🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата ще похарчи неясно 2 млн. лв. за борба със залаганията

Комисията по хазарта не обяви публично събирането на проекти и не изпълни задължението си за анализ на проблема и поставяне на цели

Само казината и онлайн компаниите за залози плащат повече, останалите оператори внасят по 5 хил. лв. годишно независимо от оборотите си
Само казината и онлайн компаниите за залози плащат повече, останалите оператори внасят по 5 хил. лв. годишно независимо от оборотите си
Само казината и онлайн компаниите за залози плащат повече, останалите оператори внасят по 5 хил. лв. годишно независимо от оборотите си    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Само казината и онлайн компаниите за залози плащат повече, останалите оператори внасят по 5 хил. лв. годишно независимо от оборотите си    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По новото си задължение компаниите от хазартния сектор са превели близо 2.2 млн. лв. през 2014 г.

Държавната комисия по хазарта (ДКХ) ще даде 2 млн. лв. за справяне с последиците от вредното въздействие на залаганията. Решението е взето на заседание на регулатора от 30 септември и е заради заложеното в Закона за хазарта изискване компаниите да имат "социално отговорно поведение". Цялата сума е разпределена по равно в три направления – предпазване на младите хора, превенция и лечение на хазартна зависимост, както и провеждане на социално отговорна реклама и маркетинг. Всеки проект, който ще бъде изпълняван във връзка с тези три направления, не може да надхвърля 300 хил. лв.

В процедурата има три проблема. Първо, тя се прави за пръв път и затова е нужно разгласяване и обяснения от страна на харчещия държавен орган. А не както сега се случва - при дебюта единствено качване на интернет страница, която едва ли някой (извън специално очакващите я) презарежда и въобще посещава. Второ, като за подготовка за първа година срокът от 30 дни изглежда кратък за написване на проекти. И трето, регулаторът не е разписал конкретни цели (а има такова задължение), които трябва да бъдат постигнати с финансирането. Няма и анализ на реалния проблем.

Каква е процедурата

В наредба на Министерството на финансите за условията и реда за разходване на средствата е записано, че събраните от хазартните компании пари могат да бъдат използвани за провеждане на информационни и образователни кампании сред деца и родители, за създаване на превантивно-информационни центрове, издаване на информационни материали (инструкции, наръчници, насоки, брошури, диплянки, плакати, постери, стикери), разработване на стандарти и правила за социално отговорна реклама и маркетинг и др.

С решението си комисията спазва заложените в закона срокове, които казват, че до края на септември председателят на ДКХ утвърждава насоките за кандидатстване, оценка, мониторинг и отчитане, разписано от МФ в подзаконовия акт. Срокът за приемане на проектни предложения е до края на октомври, а оценяването и подборът на проектните предложения се извършват от комисия в рамките на 30 дни. В случай на "особена фактическа и правна сложност" срокът може да се удължи с още толкова. Проектите могат да се осъществяват единствено от юридически лица с нестопанска цел.

От комисията по хазарта обясниха за "Капитал", че оценяването и подборът ще се извършват от комисия, определена със заповед на председателя на ДКХ. Тя се назначава след изтичане на срока за приемане на предложенията и нейният състав се обявява в деня за разглеждане и оценяване на проектните предложения. Комисията се състои от 7 членове – трима представители на ДКХ, включително председателят, и по един представител на Министерството на финансите, Министерството на здравеопазването, Министерството на младежта и спорта и на Министерството на образованието и науката.

Откъде са парите

Новата "социална" такса е приета в края на 2013 г. по време на кабинета "Орешарски" и реално средства се събират от миналата година. ДКХ предостави данни, от които се вижда, че през 2014 г. са постъпили общо 2 164 000 лв. от общо 349 организатори на хазартни игри. Именно тези пари се разпределят сега. В Закона за хазарта е записано, че организаторите на онлайн залагания внасят годишно 50 хил. лв., а тези на игри в казино – по 10 хил. лв. Всички останали компании за хазартни игри внасят по 5 хил. лв. годишно. Така се получава, че всяко дружество е внесло средно по 6200 лв., независимо какъв е обхватът му на влияние, какъв е оборотът му или каква е печалбата (приходите на свързаните с Васил Божков "Национална лотария" и "Еврофутбол" надхвърлят 100 млн. лв. годишно).

В свой анализ по темата Институтът за пазарна икономика (ИПИ) посочва, че залагането на конкретни суми, а не на дял от някакъв показател, създава непропорционално натоварване върху участниците на пазара.

Предоставените данни показват още, че за първите девет месеца на 2015 г. са събрани малко над 2.2 млн. лв., като се наблюдава увеличение на хазартните оператори до 361 броя. Тази сума трябва да бъде разпределена следващата година.

Борба с неясна цел

В наредбата е записано, че комисията разпределя пропорционално събраните средства между трите цели. Там обаче се посочва, че членовете имат право и да променят съотношението. В решението от края на септември се вижда, че е избран най-лесният подход – средствата да се разпределят по равно, въпреки че в единия случай ще се печатат брошури, а в другия - ще се финансират програми за психо-социална рехабилитация и лечение на хазартна зависимост. В одобрения план липсват обосновка и анализ на конкретните финансови нужди. Не е ясно и какви точно програми и мерки биха били ефективни и за кой вид хазарт, а за конкретни цели никъде не се споменава.

Липсата на конкретика в годишния план не дава яснота как точно ще се подбират проектите и как ще се преценява колко точно пари ще бъдат необходими за тях. В наредбата на МФ е посочено, че детайли като цели на конкретното финансиране, допустими кандидати и дейности и други трябва да бъдат определени с годишния план. Там обаче има само максималния размер на финансирането за отделни проекти, както и финансирането по трите основни дейности. Записаните цели са твърде общи, без да се влиза в конкретика.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси
    • + 5

    Това няма да са първите ,неясно изхарчени милиони.

    Нередност?
  • 2
    lusilu avatar :-|
    lusilu

    Нито и последните , похарчени !

    Нередност?
Нов коментар