🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Цял сектор в транспорта обяви стачка

Автобусните компании заплашиха, че спират превозите от 1 февруари

От браша за година са изпратили 104 писма до различни институции. Получените отговори са четири, а предприетите действия - нула<br>
От браша за година са изпратили 104 писма до различни институции. Получените отговори са четири, а предприетите действия - нула<br>
От браша за година са изпратили 104 писма до различни институции. Получените отговори са четири, а предприетите действия - нула<br>    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
От браша за година са изпратили 104 писма до различни институции. Получените отговори са четири, а предприетите действия - нула<br>    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

950

са фирмите за автобусен транспорт в България. През 2010 г. бройката им е била 2800, твърдят от бранша.

Пълна пасивност на управляващите към проблемите на цял сектор от бизнеса, хронична слепота и глухота за опитите на браншовите сдружения да привлекат вниманието на властта към нуждата от прилагане на регулацията и в крайна сметка - "тотална невъзможност за фирмите да продължат своята дейност". С това накратко може да се обясни трагикомичната ситуация собствениците на компании да обявят стачка, спирайки дейността им.

От 1 февруари спираме автобусните превози в знак на протест, обявиха в понеделник от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. В него по думите на представители на управителния му съвет участва около 80% от легалния автобусен бизнес в България. Лепенето на надписите "протест" по автогарите из страната вече започна от 13 януари.

Точно преди два месеца, на 13 ноември 2013 г., от сдружението изпратиха писмо до премиера Пламен Орешарски, вътрешния министър Цветелин Йовчев, министъра на външните работи Кристиан Вигенин и транспортния министър Данаил Папазов. Това е едно от 104-те писма до различни институции, които е изпратило сдружението за последната година. Получените отговори са четири. В писмото до премиера браншът го уведомява, "че е в тотална невъзможност да продължи своята дейност" поради шест основни проблема. Сега заявката е, че ако до 1 февруари не бъде намерено решение на нито един от тях, частните автобуси по общинските (без линиите на градския транспорт), областните и републиканските линии ще спрат.

Председател на управителния съвет на сдружението е Галя Топалова, собственик на "Етап-Адресс" и "Груп плюс". В специалната пресконференция участваха и Ивайло Константинов, собственик на "Юнион ивкони", Веселин Дошков, управител на пловдивската "Хеброс бус", Себахтин Исмаил, собственик на хасковската "Арда тур". В сдружението общо членуват 87 дружества.

18% сиво

Сивият сектор е завладял огромен пазарен дял, обясняват от бранша централния проблем, за който безуспешно търсят съдействие от държавата. Явлението е известно от години, като според сектора няма село и град без нерегламентиран превозвач за Европа. Проблемът за автобусните компании идва оттам, че те са длъжни да поддържат определен брой линии без значение какъв е броят на пътниците в автобуса. Принципно по-неатрактивните часове се компенсират от пиковите, но тогава е най-активна и нелегалната конкуренция, която "дърпа" пътници, а и няма никакви задължения за честота на превозите.

"На Калотина на ден излизат над 50 микробуса с пътници и властите са наясно с това. Тази събота например 34 микробуса са тръгнали от Кърджали за Германия и Холандия. Това са 5 пълни автобуса", изчисляват от сдружението. "Всеки втори безработен е станал превозвач", обобщава Ивайло Константинов.

По изчисления на браша сивият сектор е около 17-19% от общия брой превози, като нелоялната конкуренция е и по вътрешните, и по международните линии.

Друг проблем от години е и неоптимизираната транспортна схема. Въпреки че по времето на ГЕРБ Законът за автобусните превози беше променен с цел да има интервал от 1 час между превозите по една линия, от бранша твърдят, че никой не контролира общините и конкурсите им за превозвачи по дадена линия. "Има корупционни практики в общините и линиите се дават на свои хора", твърдят от сдружението.

БДЖ и куп други проблеми

Следващ проблем, който сдружението поставя, е неравнопоставеността на частния автобусен транспорт с общинския и железопътния. Според Галя Топалова не е справедливо общински компании, които са конкуренти на частните, да могат да ползват еврофинансиране до 75% за закупуване на автобуси (например "Бургасбус"). За извършване на социалната си услуга БДЖ пък ползва 170 млн. лв. годишна субсидия. Подобни социални превози са възложени и на автопревозвачите, но от бранша твърдят, че реални компенсации няма. Става въпрос за групите пътници, които пътуват с различни намаления или безплатно - ветерани, деца до 7 години, деца между 7 и 10 години, ученици, студенти, пенсионери, някои държавни служители (МВР, ДАНС) и т.н. Тези пътувания трябва да се доплащат от държавата, като сумите се превеждат към общините и от тях - към превозвачите срещу издадените от тях билети. "Около 25% от пътуващите ползват намаления", изчисляват от бранша. Годишно стойността на този вид отстъпки по всички видове линии е около 500 млн. лв. Според Наредба 2 на Министерство на финансите обаче компенсациите са в рамките на предвидените в републиканския бюджет средства. В бюджета били предвидени само 53 млн. лв. Проблем има и с тяхното изплащане, като приоритет обикновено се дава на общинските фирми за градски транспорт.

