🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата търси проектанти за последните участъци от "Хемус"

Над 3 млн. лева струват проектите за последните два етапа от магистралата

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обяви обществени поръчки за проектирането на последните два етапа от магистрала "Хемус". Поръчката за етап две – от разклона за Плевен и Ловеч до Велико Търново (85 км), е с прогнозна стойност 1.2 млн. лева, а за етап три – от Велико Търново до Белокопитово (110 км), е за 1.9 млн. лева. Участъците в обхвата на двете обществени поръчки са разделени на отсечки, като проектиране ще се възлага с отделни договори за всяка от тях в зависимост от наличното финансиране.

През март регионалният министър Десислава Терзиева съобщи, че е избрано трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Магистралата ще преминава на относително равни разстояния между Плевен, Ловеч, Велико Търново, Попово и Търговище.

Трудна за финансиране

Дострояването на "Хемус" ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС. Досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г. Изграждането на първия етап – от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), ще струва около 180 млн. евро. Вече има избран проектант за отсечката – обединение "Хемус 2020"), включващо "Трансконсулт 22", "Рутекс" и "Трафик холдинг".

Държавната компания за големи инфраструктурни проекти вече е избрала и изпълнител за оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) на магистралата. Това е "Данго проект консулт". Решение по екологичната оценка може да има най-рано в началото на следващата година. От регионалното министерството обясниха през март, че измежду няколко варианта за магистралата е избрано точно това трасе, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването ще отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути.

Участъкът от магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч е включен в новата оперативна програма за транспорт. За строителството на останалите отсечки България се надява на други източници на финансиране, включително новия финансов механизъм Connecting Europe, въпреки че той финансира приоритетно водни и жп проекти.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat
    • - 1
    • + 7

    макар бавно и трудно....се готвят нещата.

    Нередност?
  • 2
    dr_t avatar :-|
    dr_t
    • - 1
    • + 13

    много бавно... а трябва да е обратното, само така може да се очаква някакво по-голямо раздвижване в икономиката на Северна България...

    Нередност?
  • 3
    afanko avatar :-(
    afanko

    Моля ви, само да не са тъппроект! Нищо не става от тях!

    Нередност?
Нов коментар