🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране

Кабинетът планира начало на строителството през 2016 г., цената ще бъде поне 1.5 млрд. лв.

Строителният министър Десислава Терзиева обясни, че и четирите варианта за трасе все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)
Строителният министър Десислава Терзиева обясни, че и четирите варианта за трасе все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)
Строителният министър Десислава Терзиева обясни, че и четирите варианта за трасе все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)    ©  Юлия Лазарова
Строителният министър Десислава Терзиева обясни, че и четирите варианта за трасе все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавата е избрала трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Строителството на участъка ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС, обяви в четвъртък министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г.

Вън от "Натура"

От разгледаните четири варианта за липсващата част между Ябланица и Белокопитово (край Шумен) строителното министерство и националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) са предпочели вариант, близък до проектирания маршрут от 1992 г. Трасето минава през разклона за връзка с Плевен и Ловеч, на сравнително еднакво отстояние между двата града, и след това последователно минава покрай Велико Търново, Търговище и Шумен. От министерството обясниха, че трасето е избрано, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването щяло да отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути. Строителният министър обясни, че и четирите варианта все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС). "Държим да имаме диалог с всички заинтересувани страни", каза Терзиева, цитирана от БТА.

Макар от министерството да посочват, че от подобрената пътна инфраструктура ще се възползват близо 2.9 млн. души от Северна България, оценките на трафика не са обнадеждаващи. На ден през 2020 г. в двете посоки ще минават 18 000 автомобила, каза изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов, цитиран от Мediapool. По-рано подобна оценка за количеството трафик беше направена и за магистрала "Черно море". За сравнение - по "Тракия" на ден се движат двойно повече коли.

Първата поръчка

Министерството и НКСИП са групирали липсващите участъци от "Хемус" в 3 етапа - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), до Велико Търново (85 км) и до Белокопитово (110 км). В края на миналата година държавата обяви търг за проектант на първите 60 км и за изработване на изготвяне на ОВОС за трасето. Антов обяви, че очаква до края на март държавата да избере изпълнител на проектирането. Той разясни, че ако заради екооценката се наложат промени в проекта, има достатъчно време това да се случи. Очаква се строителството на първия етап да струва около 180 млн. евро.

През второто тримесечие ще започне процедурата и за проектирането на втория етап. Ще има обсъждане и на вариантите за пътни възли за участъка Плевен-Ловеч, допълни шефът на държавната компания.

"Нито за ден не сме спирали работата по подготовката на "Хемус", увери Терзиева. На журналистически въпрос за възможността за финансиране чрез публично-частно партньорство министърът отговори, че засега няма интерес от страна на частен партньор заради слабия трафик. Не е взето и решение от правителството за финансиране с пари от държавния бюджет. Въпреки че е сред приоритетите на оперативна програма "Транспорт", проектът за магистрала "Хемус" няма гарантирано финансиране оттам.

48 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 87
    • + 10

    Поредното харчене на парета за проекти, които няма как да се реализират.....

    Нередност?
  • 2
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 4
    • + 109

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Бобка, в омразната ти западна европа има развита перфектна магистрална мрежа, пътува се лесно и бързо, докато в Русия има кални пътеки за верижни машини. Без инфраструктура няма прогрес.

    Нередност?
  • 3
    naffoo avatar :-|
    naffoo
    • - 146
    • + 6

    Стига с тези магистрали! Тази дума започвам да я ненавиждам!
    Ясно е че е важна, но има и други по-важни неща от нея!
    В Западна Европа ги има, защото имат пари!
    Ние сме бедни и нямаме пари за магистрали! Това е!

    Нередност?
  • 4
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • - 68
    • + 6

    Когато АПИ предостави подобна на тази информация: http://www.astra.admin.ch/index.html?lang=en, тогава ще можем да коментираме необходимостта на магистралите, до тогава за мен са поредните безсмислени проекти, продължаващи мечтите на бай Тошо.

    Нередност?
  • 5
    Consumer avatar :-P
    Consumer
    • - 3
    • + 128

    До коментар [#3] от "naffoo":

    Викаш парите да ги даваме на пенсионерите защото те са бъдещето на нацията?

    Нередност?
  • 6
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29
    • - 1
    • + 44

    Тая министърка не беше ли се подвизавала в посолството в Австралия или ми се преплита информацията..Все ни управляват хора, които всъщност нямат един ден ефективен трудов стаж извън сладки позиции и гостоприемно госуване на държавни трапези?!

    Нередност?
  • 7
    mar_x avatar :-|
    mar_x
    • + 89

    [quote#3:"naffoo"]Ние сме бедни и нямаме пари за магистрали! Това е! [/quote]

    Нова опорна точка. Ние сме бедни и имаме само пари за АЕЦ-а и Южния поток. Еми що не спретнем и една ядрена програма, щото сме бедни и ни е страх от комшиите.

    Нередност?
  • 8
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking
    • - 1
    • + 52

    Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор

    Демек преведено на народно му...Праиме ви на балами ,и си правим вятър на устата.....Парите ги раздадохме на циганите и пенсионерите....Теглиха заеми,заеми....сега изведнъж нямало финансиране....

    Нередност?
  • 9
    deaf avatar :-|
    deaf
    • - 73
    • + 3

    До коментар [#3] от "naffoo":

    Бай Тошо имаше поне инстинкт за самосъхранение и спря да строи магистрали,защото имаше пари само колкото да се изхрани народът,което е най-важно. Докато днешните пишман политици са слепи и глухи за дереджето на народа,и продължават да се опитват да наливат пари в...асфалт! Което ще им изяде главите!

    Нередност?
  • 10
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 25
    • + 9

    Северна България още много дълго време ще изостава в развитието си спрямо Южна, ама за това не е виновно географското положение, ами демографската криза, не останаха хора по градовете и селата, за какъв трафик може да става дума тогава?! И ако има реална нужда от магистрала - нека се строи, ама само с евтин популизъм нищо не става. Ама то от комунисти в управлението какво друго можеш да очакваш...

    Нередност?
Нов коментар