Освен на местна почва бизнесът има проблеми и в чужбина - например допълнително данъчно облагане в някои европейски държави. Това са Германия, Австрия, Испания, Словения, където компаниите плащат ДДС на база цена на билета и пробега, направен през съответната страна, обясниха от сдружението. "На този абсурд са подложени само българските и румънските превозвачи", заяви Ивайло Константинов. По неговите думи браншът неколкократно е сигнализирал за това, но никой не му е обърнал внимание. Сега от сдружението се надяват да бъдат извикани на среща от страна на българските власти, за да не се стига до блокирани по гарите пътници.

 

Основни проблеми

- Сивият сектор е завладял огромен дял от пазара.

- БДЖ се субсидира и вози под себестойност.

- Никой не контролира транспортните схеми.

- Билетите с намаления не се компенсират.

- Има двойно данъчно облагане в някои държави.

- Компаниите не ползват еврофондове за разлика от общинските фирми.
28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    naffoo avatar :-|
    naffoo
    • - 5
    • + 13

    По себе си съдя, че пътувам по-рядко с автобус. Защото нямам високи доходи май-май! Явно и при повечето хора е така.

    Нередност?
  • 2
    azuro avatar :-|
    azuro
    • - 2
    • + 23

    Споделеното пътуване също им подлива вода. Все по-чести са групите във ФБ "Пътуващи между София и произволен град".

    Нередност?
  • 3
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми
    • - 17
    • + 29

    Споделеното пътуване да им е проблема... Всъщност, исканията им са абсолютно справедливи и разумни.

    Нередност?
  • 4
    xps avatar :-|
    xps
    • + 20

    А някой случайно да кажа че Юнион-Ивкони, Етап-Адрес и Централна Автогара - София са доста свързани....
    Всичко е икономически интереси... и е време някой да излезе от въртележката...

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 11
    • + 15

    Не пътувам с автобуси. Прочетох статията и останах учуден от факта, че разрешаването на поставените проблеми наистина е изцяло в ръцета на държавата. Много логични са исканията, а защо нищо не се прави?

    Нередност?
  • 6
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим
    • - 1
    • + 33

    Сивата икономика е голям проблем във всеки сектор. Нищо обаче не се прави, ситуацията е докарана, че този, който е изряден е изправен до стената, а самата държава има интерес точно от плащащите данъци, които така и не намери време да защити.

    Нередност?
  • 7
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим
    • - 1
    • + 29

    Иначе по темата- цената на билет в автобуса до повечето градове е колкото ако си делиш бензина с приятели в колата. Повече от ясно е че всеки ще пътува с кола, далеч по удобно

    Нередност?
  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 1
    • + 23

    Не съм се качвал на междуградски автобус от години. Селско обслужване, нахални шофьори (мазни, но с вратовръзки, особено към източна България). Като сметнеш билета, за 4 човека излиза по-евтино да отидеш с кола и си мобилен.

    За какво протестират? Че са им високи цените и не отговарят на пзара? Че фирмите им продават билети без запазени места? Хайде мерси. Предпочитам влак пред автобус. Имаш шанс да попаднеш на някой не-български, който да е читав, с автобус нямаш такъв късмет.

    Нередност?
  • 9
    daaam avatar :-|
    daam
    • + 24

    До коментар [#6] от "Дим Дим":

    Напълно съм съгласен. Държавата в лицето на НАП , в повечето случаи проверява коректните платци, които имат възможност да платят още /за технически грешки например/, а не обръща внимание на сивата икономика, на тези, които плащат осигуровки на минимален праг, на тези с източване на ДДС. При това правителство става още по-лошо, направо кошмарно.

    Нередност?
  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 4
    • + 33

    ".. БДЖ се субсидира и вози под себестойност..."

    Частните автобуси плащат огромни данъци, най-малкото през горивото което купуват, с които пари държавата им върти "мръсно", като вози бабички и кокошки на половин цена.

    "...Билетите с намаления не се компенсират..."

    Стар номер на БГ е да прави помен с чужда пита :-) Подобно е положението в здравеопазването.

    "... Сивият сектор е завладял огромен дял от пазара...."

    И няма абсолютно никакви индикации че ще намалее.
    ------
    Отделно от всичко друго факта че държава и община продават лицензи за линии ми се струва абсурдно. Такса "автогара" го разбирам, но това да плащаш че возиш някого (за което си плащаш данъците като за всяка търговска дейност) е абсурдно. Още по-абсурдно е да те задължават с определн график. Това е антипазарно, разрушително и идиотско. Друг е въпроса че тези фирми участваха в грехопадението и сега ядат берат плодовете си :-) И да - билетите са ужасно скъпи за услугата която предоставят. Със задоволство отбелязвам че не съм ползвал автобус или влак повече от 20 години, с 2 (словом: две) изключения, които не са ми най-добрия спомен :-)

    Нередност?
Нов коментар