Такситата ще плащат еднократен годишен данък между 400 и 1000 лв.

Депутати от ГЕРБ предлагат да отпадне приетата преди месец промяна превозвачите да наемат шофьорите на трудов договор

Таксиметровите компании предоставят единствено радиостанция и коли на лизинг.
Таксиметровите компании предоставят единствено радиостанция и коли на лизинг.
Таксиметровите компании предоставят единствено радиостанция и коли на лизинг.    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Таксиметровите компании предоставят единствено радиостанция и коли на лизинг.    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Под 6 млн. лв. годишно са внесените в НАП данъци и осигуровки от дружествата за таксиметрови услуги.

Таксиметровите услуги ще се облагат с еднократен годишен общински данък вместо с 10% данък върху доходите. Това предвиждат промени в Закона за местните данъци и такси, внесени в Народното събрание от Менда Стоянова от ГЕРБ и колегите й Атанас Ташков и Станислав Иванов. Всички данъчно задължени лица, осъществяващи услугата "таксиметров превоз на пътници", ще плащат между 400 и 1000 лв. годишно. Размерът ще се определя от общинските съвети и ще се дължи за всеки отделен автомобил, който има лиценз и разрешение от "Автомобилна администрация" да извършва таксиметрови превози.

Едновременно с това депутатите от ГЕРБ предлагат да отпадне приетата преди един месец поправка в Закона за автомобилните превози, която задължава таксиметровите компании да наемат на трудов договор шофьорите. Ако парламентът одобри законопроекта в този вид, отново ще стане възможно таксиметровата услуга да се извършва както от фирми превозвачи, така и от "водачи от името на превозвача, но за своя сметка".

И двата текста целят да извадят таксиметровия сектор от сивата зона на неплащане на данъци или осигуровки. Предложеният патентен данък все пак ще обложи услугата, за осигуровките на шофьорите обаче той не е решение.

Изненадваща поправка

Предложението, направено от председателя на бюджетна комисия, е изненадващо, тъй като, от една страна, се прави само месец след предишната поправка, а от друга – и предишните промени бяха направи от депутати на ГЕРБ, но от Цветомир Михов и Иван Вълков. Пред "Капитал" представители на таксиметровия бранш казаха, че министър Ивайло Московски им е обещал до 20 ноември (когато трябваше да влезе в сила) да отпадне предишното изменение, а сегашното предложение се явява първа стъпка в тази посока.

Идеята на обнародваните в началото на октомври промени в Закона за автомобилните превози бе да се изсветли секторът, тъй като в момента известните компании реално не наемат служители, а единствено им предоставят радиостанция, както и автомобил на изплащане. Шофьорите от своя страна се регистрираха като еднолични търговци или ООД. Техен си е ангажиментът да плащат данъци и осигуровки. Оказва се обаче, че такива почти не влизат в хазната. НАП предостави данни на "Капитал", от които се вижда, че за цялата 2014 г. в бюджета са влезли едва 5.8 млн. лв. от данъци и осигуровки от дружества, осъществяващи таксиметрови превози. За 2015 г. ситуацията не е много по-различна – до 21 октомври са платени 5.05 млн. лв. Данните от "Автомобилна администрация" показват, че само в София разрешение за извършване на таксиметрови превози имат 7714 коли, които най-често се използват поне от двама водачи.

Пред "Клуб Z" председателят на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов (РБ) коментира, че не е знаел за поправката. "От вас разбирам, че е внесен такъв текст в закона. Много неприятно съм изненадан. Това е направено зад гърба ни и още в началото на следващата седмица ще поискам среща с Менда Стоянова и председателя на парламента Цецка Цачева", казва той пред изданието.

Още промени

Едновременно с това се променя и редът, по който се уреждат разрешенията за извършване на таксиметров превоз. Срокът на разрешенията става една година. Предвиден е преходен период за издадените до влизане в сила разрешения за таксиметров превоз. Те ще запазят действието си за срока, за който са издадени, но не по-късно от 31 декември 2016 г.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hdj27318443 avatar :-|
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    • + 23

    Пълна порнография!!! Просто искат да съберат НЯКАКВИ пари, а не да се подобри регулацията в сектора, която в момента е нулева. Ще продължат да ни возят ортаци-рецидивисти, които нямат общо нито с колата, нито със стикера.

    Нередност?
  • 2
    ahasver avatar :-|
    ahasver
    • + 4

    Айде сега следват протести на таксиджиите !

    Нередност?
  • 3
    anuwar avatar :-@
    anuwar
    • + 3

    Трагедия ... Менда пак блесна!

    Нередност?
  • 4
    zdravkov91 avatar :-|
    zdravkov91
    • + 2

    [quote#1:"Програмно, програмно, колко да е програмно?"]Пълна порнография!!! Просто искат да съберат НЯКАКВИ пари, а не да се подобри регулацията в сектора, която в момента е нулева. Ще продължат да ни возят ортаци-рецидивисти, които нямат общо нито с колата, нито със стикера[/quote]

    То правителството е ясно, че няма нищо да направят за регулации и подобряване на качеството - в момента гледаме упражението "да пробват да се съберат едни пари от някъде си за бюджета". Затова и ще продължавам да си ползвам ТaxiМe - идват си бързо, шофьорите са готини и са с чисти и нови коли.

    Нередност?
  • 5
    jesus avatar :-P
    @finallymartin on twitter
    • - 2
    • + 11

    Бе върнете Юбер пък таксиджиите да се спасяват.

    Нередност?
  • 6
    ungeheuer avatar :-|
    Ivan Philipov
    • + 2

    Държавата все по открито оперира като мафиотска структура - ще трошим краката на конкуренцията, ако си плащате при нас.

    Ало, десните?!

    Нередност?
  • 7
    rim avatar :-|
    Рим
    • + 1

    "Пред "Клуб Z" председателят на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов (РБ) коментира, че не е знаел за поправката. "От вас разбирам, че е внесен такъв текст в закона. Много неприятно съм изненадан. Това е направено зад гърба ни и още в началото на следващата седмица ще поискам среща с Менда Стоянова и председателя на парламента Цецка Цачева", казва той пред изданието..."


    Също като случаят с полицаите! Данъкът на такситата преди няколко години беше именно патентен. След това беше променен на плосък - 10% върху оборота, а сега някой се е сетил пак да връща патентния данък! Понеже герберите са некадърни да си съберат приходите,
    денонощно размишляват кой бранш трябва да бъде ударен и как да го ударят, така че да му увеличат данъка! Онова откраднато тефтерче показа в пълният си блясък, точно как работи върхушката на Герб!

    Нередност?
Нов коментар