🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тодор Танев предлага нова колежанска степен в образованието

Екипът на МОН подготвя промени за по-добра връзка между образованието, науката и бизнеса

Проф. Танев иска реформи "без революция, с ефективни и минималистични намеси".
Проф. Танев иска реформи "без революция, с ефективни и минималистични намеси".
Проф. Танев иска реформи "без революция, с ефективни и минималистични намеси".    ©  Юлия Лазарова
Проф. Танев иска реформи "без революция, с ефективни и минималистични намеси".    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министерството на образованието и науката (МОН) иска въвеждането на 4-степенна структура на образователната система, обяви на пресконференция в понеделник образователният министър проф. Тодор Танев. Промяната включва създаване на колежанска степен след средното образование и Центрове за върхови постижения като краен етап.

Това е една от първите конкретни идеи на проф. Танев за реформа в образователната система. "Сега вече мога да говоря за реформи", заяви днес министърът - повече от четири месеца след началото на новия кабинет. "Искаме образователна система без отпадащи, без насилие, без дистанция между център и периферия, без вторична неграмотност, без безработни висшисти, без износ навън на подготвени висшисти и на кандидат-студенти", изреди целите на реформата проф. Танев. И допълни още, че наука не трябва да се произвежда без иновации и технологии, а средствата от бюджета и европейските фондове трябва да се усвояват ефективно.

Новите колежи

Един от проблемите според Тодор Танев е двустепенната структура на сегашната образователна система, която създава "вакуум на връзката между образование и производство, както и между образование и наука". Затова министерството предлага да се въведат два нови образователни етапа. След завършване на предучилищната и училищната степен учениците ще мога да изберат дали да получат диплома за майстор (за 2 години) или специалист (за 3 години) в колеж. Този вид образование е необходим на бизнеса, аргументира се проф. Танев. Завършилите колеж ще могат да продължат и във висше училище, ако желаят.

Екипът на министерството планира да инвестира в първите нови колежи в Северозападна България, където проучванията са показали, че има нужда от институции за продължаване на образованието, но това не трябва да са непременно университети.

Във висшето образование МОН предлага по-активно участие на департаментите, които да получат повече възможности за въздействие. В момента основните структурни звена, които имат голямо влияние при взимането на решения, са факултетите.

Четвъртата степен на системата ще са Центровете за върхови постижения, които съчетават образованието, науката и прозиводството. Изграждането им трябва да се случи по новата оперативна програма за наука и образование, като плановете са да бъдат финансирани три до четири подобни центъра.

Реформа без революция

По думите на проф. Танев приоритет на МОН до лятото е успешното приключване на партньорската проверка по оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", от която зависи първият транш по програмата. Докато тя тече, експерти от Европейската комисия проверяват функционират ли както трябва звената и процедурите, които участват в управлението и усвояването на европейските средства. От изказването на министъра стана ясно, че има забележки например към структурата на управление на БАН и че академията спешно трябва да инициира необходимите промени в закона за БАН.

Сред останалите краткосрочни приоритети на министерството са обсъждането в парламента на новия закон за училищното и предучилищното образование, както и промените в още няколко закона - за висшето образование, за професионалното образование и за развитие на научните изследвания.

"Без революция, с ефективни и минималистични намеси." Така проф. Танев описа исканата от него реформа в образованието. Така, че то да стане адекватно на 21 век. Въпросът е дали те ще бъдат достатъчни.

 

Какво още планира министерството

- мерки срещу насилието и употребата на наркотици в училище, израбени заедно с МВР

- инкриминиране на физическите и словесни посегателства срещу учители

- изготвяне на план за въвеждане на информационни технологии в северозападния регион

- активизиране на корпоративно-социалната отговорност чрез награда за национален бизнес, който подкрепя областта на образованието
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones
    • + 1

    "Искаме образователна система без отпадащи, без насилие, без дистанция между център и периферия, без вторична неграмотност, без безработни висшисти, без износ навън на подготвени висшисти и на кандидат-студенти"

    Г-н министър, когато всичко ти е приоритет, означава, че приоритети нямаш! Точка!

    Нередност?
Нов коментар