🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата ще въведе приоритетни специалности в университетите

Финансирането на специалности ще се определя от качеството и реализацията на студентите

Софийският университет подкрепя финансирането да е обвързано с качеството на обучението
Софийският университет подкрепя финансирането да е обвързано с качеството на обучението
Софийският университет подкрепя финансирането да е обвързано с качеството на обучението    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Софийският университет подкрепя финансирането да е обвързано с качеството на обучението    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавата ще определя кои специалности са необходими за пазара на труда.

Държавата ще се намеси активно в определянето на приема в университетите, за да се намалят ненужните специалности. Тя ще определя приоритетни и защитени специалности, които ще финансира, и ще позволи платено обучение за тези, които няма да финансира. Определянето на броя на студентите в специалностите пък ще е обвързано с критерии като качество на обучението, реализацията на завършилите и приоритетите на държавата. Това предвиждат промени в Закона за висшето образование, които образователното министерство предлага. В момента висшите училища сами предлагат колко студенти да приемат всяка година, а министерството само одобрява.  Финансиране

Че моделът на финансиране на висшето образование е слабото звено в системата, бе посочено и в Стратегията на висшето образование в България за 2014-2020 г. Сегашните предложения целят да обвържат финансирането с резултатите, както и с реализацията на студентите. Мярка, целяща подобряване на качеството, е и един преподавател да може да участва в акредитацията само на едно висше учебно заведение вместо две, както е сега. Предвижда се 30% от държавните средства за университетите да се отпускат по оценка на качеството от учебната 2016/2017 г., а процентът постепенно да достигне 60 до 2020 г. От Софийския университет заявиха за "Капитал Daily", че подкрепят напълно "финансирането на образованието да бъде обвързано с качеството на обучението", и добавиха, че мнението на колегията e взето предвид при изработването на промените. "Капитал Daily" потърси мнението и на Пловдивския и Великотърносвкия университет, но до редакционното приключване на броя не го получи.  Приоритетни специалности

В мотивите към законопроекта e посочено, че масовизацията на приема и субсидирането въз основа броя на студентите са довели до откриването на много нови факултети и специалности, както и до пренасищане с кадри в едни направления и професии за сметка на други. Затова и държавата трябва да стимулира специалности, които отговорят на нуждите на бизнеса. Това ще стане чрез списък с приоритетни и защитени специалности, които държавата ще финансира. Сред тях ще е например педагогиката, тъй като по данни на министерството половината учители до 10 години ще се пенсионират, а има недостиг на млади учители. За сметка на това държавата ще позволи платеното обучение в другите специалности. Така университетите ще могат да запазят специалности, за които няма да има държавни пари, а са търсени от студентите. Таксите обаче ще са в размер 170% от норматива за издръжка за съответната специалност.  

Предложенията

- Министърът на образованието ще предлага пред Народното събрание броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища, за които държавата осигурява средства. Критериите ще са оценката на учебната и научната дейност, данните за реализация на завършилите студенти, приоритетите за обществено-икономическото развитие на страната и на последно място предложенията на държавните висши училища в съответствие с капацитета им.

- Ще се приеме списък на приоритетните професионални направления и защитените специалности с акт на Министерския съвет.

- За приоритетните и защитените специалности държавата може да утвърди брой на приеманите за обучение студенти и докторанти и без да се съобрази с предложения брой от съответното държавно висше училище.

- Университетите ще могат да въведат платено обучение извън финансирания от държавата прием и в рамките на капацитета си. Максималният размер на таксите ще е 170% от съответните диференцирани нормативи.

- Член на академичния състав да може да участва в акредитацията само на едно висше училище, вместо както е досега - на две.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zamen avatar :-|
    Чарли
    • - 3
    • + 15

    Това е правилния път, но са решения които трябваше да са се случили преди 5, 6 години.

    Нередност?
  • 2
    bobix avatar :-|
    bobix
    • - 4
    • + 5

    Образованието ни е неадекватно, защото е до голяма степен контролирано от Държавата. Сега за да го направим по-адекватно ще увеличим ролята на Държавата :) Това е като да бориш ромската раждаемост с повече социални помощи. Още сме си с "онова" мислене, а се чудим защо на други им се получава, а на нас - не :/

    Нередност?
  • 3
    subaru avatar :-|
    subaru
    • - 3
    • + 7

    Следваща стъпка - задължително разпределение след завършване/5г./, в Странджа - Сакар.

    Нередност?
  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 6

    Най-после смислен диалог в системата на висшето образование. Добре би било да се осведоми обществото за стауса на кадровите потребности не само в педагогическите специалности, но и в здравеопазването, инженерно-техническите науки и т.н., при това обвързано с кадрите с професионално (техникуми и след-средно образование) неуниверситетско образование. Често се говори за свръхпроизводство на бизнес образованието, но и там балансът между специалностите е нарушен за сметка на "меките" специалности с ниски изисквания към числените методи. Не е погледнато и към трудоустройството и програмите по задържане на младите специалисти; повечето млади учители напускат през първите три години на работа. Пример в това отношение може да бъде една Шотландия например.

    Нередност?
Нов коментар