Къде изостава България в дигиталната икономика
Най-слабата точка на страната са обществените електронни услуги, показва проучване на ЕК
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Въпреки бързата си интернет връзка България изостава в развитието на дигиталната икономика и попада в групата на слабо представящите се държави в Европейския съюз (ЕС), а дори там не успява да настигне останалите държави. Най-слабата точка на страната - без особена изненада, са обществените дигитални услуги. Голям проблем обаче е и липсата на основни интернет умения (едва 34% от населението има основни познания като изпращане на имейл, инсталация на нови устройства и пр.), както и фактът, че ИКТ специалистите са сред най-слабо разпространените професии, сравнено с останалите европейски държави - едва 1.7% от всички заети. Наблюденията са част от Индекса за дигитална икономика и общество (DESI) на Европейската комисия. Тази година страната запазва 27-та си позиция в класацията с минимално подобрение в общия си резултат.
Услуги за бизнеса и обществото
Бизнесът в България не успява да използва ефективно онлайн търговията и социалните мрежи, показва изследването. Делът на фирмите, които обменят информация по електронен път, е едва 28%, социалните медии също са малко познати на бизнеса (едва 7.3% ги използват), а използването на облачни услуги е сред най-ниските в Европа - 6.3%. Онлайн търговията също е изключително слабо развита. Само 5.5% от малките и средните компании (SME) продават чрез интернет, а от тях 2.1% търгуват онлайн с други европейски държави. Дори за тези, които използват технологията, тя е от минимално значение, защото носи едва 1.4% от приходите им.
Страната е и на 28-о място в класацията за развитие на публичните електронни услуги. България попада в края на списъка и трябва да подобри значително онлайн услугите си и да предостави повече данни за обществено ползване, смятат от ЕК. Много повече внимание трябва да се обърне и на електронното здравеопазване: едва 8.7% от общопрактикуващите лекари обменят информация по електронен път, а 4.6% от рецептите са електронни.
Кой и за какво използва интернет
Противно на образа на център на ИКТ индустрията, който България се опитва да си създаде, според проучването на ЕК страната е на предпоследно място по отношение на човешкия капитал. Причините са слабото използване на интернет (54% от населението са редовни онлайн потребители), както и "тежкото изоставане в дигиталните умения". В т.нар STEM (наука, технология и математика) специалности се обучават 1.3% от младежите на възраст между 20 и 29 години.
Интернет потребителите почти не използват интернет за финансови транзакции, показва още изследването на ЕК. Делът на българите, които използват интернет банкиране (8.5%), както и на тези, които пазаруват онлайн (28%), е сред най-ниските в Европа. Това според ЕК е и най-голямото предизвикателство пред България, тъй като дигиталната икономика се задвижва до известна степен от потреблението на хората в интернет.
6 коментара
Лошото е, че повечето български потребители използват нета основно като клюкарник - постват селфитата във фейсбук, "фукат" се, че са били на Какао бийч или на Преслава в Син Сити и до там.
С други думи, българският юзър е тъп като г*з и вместо да се информира за икономическата обстановка по света и унас, за политика, култура, интересни места, той (тя) горкият цикли по цял ден в безсмислени сайтове и си губи времето.
Да не се възползваш от безкрайността на информационния поток, с който разполагаме е сериозен признак на ограничено съзнание.
Как се превежда съкращението "ИКТ"?
ИКТ-Информационни и Комуникационни Технологии :)
Да те блъска мейнстрийма по 24 часа на ден също е признак на психична дистрофия .
До коментар [#3] от "jakodim":
Уфффф, благодаря... Какво ли не мислих и не можах да го вържа :-)
За по-възрастните е нормално да не са запознати и да не използват услуги като онлайн банкиране и пазаруване в интернет. За по-младите пък също е нормално, понеже или нямат пари или нямат финансова култура. В крайна сметка, дори не всяка банка разполага с добра форма на Онлайн банкиране. Но процентът при фирмите е наистина жалък, което е странно. Май мнозинството не използва интернет за нищо друго освен да си отвори фейсбука.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.