Държавата търси проектанти за последните участъци от "Хемус"
Над 3 млн. лева струват проектите за последните два етапа от магистралата
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обяви обществени поръчки за проектирането на последните два етапа от магистрала "Хемус". Поръчката за етап две – от разклона за Плевен и Ловеч до Велико Търново (85 км), е с прогнозна стойност 1.2 млн. лева, а за етап три – от Велико Търново до Белокопитово (110 км), е за 1.9 млн. лева. Участъците в обхвата на двете обществени поръчки са разделени на отсечки, като проектиране ще се възлага с отделни договори за всяка от тях в зависимост от наличното финансиране.
През март регионалният министър Десислава Терзиева съобщи, че е избрано трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Магистралата ще преминава на относително равни разстояния между Плевен, Ловеч, Велико Търново, Попово и Търговище.
Трудна за финансиране
Дострояването на "Хемус" ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС. Досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г. Изграждането на първия етап – от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), ще струва около 180 млн. евро. Вече има избран проектант за отсечката – обединение "Хемус 2020"), включващо "Трансконсулт 22", "Рутекс" и "Трафик холдинг".
Държавната компания за големи инфраструктурни проекти вече е избрала и изпълнител за оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) на магистралата. Това е "Данго проект консулт". Решение по екологичната оценка може да има най-рано в началото на следващата година. От регионалното министерството обясниха през март, че измежду няколко варианта за магистралата е избрано точно това трасе, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването ще отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути.
Участъкът от магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч е включен в новата оперативна програма за транспорт. За строителството на останалите отсечки България се надява на други източници на финансиране, включително новия финансов механизъм Connecting Europe, въпреки че той финансира приоритетно водни и жп проекти.
3 коментара
макар бавно и трудно....се готвят нещата.
много бавно... а трябва да е обратното, само така може да се очаква някакво по-голямо раздвижване в икономиката на Северна България...
Моля ви, само да не са тъппроект! Нищо не става от тях!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.