Е-правителството - признат провал

Работата на парче до момента е довела до несъвместимост на различните софтуери

Транспортният министър Данаил Папазов: "За първи път БДЖ е изплатило над 66 млн. лв. задължения към кредитни институции."
Транспортният министър Данаил Папазов: "За първи път БДЖ е изплатило над 66 млн. лв. задължения към кредитни институции."
Транспортният министър Данаил Папазов: "За първи път БДЖ е изплатило над 66 млн. лв. задължения към кредитни институции."    ©  Мария Съботинова
Транспортният министър Данаил Папазов: "За първи път БДЖ е изплатило над 66 млн. лв. задължения към кредитни институции."    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Малко успехи и много планове - това отчете министърът на транспорта и съобщенията Данаил Папазов на специална среща с медиите, целяща да направи преглед на работата му от началото на мандата до края на миналата година. Една тема обаче - електронното управление, не попада в нито една от двете графи - електронното правителство, за чието въвеждане ведомството на Папазов е ресорно. Там ситуацията повече прилича на провал, обусловен от работата до момента, а за планове не се говори.

Нищо не работи

Проблемите с въвеждането на електронното управление обаче вече станаха пословични. "Вече изградените системи все още не работят, липсва и нормална координация между тях", заяви Папазов. "През годините са правени различни софтуери за целта, всеки си ги е създавал за себе си и в момента те не могат да бъдат координирани", призна министърът. Все още липсва и интегратор на електронното управление, който трябва да играе ролята на свързващо звено между отделните министерства и институции, за да има лесен обмен на данни между тях. Преди година в тестов режим бяха пуснати 5000 карти за електронна идентификация. Те обаче са неизползваеми. "Към момента има доста затруднения при работата с тези карти. Аз самият пробвах една такава и не успях да си свърша каквато и да било работа с нея" подчерта Папазов. Иначе внедряването на електронното управление би могло да пести на държавата 30 млн. лв. на година, сочат анализите на транспортното ведомство. Работата на парче до момента по този проект обаче не позволява реализирането на въпросните ползи. Информация какво предстои да бъде предприето засега няма.

Концесиите - предстоят

До началото на март трябва да е готов концесионният анализ на летище София, заяви още транспортният министър, представяйки приоритетите си за тази година. Документът трябва да покаже дали е по-добре да се търси частен оператор за столичната аерогара и ако да, дали тя ще бъде отдадена заедно с летището в Балчик. Пълна готовност за концесиониране има за летищата в Горна Оряховица и Пловдив. Интерес към тях обаче няма. През април или май пък трябва да започне изработването на концесионния анализ на пристанище Варна. По същото време се очаква да бъде обявена тръжна процедура за избор на изпълнител на жп линията Варна - Русе, която е в най-голяма проектна готовност за следващия програмен период на оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020. В очакване на финансиране е и автомагистралата от Калотина до София, като част от тази отсечка може да получи средства по инструмента Connecting Europe Facility.

Помощ от колега

Идната седмица пък предстоят разговори с автобусните превозвачи съвместно с Министерството на финансите и Министерството на вътрешните работи. Автобусните компании заплашиха със стачка от 1 февруари, тъй като не издържат на конкуренцията на сивия сектор, не се изпълнява новата транспортна схема, не се спазват изискванията за времеви отстояния от 1 час между превозите по една линия и т.н. "Повечето от техните проблеми ние не можем да решим сами", заяви министър Папазов, като допълни, че ще бъдат направени проверки на над 100 автомобила, за които са сигнализирали автобусните превозвачи.  

Списъкът с достойнствата

Основна гордост на транспортното ведомство към днешна дата е намаляването на общите дългове на БДЖ, които към 31 декември са 624 млн. лв. - с около 80 млн. лв. по-малко спрямо година по-рано. Спадът е постигнат без помощ от държавния бюджет и от кредитни институции. "За първи път БДЖ е изплатило над 66 млн. лв., а активният диалог с кредиторите е възстановен", каза Данаил Папазов.

Сега се обмисля преструктуриране на част от дейностите на БДЖ и отдаването им на външни фирми. Това може да е съдбата на ремонтната дейност в железниците, която е разпръсната в 12-13 звена. "Практически във всяко от тях се извършват някакви ремонти, но те не са с нужното качество и прецизност", обясни министърът. Идеята сега е ремонтите да се правят в едно, максимум две звена, но с по-високо качество. Възможно е да се тръгне и към аутсорсване на дейността на външна компания.

41 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    today avatar :-|
    Изо Дзадзе
    • + 6

    Е, да не би някой да си е мислел, че това ще заработи? Важното е да се усвояват едни пари от правилните фирми, не да се свърши работа.

    Нередност?
  • 2
    matera avatar :-|
    matera
    • - 1
    • + 5

    защо да бързат като има още какво да се гепи!

