🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новите договори за пътна поддръжка ще са с таван на цените

Кандидатите ще бъдат пресявани чрез метода икономически най-изгодна оферта

Председателят на пътната агенция Стефан Чайков е категоричен, че търговете с най-ниска цена вече са минало
Председателят на пътната агенция Стефан Чайков е категоричен, че търговете с най-ниска цена вече са минало
Председателят на пътната агенция Стефан Чайков е категоричен, че търговете с най-ниска цена вече са минало    ©  Мария Съботинова
Председателят на пътната агенция Стефан Чайков е категоричен, че търговете с най-ниска цена вече са минало    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като през пролетта на 2012 г. се наложи да предоговаря част от позициите в договорите за пътна поддръжка, сега пътната агенция планира да въведе таван на цените за различните дейности. Това ще се случи при подписването на новите 4-годишни договори, което се очаква да стане следващата година, съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на дискусионния форум "Строителството през 2014 г. – перспективи и предизвикателства", организирана от Камарата на строителите в България.

Според нея тръжните процедури за почистване и поддръжка на републиканските пътища ще са голямото предизвикателство както за администрацията, така и за фирмите в бранша през 2014 г. Новите договори ще обхванат пътната мрежа в 27-те областни пътни управления плюс магистралите "Хемус", "Тракия" (новите отсечки), "Люлин" и завършените до момента участъци от "Струма".

По нов начин

Повечето от сегашните договори за пътна поддръжка изтичат в периода август – октомври следващата година. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обаче планират да пуснат новите тръжни процедури още през февруари, за да има време за евентуално обжалване, посочи председателят на пътната агенция Стефан Чайков.

Той уточни, че офертите на кандидатите ще бъдат пресявани чрез метода на икономически най-изгодната, а не както досега на базата на най-ниска цена. "Страницата "най-ниска цена" в пътната агенция вече е затворена", обясни Чайков.

Той също се ангажира чрез таван на цените по различните позиции да бъдат избегнати диспропорции, каквито се срещаха в старите договори. По темата се вдигна шум, след като миналата пролет пътната агенция огласи огромни разлики в цените по едни и същи позиции в различните области на страната. Оказа се, че чистенето на снега в област Плевен струва пет пъти повече на километър в сравнение с Благоевград и Пазарджик. За кърпене на дупки със студена асфалтова смес разликата между най-ниската и най-високата цена излезе над 20 пъти.

Като причина за големите разлики от АПИ посочиха липсата на конкуренция в част от тръжните процедури. Така например в 11 от 27-те търга за пътна поддръжка е подадена само една оферта. В интервю миналата година тогавашният председател на пътната агенция Лазар Лазаров дори описа как в някои случаи фирмите кандидати са чакали с два комплекта документи - с високи и с ниски цени. При липсата на конкуренти са подавали тези с високите.

Тези практики станаха повод бившият министър на регионалното развитие в правителството на ГЕРБ Лиляна Павлова да поиска предоговаряне на цените по част от позициите в договорите за пътна поддръжка. След като то приключи, Павлова отчете средно 10% намаление на цените по договорите, но основно по периферни дейности като миене на пътни знаци и косене на трева. По нейно обяснение заради растящите цени на горива и битум разценките за кърпене на дупки и зимна поддръжка не са пипани.

Разделяне на дейности

Какъв е годишният обем на договорите за пътната поддръжка в страната е трудно да се определи. Фирмите кандидатстват с единични цени за всяка отделна дейност, а обемът дейности, които им се възлагат, е съобразен с бюджета на АПИ. По различен начин се определят разходите за зимно почистване, за което годишно се заделят около 50 млн. лв. При тях се плаща за ниво на поддръжка, т.е. пътищата трябва да отговарят на определени критерии за проходимост и снегопочистване. На същия принцип се възлага и поддръжката на магистралите.

При новите договори за пътна поддръжка от АПИ планират и допълнително разграничаване по дейности. В тях най-общо ще останат само позициите, свързани с почистване и поддръжка на асфалта, докато грижите за маркировката, пътните знаци и предпазните ограждения ще се възлагат чрез отделни процедури. Стефан Чайков посочи, че най-вероятно търговете за тях ще се провеждат не на ниво областни пътни управления, а за територията на 6-те планови региона в страната. За всяка от тези области ще бъдат обявени по три процедури – за маркировка, пътни знаци и предпазни ограждения.

Според председателя на пътната агенция това разбиване на позициите ще позволи в процедурите да се включат повече малки и средни фирми. Не е тайна, че в момента пътната поддръжка в 27-те области в страната е възложена на обединения с участието на 5-6 големи компании.

За още 200 млн. лв.

Пътни ремонти за общо 200 млн. лв. ще включва целевата програма за подобряване на пътната мрежа. Тя ще бъде предложена от пътната агенция по инициатива на министър Десислава Терзиева, която наскоро установи, че 35% от републиканските пътища са в окаяно състояние. Стефан Чайков уточни, че списъкът ще включва около 700 км втори и трети клас пътища, които остават извън ежегодната ремонтна програма с пари от бюджета на АПИ. Колко точно от тях ще бъдат рехабилитирани зависи от възможностите на бюджет 2014.

Отделно от това през новия програмен период (след 2014 г.) се очакват 170 млн. евро по програма "Региони в растеж" за рехабилитация на републикански пътища. По правилата на програмата обаче средствата ще отидат само за отсечки, свързани с международната TEN-T мрежа.

 

Строителната картина

Пореден спад на строителната продукция отчете за първото полугодие председателят на Камарата на строителите в България Светослав Глосов. По данни на камарата общият обем на изпълненото строителство е 4.4 млрд. лв., което е 15% спад в сравнение със същия период на предходната година. В сравнение с най-силната за сектора 2009 г. намалението е 49%. В сравнение с първото полугодие на 2012 г. спадът при сградното строителство е 12.6%, а при инженерното – 19.6%. Продължава и отписването на фирми от поддържания от КСБ строителен регистър, в който по закон присъстват всички компании, работещи в сектора. Към края на юни тази година регистрацията си са подновили 4130 строителни дружества. Отпадналите са 456, но отливът е по-малък, тъй като има и новорегистрирани. Тревожната статистика обаче е, че общо за последните три години от строителния регистър са отпаднали 1700 фирми.

От камарата цитираха като тревожно явление и високата задлъжнялост на общините към бизнеса. За първото полугодие тя е 160 млн. лв., като 80% от тези средства са към строителни фирми.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boian.ikonomov avatar :-|
    jgold

    Много ме забавлява ефемеризма "икономически най-изгодна оферта".
    При взаимоотношения между два независими частни субекта само 2 неща имат значение: цена и гаранции за изпълнение.
    Когато някоя държавна агенция или министерство и пр. купуват нещо почват с глупостите?

    Нередност?
  • 2
    krasnoselo avatar :-|
    krasnoselo

    Той уточни, че офертите на кандидатите ще бъдат пресявани чрез метода на икономически най-изгодната, а не както досега на базата на най-ниска цена. -До сега се взимзше наи ниската цена, и после се почваше с анексите и цената ставаше двоина и отгоре...

    Нередност?
Нов коментар