🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Добрата новина от матурите: По-висок успех по математика

Лошата е, че учениците продължават да се затрудняват със създаването на писмен текст

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Няма значителни разлики между резултатите на учениците на матурите след 12 клас тази и миналата година. Това показа първият анализ на Министерството на образованието и науката (МОН), представен на пресконференция днес. Добрата новина е малко по-високият успех по математика, физика, химия, биология и география. Лошата - учениците продължават да се затрудняват със създаването на писмен текст и с прилагането на практика на правила, които иначе знаят на теория.

Традиционно най-висок резултат постигат учениците по чужди езици като втора матура, която могат да изберат по желание. Много добър е и резултатът по химия, следван от математика. Най-нисък среден брой точки тази година има по философия, история и география.

През 2014 г. явилите се на география като втора матура намаляват за сметка на повече желаещи за биология, философия и английски. Географията беше най-желаният втори изпит няколко години поред, но резултатите по него не бяха от най-високите.

Повече наизустяване, по-малко мислене

Остава проблемът с голямата разлика в постиженията на учениците на отворени (със свободен отговор) и затворени (тип тест) въпроси. По математика например над 99% от учениците са се справили със затворените, но под 50% са успяли да дадат правилен отговор на отворените въпроси (текстови задачи). По български език и литература постижимостта е близо 70% при затворените и също под 50% при отворените. Това показва, че учениците се справят много добре с механични задачи, в които трябва да посочат правилния отговор измежду няколко възможни, но се затрудняват с такива, които изискват повече логическо и творческо мислене.

От задачите по български език и литература учениците се справят най-зле с пунктуацията. По отношение на правописа, когато въпросът е под формата на тест, дванайсетокласниците по-скоро успяват да открият грешките, но при писането на собствен текст продължават да допускат такива. Според анализа на МОН учениците са усвоили основни умения за извличане на информация от текст, но има още какво да се желае при обработката и тълкуването й. В сравнение с 2013 г. се увеличава делът на несправилите се с формулирането на теза и писането на резюме на текст. Не са блестящи и резултатите при писането на интерпретативно съчинение и есе. Около 38% от учениците въобще не са започнали тази задача - значително повече в сравнение с миналата година. "Могат да четат текст, но не демонстрират умения за създаване на текст на необходимото равнище. Притежават знания за книжовноезиковите норми, но не са ги превърнали в достатъчно активни умения", констатират експертите на МОН.

Тревожен извод се вижда, като се сравнят резултатите по български език и литература на тазгодишните дванайсетокласници с тези на същия випуск на изпита след 7 клас преди пет години. Докато през 2009 г. постижимостта им е била над 60%, сега е близо 55%. По подобен начин спада успехът и между 4 и 7 клас, което означава, че с покачване на класовете резултатите на учениците падат.

Гимназиите продължават да са по-напред 

Между различните региони на страната няма особено големи разлики. Най-добър е резултатът на учениците от Кърджали (4.94 среден успех), Смолян (4.56), Благоевград (4.51) и София-град (4.51), а най-слаб - на тези в Разград (3.99), Шумен (4.04), Ямбол (4.15) и Плевен (4.15). Според вида училище както обикновено най-добре се справят дванайсетокласниците от профилираните гимназии със среден успех от 5.13. Учениците от професионалните гимназии (бившите техникуми) продължават да изостават с резултат от 3.92.

 

Училища с най-високи резултати
УчилищеНаселено мястоСреден успех
Американски колежСофия5.76
164 ИЕГСофия5.74
ГПЧЕ "Христо Ботев"Кърджали5.72
91 НЕГСофия5.66
ЕГ "Пловдив"Пловдив5.65
I АЕГСофия5.62
СОУ "В. Левски"Ардино5.62
СМГСофия5.53
73. СОУ "Вл. Граматик"София5.52
I ЕГВарна5.49

И все пак, основният въпрос след анализа на министерството е как той ще помогне за подобряване на резултатите и справяне със слабите места в обучението. На въпрос на "Капитал" какви мерки ще предприеме МОН на ниво училище след изнесените резултати зам.-министърът Атанаска Тенева отговори, че за подобряване на уменията за писане на текстове, министерството ще помисли за повече възможности за изява на творческите умения на учениците. Останалите мерки трябва да се вземат на ниво училище, допълни Тенева.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси
    • - 1
    • + 6

    Всяка година, в едни и същи градове се повтарят ниските оценки.Когато произвеждаш брак,те санкционират и не ти плащат.Как ще санкционират учители,които произвеждат учени-недоучени хора.

    Нередност?
  • 2
    phenom avatar :-@
    Знам и Мога
    • + 8

    Че кой учи децата да създават писмен текст? В първи клас им говорят за звуков модел, вместо да ги карат да разказват. После пък ги питат "какво е имал в предвид авторът с ..." и пази, Боже, да не познаят. Как да могат да пишат, като всякво творчество и неправомисъл до ден днешен се санкционират?!?

    Нередност?
Нов коментар