    Нередност?
  • 3
    petar_georgiev avatar :-(
    petar_georgiev
    • + 5

    Дали някой (най-после) ще си признае, че всичко около Е-правителството, още от самото начало се саботира и съвсем съзнателно - проваля (!), защото армията от софийски (и не само софийски) чиновници и апаратчици (окопали се от няколко поколения по канцеларии и кабинети) много добре разбира, че "Е-то" е СМЪРТ за тях и за цялият им добре уреден "Авгиев обор"! Нещо като идеята за децентрализация на държавната администрация, заради което цялата чиновническа армия изпищя на умряло и скочи да сваля правителството на Борисов... Какво да очакваме? Кокал лесно се не дава! Само когато "ножа опре до кокала", и този нож трябва да е само от ЕС, от Брюксел.

    Нередност?
  • 4
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • + 23

    Що ли не се изненадвам..

    Нередност?
  • 5
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • - 1
    • + 67

    Електронното правителство , не само се саботитра.. за съжаление от 15 години то се използва като удобен инструмент за корумпия и харчене на държавни пари за издръжка на загиващи ИТ компании..

    Няколко пъти досега се правеха търгове и се запопчваше с хардуера, похарчваха се 10-15 милиона.., прибираха се едни комисионни и поради това , че нямаше софуер и коминикация между ведомствата, хардуера остаряваше за 2-3 години по складовете.. и се купуваше нов хардуер.. пак ос същите фирми, пак по същата процедура.. пак с комисионни и пр..

    Айде сега се замислете , кой освен държават има интерес да не върви - ИТ сектора.. разнира се колкото и да е абсурдно..

    Нередност?
  • 6
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer
    • + 33

    Честно, това не е провалл т.е. няма как нещо коетш никога не е било желано от правителства и приближени фирми да е провал. Тва винаги е било политика закриляща карупцията в страната. Сори за грешките. Телефон.

    Нередност?
  • 7
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • + 27

    До коментар [#5] от "bestbuy":
    До коментар [#6] от "tom_sawyer":

    факт. това е един от "най-прозрачните" корупционни проекти, без абсолютно никакъв резултат :)

    ако в някоя частна фирма толкова последователно, толкова усърдно, толкова дълго във времето и толкова дисциплинирано са похарчвани толкова много пари, с толкова деморализиращ ефект на края на всеки проект от програмата... то всички мениджъри и водещи участници в тези проекти/програми, щяха да бъдат обезглавени на служебния паркинг пред 200-300 служители :)

    за пример на останалите...

    само в България нямаме агенция, или организация, която да отговаря за цялостната стратегия за електронно правителство и за планиране на тази програма в цялостния й обхват. и с идея откъде да започне реформата и къде да свърши. и как да се планира, изпълни и контролира внедряването на е-правителство... и какви са крайните резултати от това.

    годишно спестените пари няма да са 30 млн. лева. ще са поне милион и 30 млн. лева. като тук виждам спестени пари от заплати на ненужните стари лелки и охранители, спестени пари от софтуер и хардуер, спестени пари от сгради на държавни агенции и администрация. спестени пари от така задължителната корупция. и най-вече, спестени пари от чувствителното подобряване на работата на частния бизнес, когато разрешителни, контролни и лицензионни режими биват опростени и премахнати изцяло.

    Нередност?
  • 8
    123456h avatar :-|
    451–1
    • + 6

    Подкрепят се губещи проекти. Потреблението не Електронното правителство трябва да се синхронизира. Средства със сигурност има.

    Нередност?
  • 9
    blaster avatar :-(
    Blaster _
    • - 1
    • + 41

    Няма как да очакваме "социални партии" да въведат електронно правителство просто защото това означава десетки хиляди от администрацията да останат без работа. Сигурно 80-90% от услугите спокойно могат да се извършват по електронен път. Хора, на които единствената работа е да приемат листове с молби, жалби и т.н. да ги слагат на купчинка, други да ги сортират по азбучен ред, вид, тегло, големина на листа... други, които ги разнасят на ръка между различните администрации...има и такива, които не знаят точно каква им е позицията и работата, но си я вършат добре... В администрацията е страшно.
    От друга страна, разбира се, стои и финансовата част. Друго си е десетки милиони такси превод от по 4-5 лв. Това си е чиста печалба (за някои).

    Нередност?
  • 10
    123456h avatar :-|
    451–1
    • + 8

    До коментар [#7] от "Rage Against": спестяване на време, оптимизиране на документационния трансфер, улесняване на работата...спестяване и инвестиране на ресурс за нови технологии, увеличаване на оборотите в ИТ сферата, бързо и безпрепятственно обслужване на търговския оборот, достъп и бърз контакт до контролните държавни органи, консултации и контрол он-лайн, възможност за упражняване на дейност от чужбина, както и навременно подаване на декларации, заплащане на държавни такси...

    Нередност?
Нов коментар