Коментари Daily - 22 септември

По-важно е не с колко, а как ще расте цената на тока;Моделът "Пеевски" си е жив и здрав; В името на оцеляването

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Стопанска политика

По-важно е не с колко, а как ще расте цената на тока

Коментар на Калоян Стайков в седмичния онлайн бюлетин на Института по пазарна икономика

Въпросът с колко да се увеличи цената на електроенергията от октомври много прилича на въпроса с колко да се увеличи бюджетният дефицит за годината. И, изглежда, не е от достатъчно високо обществено значение, за да се проведе обсъждане и да се вземе решение, което да получи голяма обществена подкрепа. Вместо това решенията продължават да се вземат от групи чиновници на бул. "Дондуков" и са по-скоро стихийни вместо добре премислени и почиващи на някаква ясна визия за бъдещето. От март 2013 до юли 2014 г. цената, на която НЕК продава електроенергията, беше увеличена с четири решения на ДКЕВР. В същото време крайната цена за домакинствата беше намалена с три решения, което означава, че самото увеличение не решава проблемите, а единствено ги прехвърля върху мрежовите оператори – трите ЕРД и ЕСО.

Въпросът "с колко" няма правилен отговор, тъй като зависи от множество неизвестни, каквато е ситуацията и с бюджетния дефицит. Първата неизвестна е колко точно е недостигът на средства в регулираната част на сектора електроенергетика. По данни на ДКВЕР дефицитът в НЕК в резултат от регулираните дейности на пазара на електроенергия към средата на 2014 г. възлиза на 1,5 млрд. лв., от които 720 млн. лв. за изкупуването й от ВЕИ, 382 млн. лв. - за изкупуването по дългосрочни договори от ТЕЦ "Марица-изток" 1 и 3, и 392 млн. лв. - за експлоатация на ПАВЕЦ "Чаира".

По наши изчисления дефицитът само от изкупуване на тока само от ВЕИ е близо 1,3 млрд. лв. Към тези непокрити разходи трябва да се прибавят и потенциалните, заложени с решението на ДКЕВР за цените на електроенергията в периода юли 2014 – юни 2015 г. за:

  • Намаляване на средногодишната изкупена електроенергия от ВЕИ по преференциални цени с 50% – нов дефицит от 541 млн. лв.
  • Предоговаряне на дългосрочните договори за "Марица-изток 1" и "Марица-Иизток 3" – нов дефицит от 424 млн. лв.
  • Непризнаване на реални технологични разходи на ЕРП при цена от 30 лв./мВтч – дефицит от 30 млн. лв.

След като стане ясен пълният размер на дефицита в системата, трябва:

- Да се направи цялостен преглед на условията, при които се изкупува електроенергия от ВЕИ на преференциална цена и при неправомерно отпускане на такава помощ да се вземат мерки. Този преглед включва както метода на финансиране – собствени средства/грантове, така и капиталовата база, върху която се изчислява възвращаемостта на централите.

- Да започне процес по предоговаряне на условията за дългосрочно изкупуване на електроенергия от ВЕИ и ТЕЦ "Марица-изток" 1 и 3. Той ще отнеме време и едва ли ще има решение в рамките на няколко месеца, но колкото по-рано започне, толкова по-добре.

- Да се проучат възможностите за покриване на част от тези разходи от държавния бюджет, като се спазват европейските правила за държавна помощ. Това е и едно от предложенията на еврокомисията след анализа й за състоянието на енергийния сектор в България.

- Да се изготви план за премахването на кръстосаното субсидиране между небитови потребители и домакинства, което, въпреки че е забранено със Закона за енергетиката, е устойчива практика в България. Едва след тези първоначални стъпки може да се говори за това с колко ще се увеличава цената на тока на регулирания пазар и в какъв период. Междувременно компаниите в сектора ще имат яснота в какъв период ще си получат парите, а  предприемачите и домакинствата - какви ще са разходите им за електроенергия в следващите години.

След като се изясни по какъв начин ще се увеличава цената за домакинствата, може да се направят и необходимите промени в социалната политика, така че да се повиши ефективността ѝ при отпускане на енергийни помощи.

Другият сериозен проблем е различното разплащане на НЕК с доставчиците. Подобна злоупотреба с монополно положение трябва да бъде прекратена, а механизмът с един продавач на електроенергия на регулирания пазар – премахнат.

