Бензин за левче?
Въпреки срива на петрола, цените на горивата на дребно са по-високи, отколкото са били в други подобни периоди
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Когато чуете прогнозите на Morgan Stanley и Goldman Sachs, че цента на петрола ще падне до 20 долара за барел, вероятно потривате ръце. Ако сега петролът е около 32 долара за барел и се срути с още 30-40%, аха и цената на бензина да падне до лев, лев и нещо за литър. Защо не? През декември 2001 г. литър бензин беше 1.05 лв. при 18 долара за барел.
За жалост това няма да се случи. За това не е виновен само предполагаемият картел у нас, нито министърът на икономиката Божидар Лукарски, който обясни пред БНТ, че "ако петролът на световните пазари задържи цената си или падне на по-ниска, не виждам причина за повишаване цената на горивата до края на годината." Има друга проста причина. Сега само акцизът и ДДС-то върху бензина формират 51% или 1.03 лв. от цената, която виждате на бензиноколонката. През 2001 г. данъците в крайната цена са били едва 44 стотинки или 38%.
Очевидното от графиката с движението на цените на горивата е, че за 16 години държавата е увеличила данъчната тежест върху продажбите на горивата с над два и половина пъти (акцизи и ДДС).
По-интересно обаче е друго. Какво би се случило ако се премахне ефектът на данъците, т.е. предположим, че акцизът винаги е бил на настоящето си ниво?
Например през август 2000 г., когато литър петрол е струвал точно толкова, колкото и сега (всички изчисления са в лева, за да се елиминира влиянието на валутните флуктуации), ако се премахне данъчният ефект, един литър бензин е щял да струва 1.76 лв. Т.е. с двадесетина стотинки по-евтино, отколкото са средните цени тази седмица у нас. С подобни цени може да се похвали само Варна. Там фармацевтичният бизнесмен Веселин Марешки, само с една бензиностанция, която продава по-евтино, успя да накара и останалите търговци на дребно да свалят цените.
Подобна изчисления са силно спекулативни, тъй като преди 16 години нямаше изискване търговците на едро да поддържат задължителни резерви, нямаше био добавки в бензина и т.н. Т.е. сега разходите им са по-високи и маржът между цените на петрола и цените на бензина би трябвало да е по-висок.
Проблемът е, че в момента маржът между цената на петрола и цената на бензина без данъци е 41%. За последен път подобна разлика е имало през януари 2002 г. С други думи, честито на търговците и министерството на финансите.
26 коментара
Само Марешки и вносът ще ни оправят :-)
Подобна изчисления са силно спекулативни, тъй като преди 16 години нямаше изискване търговците на едро да поддържат задължителни резерви, нямаше био добавки в бензина и т.н. Т.е. сега разходите им са по-високи и маржът между цените на петрола и цените на бензина сега би трябвало да е по-висок.
Накой писал недомислил... но както и да е ! Цената трябва да е по-ниска !
Само стойте и гледайте като започне покачване на петрола,при качване с 5 $/за барел ведна корекция на дребно с 10ст./за литър.
Само гледайте,ааа... и плащайте!
До коментар [#1] от "zaza":
Така е. Но явно няма смелчаци за внос. Пък и пари трябват, защото акцизът и ДДС трябва да бъдат платени веднага за да не влиза стоката в складовете монополизирани от Лукойл.
А междувременно нашенската рафинерия за пореден път е рекордьор в цената на горивата в целия ЕС. Уж инсталираха ново оборудване, което съм сигурен ще е оправдание за счетоводна загуба за 2015, и цената на дизела е със 140 Евро/т по-висока от средната за ЕС! От Марс ли го карат този нефт!
Мда, дай боже по-една бензиностаниця Марешки във всеки голям град до края на годината, а по късно и в цялата страна. Иначе ще си ни рекитират както си искат.
Че даже и внос не били горивата на Марешки:
http://www.vlastta.com/displaynews/99919
А държавата вместо да ходи да пита другите защо така, май ще му извадят душицата за да не развали масрафа на белотаджиите.
За мен не е коректно даденото в статията, защото 2000 година акциза е бил друг, но излиза, че цената днес е по-ниска?, което ще е наистина странно, като вземем предвид монопола на Лукойл върху производството данъчните складове.
Марешки не е решението, решението е независим склад на горива с достатъчен капацитет, с отворен достъп от всички бензиностанции, където нито една верига бензиностанции (съответно свързани бензиностанции) няма право да държи повече от 25% от обема, таксите са еднакви за всички. да кажем нещо като независимо складово хъбче за гориво, ако ползваме изказа на ББ. Складовото Хъбче трябва да е с улеснен и отворен достъп до гориво с произход рафинериите в гърция, сърбия, румъния, българия и други. това ще позволи конкуренция и по-адекватни цени спрямо монопола на Лукойл.
Лукарски обаче е на друга планета ...
Проблемът е че и финансовият ни министър - заради приходите от акциз и ДДС толкова нужни да финансират държавните поръчки към приятелски фирми - е силно зависим да поддържа високи цени на горивата в наш ущърб.
До коментар [#7] от " krastitel ": За да сме коректни - само ДДС. Дали ще е внос или родно производство, горивото има фиксиран акциз на тон, не зависи от доставната или продажната цена. Ако паднат цените на нормалните около 1.60 в момента, финансовият ще трябва да мисли какъв нов данък да сътвори.
[quote#8:"gogo2011"]Ако паднат цените на нормалните около 1.60 в момента, финансовият ще трябва да мисли какъв нов данък да сътвори.[/quote]
Може аз да съм в грешка, но тази зависимост така и не мога да я разбера. Според мен няма как загубата на ДДС да е толкова голяма понеже разликата в цената за литър се компенсира с по - голяма консумация на горива. Т.е. ако досега си имал бюджет 200 лв за бензин и си зареждал 100л. сега ще заредиш 118л., или пак 100 л. и ще си прибереш 30лв в джоба (които ще изхарчиш в лидъл барабар с ДДС). И пак не мога да разбера къде се губи ДДСто в общия бюджет ?
До коментар [#9] от " zxp53317185 ": Може и да ги похарчиш, а може и да ги дадеш за контрабандни цигари или в близката кръчма - държавата няма да вземе нищо.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.