Филип Гунев: В МВР има автоцензура за разследване на високите нива на престъпност

Ако утре кажем, че затваряме МВР болница или столовете ще има хиляди полицаи на улицата, които ще протестират.
Ако утре кажем, че затваряме МВР болница или столовете ще има хиляди полицаи на улицата, които ще протестират.
Ако утре кажем, че затваряме МВР болница или столовете ще има хиляди полицаи на улицата, които ще протестират.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Ако утре кажем, че затваряме МВР болница или столовете ще има хиляди полицаи на улицата, които ще протестират.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Филип Гунев е заместник-министър на вътрешните работи, преди това е работил като старши анализатор в Центъра за изследване на демокрацията.
"В рамките на МВР има много силно ограничен експертен капацитет, за да се извършат по-съществените реформи, свързани с деполитизацията."

В МВР има идеи за няколко вида реформи и те засягат твърде много аспекти, тъй като МВР е огромно министерство. Това, което беше представено преди няколко седмици в хотел "Радисън", беше един, бих казал, малък аспект, който е само част от тези реформи. И той най-общо влиза под шапката на ефективността. От гледна точка на данъкоплатеца как най-ефикасно да работи тази система. Това, което конкретно се предложи, е да не се дават на всички служители на МВР тези привилегии – два месеца отпуск, ранно пенсиониране, 20 работни заплати и т.н. Предложението беше това да не се отнася за администрацията, а да остане само за полицаи и пожарникари. Другите аспекти на т.нар. пътна карта е да се слеят Криминална и Охранителна полиция, за да бъде по-ефикасен моделът за управление на полицията. По този начин се намалява административната шапка, моделът е по-ефективен, защото двете работят в по-директен контакт и упражняват по-добър контрол върху областните структури. Другите промени, които замисляме, не са точно реформи - като връщането на ГДБОП в МВР. В публичното пространство бяха изложени формалните аргументите за и против - кое е по-ефективно: да увеличиш ефективността на една специализирана разследваща институция с ГДБОП, сливайки я с една разузнавателна агенция, или да оставиш контра-разузнаването само . Основният проблем, който се изтъкваше, бе, че не е имало обмен на информация между ДАНС и ГДБОП. По много причини сливането обаче не даде очакваните резултати. Друг важен елемент от реформите е рамковият Закон за сигурността, и особено предвиденият Съвет за сигурност към правителството, който трябва да подобри координацията и обмена на информация между службите.

Това ще е особено необходимо, ако и НАП придобие разследващи функции, което може да се наложи, тъй като Икономическа полиция няма капацитет да разследват сложни данъчни и икономически престъпления. Реформата на МВР трябва да се впише в цялата реформа на сектора "Сигурност".

Извън това трябва да се направи и функционален анализ. Той включва темата дали МВР не прави твърде много неща. Това, което министърът задава често, е дали мястото на дирекция "Български документи", на пожарната и Гражданска защита трябва да бъде в МВР. В другите страни има най-различни модели. Същият въпрос стои за медицинската система на МВР - МВР има болница, здравни служби, неефективни, стотици служители столова дейност, музей на МВР, духов оркестър, ремонтни бази, спортна база със стадиони, игрища, спортисти на заплата, почивни станции и т.н. Защо ни е тази държава в държавата? В другите страни много дейности се аутсорсват или се управляват от други институции. Изводите от този функционален анализ обаче хората, които са вътре в МВР, трудно ще приемат.

Най-вероятно, ако утре МВР каже, че затваряме МВР болница или столовете, или не знам какво си... ще има хиляди полицаи на улицата, които ще протестират.

Другата посока на реформи, в която може да се мисли, е ефективността както по отношение на борбата с битовата престъпност, така и по отношение на икономическата престъпност - там, където има политически интереси, клиентелистки кръгове и сложни обвързаности. За този аспект на реформата, а именно деполитизацията, още много не се говори. Автоцензурата на ръководители на най-различни нива да разследват високите нива на престъпността е може би най-голямото предизвикателство. Тоест отказ да се разследва купуване на гласове, корупцията или икономическата престъпност навсякъде, където има замесени политици. Засягат се политически интереси дори когато се разследват черно тото, защото всички отбори се притежават от олигарси, които веднага търсят протекция. За да се преодолеят тези проблеми, трябва да има реална деполитизация на МВР и тя трябва да е обект на по различна реформа. Да се разграничат ясно професионалното от политическото ръководство. И сега има такова разграничаване, което сегашният закон в някаква степен го прави, но пък политическата култура е такава, че щом сменим закона, и веднага има очаквания за персонални промени. За да се спрат вмешателствата и персоналните смени, на политиците обаче трябва да им се дадат други контролни инструменти, с които те да могат да следят дали се върши реално работа. Тези инструменти обаче липсват в МВР. Инспекторатът е едва 15 души, които не могат реално да контролират нищо какво става на местно ниво. Част от този контролен механизъм освен инспектората са и главната дирекция на полицията, аналитичните отдели, политиката за човешки ресурси. А в самото министерство има по-малко от десетина души, които са "мозъкът" на системата и анализират работата на полицията, тенденциите в престъпността, миграцията и т.н.. За анализ на важни политики като тези, свързани с организираната престъпност, корупцията и дори тероризъм, просто няма никой.

