска територия. Качил се е на стара наблюдателна кула: "Тия не ги ползваме вече." После с усмивка поглежда към малка могила под кулата, обрасла в треви: "Ей това долу също е за наблюдение, ама тайно."

Георги е на около 35 години, като последните 12 от тях са в Гранична полиция. От Свиленград е и винаги е работил по турската граница. Показва близките български и турски села: "а самата граница е там долу, в дерето." По думите му това е кулата с най-добрата гледка. Разказва, че обикновено нарушителите дебнели скрити дали има войник на кулата и когато той изчезнел, започвали да се придвижват: "Да, ама войникът се е преместил в скрития пост и оттам - хоп." Не знае за убийства по границата по комунистическо време, ама така или иначе не можел да коментира.

Георги слиза от кулата и ни показва телената ограда: "Това е остатък от съветската система, която ние си наричахме кльон." По жиците на оградата тече нисковолтов ток. Когато някой докосне оградата, получавахме информация между кои два стълба е било това. Идва се на място и се инспектира земята след оградата - тя беше от рохка пръст и специално обработена, така че да се оставят следи. Така се вижда накъде е тръгнал нарушителят." Той разказва, че тогава "всичко се е патрулирало пеша - дъжд, сняг -  няма значение."

Когато кльонът стане Ериксон

Георги се качва в чисто новия служебен джип "Нисан", купен за Гранична полиция със средства от ЕС. Затваря прозорците и пуска климатика. Кара видимо с удоволствие по черните пътища. Разказва, че кльонът не работи от няколко години, а сега заради Шенген "се сменя" с нова, "невидима" система на шведската фирма "Ериксон", която ще засича, ако някой минава през границата пеша.

Наблюдението на границата става денонощно с термовизионни камери, които имат обсег до 15 км. Има стационарна на самия пункт Капитан Андреево и мобилни, които са монтирани на джиповете "Лендроувър", които ползват граничните полицаи.

Срещаме се с директора на ГПУ - Свиленград, комисар Георги Калайджиев в заседателната зала на Гранична полиция на пункта. Въпреки че заема поста от началото на годината, комисар Калайджиев рецитира (с точност до стотинка) вложените в техника и инфраструктура средства за последните няколко години. Говори с охота за заловените наркотици, ефективността на колегите, камерите, новата лаборатория за експертизи на паспорти и визи.

- Заслужава ли България да бъде в Шенген?

- Абсолютно - отговаря с усмивка.

- А защо не я приемат?

- А, това са политически въпроси, не мога да коментирам.

За корупцията говори в трето лице: "Много колеги се пенсионираха, други напуснаха, трети ги преместихме." По думите му възможностите за корупция са намалели в резултат на постоянната ротация на полицаите.

Качваме се на втория етаж на базата на Гранична полиция на Капитан Андреево. Там, в затъмнена стая се намира контролната зала за стационарната термовизионна камера на пункта: "По това време всичко е спокойно, излизат вечер", коментира полицаят, който е на смяна и наблюдава. Пуска ни записите от предходната вечер - виждаме силует на човек, който притичва от храст на храст и в крайна сметка е задържан. "Най-често не оказват съпротива. Знаят, че не сме лошо настроени към тях." Хващат по един-двама на денонощие. Очакванията на граничните полицаи са да станат десет пъти повече, ако България бъде приета в Шенген: "Защото, като влязат тука, и могат да отидат до Португалия, без никой да ги проверява, докато в Гърция трябва да се качват на кораби, по-скъпо е и по-бавно."

Трудният съсед? Не Турция, а Гърция

В деня, в който бяхме на българската граница, по-голямата част от българските джипове обаче работеха на чужда такава. Бяха на гръцко-турската граница, "защото нямат колегите такава техника". Гърция, оказва се, е изобщо трудна държава за съсед.

Полицаите разказват, че когато домът за чужденци в Гърция се напълни, граничарите "събирали по 4-5 и през нощта ги карат до нашата граница и ги пускат, ние не можем да им ги върнем и ги настаняваме в Любимец". Георги Калайджиев  казва, че не иска да обвинява гръцките колеги, но на няколко пъти намеква, че "заради проблемите, които имат с турците", контролът по границата за тях е по-труден.  Калайджиев дава пример: "Гърците не могат да летят с хеликоптери на турска територия, за да патрулират, ние нямаме такъв проблем. Постоянно сме в комуникация с турските власти, имаме общи срещи, това работи в полза на контрола."

Любимец, който познаваме от едноименните дини, е на около 10 минути с кола от Свиленград. Домът за временно настаняване на чужденци е в южния край на града. Открит е преди няколко месеца и още мирише на прясна боя. Директорът Красимир Иванов разказва, че в него има място за 300 човека, в момента има около 50-60. Няма притеснения за препълването на дома, "защото може да се опъват палатки и така се увеличава капацитетът многократно, тренирали сме го с различни служби".

Цигарки...

