Строежът на завода за боклук в София ще започне през пролетта
Съоръжението на стойност 213 млн. лв. трябва да бъде готово в средата на 2015 година
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
След като Върховният административен съд (ВАС) миналата седмица сложи окончателно точка на административния спор около избрания строител на софийския завод за боклук и реши, че това ще е гръцкото обединение "Актор-Хелектор", пред плановете на Столична община вече няма пречки. "Това е последният етап, който ни позволява да сключим договор с изпълнителите и дългоочакваното строителство да започне през пролетта на 2014 г.", каза в понеделник кметът на София Йорданка Фандъкова. По нейни думи до края на следващия месец общината ще подпише споразумение с гръцкото обединение, а през декември ще започне проектирането. То по план ще отнеме 9 месеца, а изграждането на съоръжението - 10 месеца, като е предвидена още една година заводът да бъде тестван за дефекти. Така целият период за изпълнение на проекта е 31 месеца след сключването на договора и ако всичко е наред, заводът трябва да е факт през юни 2015 г.
Енергия от боклук
Стойността на договора с "Актор – Хелектор" е 213.4 млн. лв. с цена за преработка на тон битови отпадъци 60.69 лв. Изграждането на системата ще се извършва в местността Садината до Гара Яна, където се намира вече готовото депо за неопасни битови отпадъци, предадено от строителите - консорциум между италианската "Униеко" и "Геотхмин" за 19 млн. лв. Новото съоръжение ще рециклира метал, пластмаса хартия и биоразградими отпадъци, а от преработения боклук ще се произвежда RDF гориво. Целта е то да бъде използвано от "Топлофикация - София" и да намали с 10% използването на природен газ при производството на топлинна енергия, което да задържи цената поносима за гражданите. Общината вече е избрала консултант – фирмата "Рамбол", която да определи необходимите инвестиции и какъв тип да бъде инсталацията в отоплителната компания.
Според договора за строителство за всеки забавен ден извън срока, в който фирмата трябва да е готова със съоръжението, тя ще дължи санкции на общината в размер на 200 хил. лв. на ден. След като изпълнителят го въведе в експлоатация, той трябва да докаже заложените стойности в офертата си. В случай че разходите надвишат предложените цени, "Актор - Хелектор" ще дължи обезщетение в размер на 14 пъти годишната разлика между стойността на офертата и реалните разходи.
12 коментара
Станишев ще си изяде цайсите от мъка. За него е по-добре нещата да не стават за да има по какво да плюе. И пречи колкото може.
Дано червената мафия отблокира и строителството на Северната скоростна тангента на София.
В обществото ни има едно загнездено чувство, че полезните и успешни инициативи и проекти в България не се случват, благодарение на комунистическата крадлива клика.Дано този проект се случи без премеждия, без ограбване и без познатите ни червени схеми и далавери, защото наистина е важен.
Червените боклуци няма да съдействат за построяване на завод за боклук.
Това да го видя в завършен и действащ вид, няма да повярвам, че е реалност. От толкова десетки години е проблем.
И той като Дунав мост 2 - 4 месеца след рязането на лентичката ще трябва да му правят основен ремонт...
"След пускането в експлоатация се очаква обектът да произвежда повече електроенергия, отколкото употребява, така че останалата енергия ще се продава"
На какви цени?
:-)
До коментар [#4] от "Нефертити":
То добре, че работата се свърши преди тяхното идване на власт. Сега остава само да се строи, а финансирането е договорено. За съжаление, това не значи, че няма да пречат по всякакъв начин за реалното изпълнение на проекта.
Аве точно за този завод слушам май повече от 5 години, да не кажа 10. Ако при всяко споменаване на този завод в публичното пространство споменаващия бе слагал по една тухла, или давал по 1 лев, то отдавна да имаме работещ завод. Не мога да я разбера тази държава. С едни бездомни помияри не може да се оправи и един завод не може да си построи, но иначе постоянно чуваме от управниците, как сме щели да догоним европейския стандарт. Нищо и никого няма да догоним, щом единственото което гоним е опашката ни.
Пълна каша по отношение на терминология, технология и избор на методи за третиране.
1. Процесът компостиране е аеробен процес, т. е. при наличие на въздух. При него биоразградимите отпадъци отделят въглероден двуокис и се минерализират. Продукта компост произлиза от отпадъци и има строги ограничения за ползването му. За компостирането е необходимо внасяне на допълнителна енергия.
2. Производството на ел. енергия от отпадъци е вследствие на анаеробен процес (при отсъствие на въздух) или т. нар. метанова ферментация. При нея се отделя метан, който се изгаря в когенератор и произвежда енергия (ел. и топлинна). Този процес произвежда повече енергия, отколкото е внесена.
3. Защо е необходимо произвеждането на RDF (Refuse Derived Fuel)?
4. Колко ще струва изграждането на съоръжението за изгаряне на RDF?
5. Защо никой не споменава, че RDF също е отпадък с код 19 12 10 и при изгарянето му следва да се спазват ЗУО и Наредба № 4/2013???
И last, but not least - и технологично, и финансово щеше да е в пъти по-изгодно да се направи една инсталация за директно изгаряне на софийските отпадъци:
- изграждане само на едно съоръжение;
- по-къси маршрути за транспортиране - сега отпадъците трябва да се карат до Богров, а след това да се връщат до ТЕЦ Дружба, за да се изгарят, след това пепелта и шлаката да се возят обратно до Богров, за да се депонират.
Тази схема е предлагана от специалисти (мисля от Енергопроект) още през 80-те години, след това около 2003 - 2006 многократно, но без реакция от общината поради страх от думата "изгаряне". Сега се предлага точно изгаряне, но завоалирано. А през 2003 или 2004 един общински съветник измисли формулировката "третиране на базата на биоразградимата компонента".
и много други неща, които могат да са обект на цяло едно журналистическо разследване.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.