Шоково поскъпване на тока е малко вероятно, затова е необходим ясен механизъм за средносрочно компенсиране на натрупания дефицит в системата и осигуряване на безпроблемното ѝ функциониране в бъдеще. Всичко останало е сметка на коляно и запушване на дупки.

Мнения

Моделът "Пеевски" си е жив и здрав

От интервю с политолога Евгений Дайнов в "Медиапул"

Вялата предизборна кампания потвърждава подозренията, че политическите сили предварително са се отказали да се борят, внушавайки си, че така или иначе най-много гласове ще има ГЕРБ. Няма програми, принципи или ценности, политическият дебат се свежда до това кой кого мрази, кой с кого се обича. Целият този цирк замества политиката, за да могат да се вършат невидими неща отзад. И това е зараза, от която трябва да излезем.

Политиката в България повече от 10 години не е търсене на доверие от хората, а сделки и може би в момента всички се чудят каква сделка да сключат с Бойко Борисов и там им отива цялата енергия. През 2009 г. имаше мексиканска вълна в подкрепа на ГЕРБ. Тогава пред Борисов имаше много опции. Едната беше да повтори опита на Иван Костов и да промени нещо в тази държава – да се сблъска с олигархия, мафия и руснаци. Другият вариант, който стоеше пред него, бе да направи режим тип "Орбан" и да възпроизведе личния си авторитаризъм на държавно ниво. Третият вариант беше да вкара ГЕРБ в олигархичните схеми, което и стори.

С изявлението, че "следващият кабинет има 300 дни толеранс, който и да е той", ДПС съобщава нещо съвсем друго. Те казват "Преговорите ни с Бойко Борисов са в напреднал стадий, той все още не ни дава всичко, което искаме, но ето сега – даваме му оферта да поучим желаното от нас, а той ще получи 300 дни покой, защото спомни си, Бойко, какво направихме с Орешарски".

Последните две правителства бяха и коалиция "Южен поток". Следващото най-вероятно ще е същото. Към момента моделът "Пеевски" като нарицателно за тези управления си е жив и здрав и ни се зъби и плези непрекъснато. Всички тези договорки, които се случват по върховете на политиката, какво са? Моделът "Пеевски", разбира се.

Борбата с този модел е дълга. Още през 2012 г. казах, че започва нов преход, който ще продължи поне 10 години. Минали са две. Този модел или ще го разградим, или той ще ни разгради нас. И смятам, че ние ще се справим, защото всичките проявления на този модел ни мислят за руснаци - че ще търпим като тях. Но не сме. И този модел не може да работи трайно в България е в крайна сметка няма да го има. Но поради колебливостта на обществото, политическия мързел, корумпираността на елита и неговата безотговорност ще отнеме повече време.

В името на оцеляването

От коментар на Полина Паунова за "Дойче веле"

Броени дни преди изборите, след които е почти невъзможно самостоятелно управление, новата опаковка за властта се оказва митично правителство на "националното съгласие". И трите партии, които вероятно ще спечелят най-много гласове - ГЕРБ, БСП и ДПС, лансират тази опция още от края на кабинета "Орешарски".

От БСП обявиха в предизборната си програма, че ще връщат доверието в политиката, а различни техни говорители намекнаха наскоро, че "в името на България" може да има диалог дори с ГЕРБ.

Бойко Борисов от своя страна всеки ден предлага различно обяснение за бъдещото управление.  Но наред с разнопосочните ангажименти, които поема, лидерът на ГЕРБ неизменно лансира тезата "националното съгласие", като на равни интервали от време призовава партиите "да седнат и да се разберат". В "широката коалиция", както понякога нарича бъдещото управление, Борисов подреди партията си редом до БСП, ДПС, РБ и "България без цензура".

ДПС също обяви в предизборния си клип, че освен глас за свободата вотът за него е и за "националното съгласие".

В името на оцеляването и БСП, и ДПС, и ГЕРБ са доказвали нееднократно, че по основни въпроси са на едно мнение - с гласуванията по Изборния кодекс и по всеки закон, отнасящ се до съдебната система например. С мълчанието за цената на "Южен поток" - също.

И както от някогашния слоган на БСП "Да върнем България на хората" знаехме кои са въпросните хора, сега също ще знаем какво точно ще спасяват.