🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Железопътна инфраструктура" също започва преговори със синдикатите

Инфраструктурната компания губи между 25 000 и 30 000 лв. на ден от стачката

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) също започва преговори със синдикатите от 1 декември, съобщиха от компанията пред capital.bg. Служителите на инфрастуктурната компания активно участват в стачните действия на колегите си от БДЖ. През първия ден на протеста  дори имаше повече регистрирани стачкуващи от НКЖИ, отколкото от железниците. Преди началото на стачните действия Владимир Владимиров от ръководството на БДЖ изрази мнение, че нито тази, нито предишната стачка от март месец биха се случили без участието на служителите на НКЖИ.

Подобно на БДЖ, НКЖИ има над 13 хил. служители и тежки финансови проблеми. За разлика от железницата обаче, в инфраструктурната компания няма процедура по масови съкращения. Синдикатите в НКЖИ стачкуват заради неизпълнение на някои точки от стачното споразумение, подписано на 10 март тази година. Според тях ръководството не спазва задълженията си да уволнява служители само след писмено съгласие на синдикалните органи и не инвестира в модернизация. Споразумението също така предвижда при промяна на минималната работна заплата за страната достигнатите базови заплати да се променят със същия процент. "Считаме, че с изключение на неизпълнение на процентното увеличение на работната заплата, което е вследствие на финансовите затруднения на компанията, останалите претенции на синдикатите са неоснователни", заявяват от НКЖИ.

Загуби за всички

От НКЖИ отчитат, че загубите от стачката на ден са между 25 и 30 хил. лв. от закъснели влакове. Отделно от това компанията има пропуснати ползи от инфраструктурни такси - около 11 хил. лв. от товарни и около 19 хил. лв. от пътнически влакове. Загубата от такса резервация от отменени влакове е между 2500 - 3000 лв. на ден, заявяват още от компанията. БДЖ по принцип бави плащанията на инфраструктурните такси на НКЖИ – практика, за която Европейската комисия подозира, че е скрита форма на държавна помощ за железниците. По думите на изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев железницата губи за всеки ден стачка 100 хил. лв. от пътническите влакове и още 20 хил. - от товарните.

Протестите в двете държавни компании водят до загуби не само за тях, но и за частните железопътни превозвачи. От Българска железопътна компания (БЖК) коментираха пред capital.bg, че поради стачката в инфраструктурната компания се стига до блокиране на техни композиции. "Заради стачката в гара Подуяне разпределителна наши локомотиви не успяха да заминат за гранична гара Димитровград, където трябваше да обслужат влак на един от основните ни клиенти. В непрекъсната връзка сме с оперативния им сектор. Очaкват се подобни проблеми и в други гари с наши влакове и локомотиви", заявиха от БЖК след първия ден на стачката.

От НКЖИ коментираха, че ежедневно се води справка за закъснелите и отменени влакове на всички превозвачи. "След приключване на стачните действия ще бъде проведена среща с техни представители за уточняване на пропуснатите ползи от страна на операторите", увериха те. Като  изразиха и опасение, че стачката затруднява текущото поддържане на железния път, което води до неизвършване на ремонтни дейности, намаляване на скоростта, капацитета и безопасността на движение.

Разпродажба на активи

Подобно на БДЖ, инфраструктурната компания също извършва продажба на неоперативни активи, но само ако към тях е проявен интерес от купувач. "Компанията предлага за продажба неоперативни активи само след изрично входирана молба за закупуване на определен актив, като продажбата става чрез търг. Неоперативните активи всяка година биват преглеждани, обследвани и допълвани в зависимост от заявения към тях интерес", заявиха от компанията. Според прогнозния бюджет на НКЖИ са планирани продажби на активи в размер на 21 млн. лв. За сравнение БДЖ се надява да реализира от подобни продажби около 30 млн. лв. през 2012 г. Наскоро НКЖИ обяви обществена поръчка за преоценка на имоти, машини и съоръжения, но според компанията това няма общо с продажбата, а е с чисто счетоводни нужди. Предишната преоценка на активите е извършена в началото на 2005 г.