В Закона за МВР, който беше приет през лятото на 2014 г., бяха заложени две важни неща - едното беше разработването на система за персонални атестации и оценки на всички няколкостотин вида служители. Това принципно също е част от този контролен механизъм, който трябва, за да може да се оценява работата. В момента няма никакъв обективен критерий, по който да се оценява работата на ръководителите. Другото бе оценка на работата на областните дирекции. С последните промени с връща и друг важен компонент за управление на човешките ресурси, така нареченото конкурсно начало.

В рамките на МВР има много силно ограничен експертен капацитет, за да се извършат по-съществените реформи, свързани с деполитизацията. Администрацията се затруднява с ежедневните и далеч по-елементарни анализи, камо ли с някакви по-мащабни структурни промени. Деполитизацията е важна и защото ще даде възможност за устойчиво кариерно развитие. В другите страни няма смяна на областни директори, на главен секретар при всяко ново правителство. Висши полицейски служители се сменят рядко, и то след като е направена оценка, че не се справят с работата. В противен случай те няма начин да рискуват да засегнат политически интереси и да преследват корупция и икономически престъпности.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • - 1
    • + 13

    "... Автоцензурата на ръководители на най-различни нива да разследват високите нива на престъпността е може би най-голямото предизвикателство..."
    ===============
    Това е май най-важният и наболял проблем.
    Ако това успее да се промени, може и да има надежда...

    Нередност?
  • 2
    selofia avatar :-|
    Селофия
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#1] от "Кирето":

    Не е там поблема.. Ако имаха зад гърба си една истински независима, некорумпирана прокуратура и правна система, ех как щяха да развъртят калъчката полицаите... но самите им ръководители са в схемата и дори, според мен, точно затова биват назначавани на постовете си..

    Нередност?
  • 3
    ivanivanovv avatar :-|
    ivanivanovv
    • + 3


    Само да вметна нещо. В една корумпирана държава, каквато е нашата, единсвения начин недосегаемите бондити да бъдат досегаеми поне отчасти и то в сериозна степен е по тяхното вкарване на топло да работят различни органи и то не по метода на изключването а по дублирането. Така например ако ДАНС работи по наркотрафик и засече че служители от БОП са корумпирани и прикриват някой трафикант те да могат да задържат въпросния трафикант и да уредят уволнението на корумпираните им пазачи.
    Без дублиране, организираната престъпност няма да се ограничи. Според мен и в ДАНС и в МВР трябва да има хора които да работят по всички видове организирана престъпност. С дублиране. Много по-евтено ще е на бюджета отколкото милиарди източени от ДДС през годините например. Досега дублиране няма, защото когато БОП отиде в ДАНС, само там са работили, преди това само в БОП и така.
    Дано идеите на Йона Николов са полезни.

    Нередност?
  • 4
    ivanivanovv avatar :-|
    ivanivanovv
    • + 2

    Аутсорсването е начин едни печалби прибирани от държавата да се прибират от фирмите.
    Ако документите за самоличност се издават от частна фирма, те по-добри и сигурни ли ще станат. НЕ, НЕ И НЕ. След като в момента не се е чуло да има проблем в това отношение, какъв е тоя зор?
    Между другото пръв тая идея лансира депутатът-милионер от ДПС Стоян Денчев. зНАЧИ ЩЕ ПРАВИТЕ РЕФОРМИ АЛА дпс? :-)

    Нередност?
  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#4] от "ivanivanovv":
    "Аутсорсването е начин едни печалби прибирани от държавата да се прибират от фирмите."

    Какви печалби, бе човек - само за загуби става въпрос.
    Ето авторът е изредил - столове, почивни бази, стадиони, и какво ли още не! Във всичките работят разни лели и чичаци, които също се пенсионират на 45 г. с 20 заплати обезщетение и дебела пенсия.
    Какво ще стане ако се аутсорсне, в смисъл ченгетата нека си купуват понички както американските си колеги, или да си носят сандвичи, вместо да ядат на стола; да ходят на почивка на квартира, на собствени разноски както правим аз и ти - а не в станцията. Какви печалби ще загуби държавата?
    Нищо няма да загуби, но ще спести много харчове и точно затова има съпротива - от хората, които в момента ги прибират.