 Оставаме за известно време с патрул на Гранична полиция, който е спрял на километър преди КПП Капитал Андреево. В джипа има терминал (нещо като таблет) за достъп до Шенгенската информационна система, който има tetra връзка (независима мрежа подобна на GSM) със сървъра. През него могат да се правят справки и в масивите на Гранична полиция. "Рисковият профил, по който работим в момента, са български граждани от ромски произход, които управляват коли с лош външен вид. Проверяваме ги за внос на нелегални цигари."

"Е, спри го този", казва единият и кимва към идващо рено. Колегата му скача на платното и го спира. Преди да е проверил документите, казва на колегата си: "Този сто процента съм го хващал, но сега няма нищо, сигурен съм." Терминалът за достъп до базите данни блокира на няколко пъти, но в крайна сметка изплюва справка - водачът е хващан с контрабандни цигари преди време. При бързата проверка на автомобила му полицаите не откриват нищо. Следва поглед от колега към колега в стил "казах ли ти".

По банкета вървят две мургави жени, които се оглеждат. Единият от полицаите вика едната от тях по малко име разпорежда с усмивка: "Замръзни на място." Повече с разбиране, отколкото с възмущение, той казва: "Ей, тия всичките ходят за цигари до Турция. Всееки ден. По един паспорт хабят на месец." Казва, че този път нищо няма и я пуска.

Доверяваме му се - за него, както и за дребната трафикантка, която е накарал да "замръзне". Дали България е в Шенген или не, няма абсолютно никакво значение, защото за тях нищо няма да се промени.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bta avatar :-|
    bta
    • - 2
    • + 9

    спомени

    Нередност?
  • 2
    ventsy avatar :-P
    ventsy
    • - 3
    • + 21

    Значи няма вече кучета Балкан и Вихър които да ловят капиталитическите диверсанти?

    Нередност?
  • 3
    tademan avatar :-|
    Tademan
    • + 23

    Какви кап. диверсанти, Вихър е търсил бежанци от "рая".
    Браво за подобренията и работата на гранична полиция.
    Не ни приемат заради корупцията и съдебната система, там подобренията стават по-бавно, но има бели лястовички.

    Нередност?
  • 4
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 1
    • + 24

    "По жиците на оградата тече нисковолтов ток. Когато някой докосне оградата, получавахме информация между кои два стълба е било това."

    Мда, свободните съчинения за хвърляне на прах в очите. В казармата съм бил кльонист (макар и не на границата), така че ето ви как точно работи кльона (става въпрос за руската система от 1970-та, която масово се ползваше в България):

    Системата е разделена на зони, като всяка зона е до 100 метра. Една инсталация може да поеме до 20 зони, така че един кльон на теория обслужва до 2 километра. Системата НЕ реагира в рамките на всеки 2 стълба, а в РАМКИТЕ НА ЕДНА СТОМЕТРОВА ЗОНА. Затова от караулното обикновено има преки пътеки до всяка от зоните, които кльонистите много добре (и бързо) научават - налагало ми се е да търча както в безлунна нощ, така и през 20-см сняг, и повярвайте ми, снегът е по-лошият вариант. Също така, ако възникне нарушение, обикновено кльонистът е този, който води групата, просто защото най-добре познава пътеките.

    Системата не реагира на докосване на оградата, нещо повече - с пипането с наплюнчени пръсти се прави бърз тест дали системата работи както трябва - ако леко бие ток, всичко е наред, ако не бие - има късо съединение, ако удря силно - има прекъсната жица. Вече сте разбрали на какво реагира система - на късо съединение на две съседни жици или на прекъсване на която и да е жица. А броят на жиците нека не ви заблуждава - това са само две жици, усукани около 14-15 пъти.

    Какво става, когато нарушител се опита да мине - той или ще се опита да се мушне под жиците и ще направи късо съединение, или ще среже няколко от тях. Системата проверява веднъж в секунда за тези две неща и ако има нарушение, сигнализира. Оттук се случва следното - вдига се караулът, който е при станцията към съответната от 20-те стометрови зони и се алармира обходната двойка, която патрулира. За да се затрудни максимално нарушителя, в долната част на кльона от другата страна има мрежа (вижда се на снимките - тя също трябва или да се среже или да се преодолее по някакъв друг начин), а за да не може лесно да се прескочи (човек може да се покатери по бетонните стълбове без да повреди системата, правили сме го), горната част е от дърво и се предполага да се счупи от тежестта на нарушителя и той да се заплете в бодливата тел. Допълнително пред кльона има добре разорана и рохка земя, за да се виждат следите от стъпки и да се знае откъде е минал.

    Добре, ами ако имаме квалифициран нарушител, който реже и свързва жиците, за да не направи нарушение? Ами затова служи обходната двойка от граничари, която постоянно патрулира, без нея клонът е на практика беззащитен.

    И последното - навсякъде се разпространява слух, че по оградата тече ток, който може да те убие. Отказва доста народ да се доближават до нея, пробвано е.

    Нередност?
  • 5
    atanas avatar :-|
    Атанас Чобанов
    • + 4

    Много информативно описание. Пропуснали сте само, че нарушителите идваха почти всички отвътре, от комунистическия рай и отиваха навън, ако ще в Анадола. Затова ли кльонът на много места беше наклонен навътре, към България, за да затрудни прескачането?

    Нередност?
Нов коментар