Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране
Кабинетът планира начало на строителството през 2016 г., цената ще бъде поне 1.5 млрд. лв.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Държавата е избрала трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Строителството на участъка ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС, обяви в четвъртък министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г.
Вън от "Натура"
От разгледаните четири варианта за липсващата част между Ябланица и Белокопитово (край Шумен) строителното министерство и националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) са предпочели вариант, близък до проектирания маршрут от 1992 г. Трасето минава през разклона за връзка с Плевен и Ловеч, на сравнително еднакво отстояние между двата града, и след това последователно минава покрай Велико Търново, Търговище и Шумен. От министерството обясниха, че трасето е избрано, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването щяло да отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути. Строителният министър обясни, че и четирите варианта все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС). "Държим да имаме диалог с всички заинтересувани страни", каза Терзиева, цитирана от БТА.
Макар от министерството да посочват, че от подобрената пътна инфраструктура ще се възползват близо 2.9 млн. души от Северна България, оценките на трафика не са обнадеждаващи. На ден през 2020 г. в двете посоки ще минават 18 000 автомобила, каза изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов, цитиран от Мediapool. По-рано подобна оценка за количеството трафик беше направена и за магистрала "Черно море". За сравнение - по "Тракия" на ден се движат двойно повече коли.
Първата поръчка
Министерството и НКСИП са групирали липсващите участъци от "Хемус" в 3 етапа - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), до Велико Търново (85 км) и до Белокопитово (110 км). В края на миналата година държавата обяви търг за проектант на първите 60 км и за изработване на изготвяне на ОВОС за трасето. Антов обяви, че очаква до края на март държавата да избере изпълнител на проектирането. Той разясни, че ако заради екооценката се наложат промени в проекта, има достатъчно време това да се случи. Очаква се строителството на първия етап да струва около 180 млн. евро.
През второто тримесечие ще започне процедурата и за проектирането на втория етап. Ще има обсъждане и на вариантите за пътни възли за участъка Плевен-Ловеч, допълни шефът на държавната компания.
"Нито за ден не сме спирали работата по подготовката на "Хемус", увери Терзиева. На журналистически въпрос за възможността за финансиране чрез публично-частно партньорство министърът отговори, че засега няма интерес от страна на частен партньор заради слабия трафик. Не е взето и решение от правителството за финансиране с пари от държавния бюджет. Въпреки че е сред приоритетите на оперативна програма "Транспорт", проектът за магистрала "Хемус" няма гарантирано финансиране оттам.
48 коментара
Поредното харчене на парета за проекти, които няма как да се реализират.....
До коментар [#1] от "boby1945":
Бобка, в омразната ти западна европа има развита перфектна магистрална мрежа, пътува се лесно и бързо, докато в Русия има кални пътеки за верижни машини. Без инфраструктура няма прогрес.
Стига с тези магистрали! Тази дума започвам да я ненавиждам!
Ясно е че е важна, но има и други по-важни неща от нея!
В Западна Европа ги има, защото имат пари!
Ние сме бедни и нямаме пари за магистрали! Това е!
Когато АПИ предостави подобна на тази информация: http://www.astra.admin.ch/index.html?lang=en, тогава ще можем да коментираме необходимостта на магистралите, до тогава за мен са поредните безсмислени проекти, продължаващи мечтите на бай Тошо.
До коментар [#3] от "naffoo":
Викаш парите да ги даваме на пенсионерите защото те са бъдещето на нацията?
Тая министърка не беше ли се подвизавала в посолството в Австралия или ми се преплита информацията..Все ни управляват хора, които всъщност нямат един ден ефективен трудов стаж извън сладки позиции и гостоприемно госуване на държавни трапези?!
[quote#3:"naffoo"]Ние сме бедни и нямаме пари за магистрали! Това е! [/quote]
Нова опорна точка. Ние сме бедни и имаме само пари за АЕЦ-а и Южния поток. Еми що не спретнем и една ядрена програма, щото сме бедни и ни е страх от комшиите.
Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор
Демек преведено на народно му...Праиме ви на балами ,и си правим вятър на устата.....Парите ги раздадохме на циганите и пенсионерите....Теглиха заеми,заеми....сега изведнъж нямало финансиране....
До коментар [#3] от "naffoo":
Бай Тошо имаше поне инстинкт за самосъхранение и спря да строи магистрали,защото имаше пари само колкото да се изхрани народът,което е най-важно. Докато днешните пишман политици са слепи и глухи за дереджето на народа,и продължават да се опитват да наливат пари в...асфалт! Което ще им изяде главите!
Северна България още много дълго време ще изостава в развитието си спрямо Южна, ама за това не е виновно географското положение, ами демографската криза, не останаха хора по градовете и селата, за какъв трафик може да става дума тогава?! И ако има реална нужда от магистрала - нека се строи, ама само с евтин популизъм нищо не става. Ама то от комунисти в управлението какво друго можеш да очакваш...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.