Пазарният тест за газовата връзка с Гърция започва
Кандидатите могат да подават документи до 29 февруари
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Дни след като финалното инвестиционно решение за проекта за интерконекторната връзка между България и Гърция (IGB) беше подписано, започна и процедурата за пазарния тест, който трябва да определи интереса към газопровода.
Фазите на теста
Първата фаза на процедурата представлява изразяване на интерес за запазване на капацитет и в двете посоки, става ясно от публикуваната на страницата на енергийния регулатор документация. Крайният срок за подаването на документите е 29 февруари. Участието в първата фаза не задължава участниците да купят капацитет, но е предпоставка да продължат в процедурата.
Вторият етап на процедурата е "фаза на наддаване", в която участниците ще бъдат помолени да подадат обвързващи искания за договарянето на капацитет за газопровода или друг свързан с него, след което капацитетът на тръбата ще бъде разпределен между кандидатите.
В документацията не се посочва конкретната тарифа на бъдещите транзитни такси, но става ясно, че тя ще е разходоориентирана. Самите принципи за изчисление на тарифите и методологията ще станат ясни по време на втората фаза от пазарния тест.
Изисквания към кандидатите
Кандидатите, които ще участват в процедурата, трябва да имат минимален кредитен рейтинг, най-малко еквивалентен на Baa3 съгласно скалата на Moody’s или BBB- съгласно тази на Standard & Poor’s. Oпределената такса за участие е 5 хил. евро. Чрез пазарния тест участниците могат да резервират капацитет съответно за 5, 10, 15, 20 и 25 години. В зависимост от резултатите на пазарния тест акционерите в проекта имат намерение да резервират капацитет и за краткосрочни договори за доставки под една година.
Проектът
Акционери в проекта са Българският енергиен холдинг (БЕХ), гръцката DEPA и италианската Edison. Към 2015 г. капиталовите разходи на проекта се оценяват на 220 млн. евро, а годишните оперативни разходи по време на експлоатацията - на приблизително 4.5 млн. евро годишно. Досега Европейската комисия е отпуснала 45 млн. евро за неговото финансиране. Първият пазарен тест, който акционерите проведоха, беше прекратен заради слабия интерес към него.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.