    Нередност?
  • 6
    ivanivanovv avatar :-@
    ivanivanovv
    • + 3

    До коментар [#5] от "Камен":

    Точно за печалби става въпрос.
    Столовете се самоиздържат и не калкулират печалба. Държавните служители не могат да обядват на ресторант поради ниските заплати. Нали така. А като се приватизират столовете, вече цените стават печалбарски.
    Почивните бази бяха много апетитни и за другаря ви Йовчев. Може би има някои на апетитни места, дето да ги срути някой олигарх и да си направи хотелища за пияни англичани.
    Виж законите и ще се светнеш че в БГ вече никой не може да се пенсионира под 50 и няколко, защото се искат и възраст и стаж. Даже и на военните летци вдигнаха.
    Като ченгетата са поставени в наше положение, а заплатите им са по-ниски, всички честни духват в частното. И всички трудолюбиви. Остават другите, и не се чудете че със съкращенията и реформите с годините все повече доверието в МВРто се срива. Дебелата пенсия при наличие на таван, няма как да е дебела. Никой у нас не взема 1000 лева пенсия, което пак е нищо.
    Просто на безнеса не му писна да цоца от държавата.
    А това че ти подкрепяш да се отнемат права на тези и онези, да те питам, ами като отнемат моите права и твоите права пак ли ти е кеф?
    И на кой не отнемат права? Аз мисля че това е едрият бизнес у нас. Той печели от всяка реформа пряко и/или косвено. За съжаление нещата не са толкова елементарни. Аз знам че не съм компетентен в дълбочина, но тук се пише с такава лекота че се ужасявам от човешкото невежество. Например някой от реформистите предлага криминалистиката да отиде, експертизите де частно, ами Доклада по механизма ни сочи че напротив експертите трябва да са на държавата, за да няма тефтерчета Златонов тип НЛО. :-) И тия хора не са чели Доклада за МВР и съда и иматн безочието да дават идеи каквито им дойдат на акъла. :-)
    Поздрави и дано си ме разбрал, нужно е да не се пробутва номера с разделението на обществото. Не мразя никоя професия а крадците, корумпираните, негромотните реформатори и лобистите на едрия бизнес, който го мързи да прави реален бизнес а иска само да лапа апититноте остатъци от държавния ресурс.

    Нередност?
  • 7
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#6] от "ivanivanovv":

    Как да не могат да обядват ченгетата на ресторант - ами всички останали къде обядваме? Който му е ниска заплатата, си носи пък сандвич от къщи.
    Така че за мен столовете са излишни - отделно кой знае какви далавери стават с доставките за тях и кои фирми са ги взели. Нека да ги махнат - има един например точно на ъгъла на Гурко срещу стадиона, все разни фуражки гледам се точат по обед. Това ако го приватизират, ще вземат няколко милиона да си оправят малко бюджета. Ама да го приватизират на пазарен принцип - не да го харижат на някоя си своя фирма.
    Ако изчистят така всички несвойствени дейности, кой знае колко пари ще спестят.

    Нередност?
  • 8
    ivanivanovv avatar :-@
    ivanivanovv
    • + 1

    Кога от приватизация са влезли пари.
    Ходи обядвай и ти там, след като им завиждаш?
    Разбери че по този лековат начин не може да коментираш, аз и ти нямаме техните задължения например при война всички подлежат на мобилизация. И жените. Така че ако беше МВР да е фирма, щеше да е уредена по Търговския закон. Поздрави!

    Нередност?
  • 9
    ivanivanovv avatar :-P
    ivanivanovv
    • + 1

    имам познат полицай, който не обядвал и вика да ги закрият столовете и да им вдигнат заплатите. Но му викам, това че ти не желаеш да се храниш, но пък всяка вечер се наливаш си е твой свободен избор нали? :-)
    Но такива сме ние, все в чуждото канче е по-хубаво. Много жалко. Сигурно и теб са ти давали наклон на .., такъв е нашия народец, но ти си влязъл в тоя тон и не ти прави чест.

    Нередност?
  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 2
    • + 1

    Не е чуждо това канче, Иване - твое е. И мое. Ние плащаме за него. И за пенсиите им ние плащаме.
    А ако станело война дето щели да ги мобилизират - пази боже тези шкембелии дето залягат по храстите с палката, те да ме опазят примерно Путин ако дойде.

    Нередност?
Нов коментар