Дългът на България може да надхвърли 42% от БВП до десет години

Ако правителствата искат да удържат нарастването на публичните задължения, трябва да балансират бюджета, показва анализ на ЕК

В доклад на икономическата дирекция на Европейската комисия се посочва, че ще е много трудно правителствата да удържат дефицита около 1% толкова дълго
В доклад на икономическата дирекция на Европейската комисия се посочва, че ще е много трудно правителствата да удържат дефицита около 1% толкова дълго
В доклад на икономическата дирекция на Европейската комисия се посочва, че ще е много трудно правителствата да удържат дефицита около 1% толкова дълго    ©  FRANCOIS LENOIR
В доклад на икономическата дирекция на Европейската комисия се посочва, че ще е много трудно правителствата да удържат дефицита около 1% толкова дълго    ©  FRANCOIS LENOIR
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нарастването може и да е по-голямо, ако се съберат повече негативни фактори.

България ще продължава да трупа дългове, като в рамките на десет години съотношението спрямо брутния вътрешен продукт (БВП) може да достигне 42%. Това е записано в доклад за фискалната устойчивост, изготвен от Генералната дирекция по икономическите и финансови въпроси (ECFIN) към Европейската комисия. Тази прогноза се прави при допускането, че няма да има сериозни финансово-икономически сътресения, а всички правителства в този период ще следват настоящата фискална политика. Анализът на експертите показва още, че за разглеждания период до 2026 г. дефицитът на начислена основа (заедно с всички поети бъдещи финансови задължения) няма да падне под 1.3% от БВП. Ако обаче се повиши, това ще увеличи дълга над обявената прогноза.

В краткосрочен план (една година) ECFIN не очаква да има сериозни проблеми за бюджета, свързани с финансовата система и икономиката. Начисленият дефицит ще падне леко до 1.4% от БВП през тази година, а дългът като дял от брутния продукт ще нарасне с 1 пр. пункт (около 900 млн. лв.).

Дългосрочни рискове

Поглеждайки отвъд едногодишния хоризонт, експертите виждат повече рискове. На първо място е притеснението, че очакваният дефицит всъщност ще бъде по-голям. Според анализа е много трудно да се поддържа толкова ниско ниво (1.3%) в продължение на 10 години. Даден е пример с 28-те настоящи страни членки. В периода между 1980 и 2015 г. едва една четвърт от държавите са успявали да задържат толкова нисък дефицит за толкова дълго време.

Икономическата дирекция е разгледала и по-благоприятен сценарий, който обаче не изглежда толкова реалистичен. Възможно е съотношението дълг/БВП да остане около 33% (колкото се очаква да бъде и през тази година). Това обаче ще е възможно единствено ако между 2017 и 2026 г. правителствата успяват да балансират бюджета. Статистиката показва, че въпреки осемте години, в които разходите надвишаваха приходите, за 15-те години назад бюджетът е регистрирал средногодишно ниво на излишък от 0.7%.

Друг риск пред фискалната позиция на България е свързан с евентуалното повишаване на лихвите по обслужването на дълга. Изчисленията показват, че тогава съотношението дълг/БВП може да достигне до 44% в края на отчетния период. Експертите са разгледали и още по-негативен сценарий, при който освен повишаването на лихвите има и други шокове – рязко забавяне на икономиката и изпускане на дефицита. Тогава държавният дълг може достигне 55% от БВП, което е много близо до препоръчителния таван от 60%. Но подобна ситуация е малко вероятна, смятат от ECFIN.

Друг риск, макар и според европейските експерти да не е голям, е застаряването на населението. Засега те не смятат, че допълнителните разходи за пенсии биха оказали сериозен натиск върху публичните финанси. Подчертано е обаче, че субсидията от централния бюджет към държавното обществено осигуряване е голяма (55%), което е предпоставка за по-голям дефицит.

Ниска база

ECFIN подчертава, че базата, от която започва да расте българският дълг, е ниска. Това ни поставя в по-добра ситуация от останалите държави в ЕС (с изключение на Естония), които според прогнозите на икономистите също ще увеличават своите дългове. Въпреки сравнително ниското ниво икономическата дирекция смята, че сме изложени на риск от гледна точка на структурата на дълга. След банковите сътресения през 2014 г. и струпването на много падежи в рамките на една година финансовият министър Владислав Горанов предприе политика на удължаване на матуритета и използване на външните пазари. В началото на 2015 г. бяха пласирани три дългосрочни емисии на международните пазари на обща стойност 3.1 млрд. евро.

 

Излишъкът в бюджета през януари е 900 млн. лв.

Излишъкът в консолидирания бюджет през януари е 900 млн. лв., стана ясно от думите на министър-председателя Бойко Борисов по време на редовното правителствено заседание в сряда. "Като 250 милиона авансово сме върнали на фирмите ДДС. В смисъл, ако не го бяхме направили авансово, щяхме да имаме 1 милиард 150 милиона повече", каза премиерът. Според него подобен резултат през януари, който по традиция е месецът с едни от най-големите плащания и най-малко данъчни приходи, не е имало никога. Статистиката на Министерството на финансите обаче показва, че в първия месец на 2009 г. излишъкът е бил малко над 900 млн. лв.

Въпреки че премиерът не даде повече детайли, вероятно някаква част от излишъка се дължи на европейските средства. Заради приближаването на срока за усвояване на европейските пари през 2015 г. бяха използвани много бюджетни средства, за да се завършат проектите в срок. Тези пари ще бъдат възстановени през тази година. Според Борисов основна роля имат мерките на правителството срещу контрабандата.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    datahustler avatar :-|
    Соколов
    • - 27
    • + 30

    Без работеща икономика която да генерира добавена стойност и да изнася продукция нещата няма как да се оправят. А такава с това нарастващо необразовано население пък е немислима.

    Нередност?
  • 3
    velian avatar :-|
    volarok
    • - 67
    • + 16

    Бюджет се балансира, като не се дават 1 милиард лв. за 60 км. магистрала и други подобни.

    Нередност?
  • 4
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • - 37
    • + 3

    Ясно е, че едно развитие или не развитие на икономиката на страната, може да направи тези прогнози грешни.
    По принцип дългосрочните прогнози са силно неточни, все едно да ни кажат, че следващото лято ще е горещо или не.
    За отворена икономика като нашата, една, не дай Боже криза или дори стагнация в ЕС и нещата ще отидат на кино, дори и в самата държава всичко да изглежда ОК, а то далеч не е така.
    В следващите няколко години, парите по европейските закони ни дават глътка въздух и това време трябва да се използва, разбира се на като държавно планиране, а от икономическите субекти за вдигане нивото на качеството и специализацията на своята продукция, та нещата да не стигат до печален край.

    Нередност?
  • 5
    ivanivanovv avatar :-|
    ivanivanovv
    • - 33
    • + 5

    така ще е то щом 40 километра магистрала са 800 милиона, а се вдига мъгла с реформи в държавната администрация, която е подложена на тормоз от години, докато тия фирми папкат обществения ресурс.

    Нередност?
  • 6
    spindi avatar :-|
    spindi
    • - 15
    • + 4

    След 100 г. може да 420%, а след 1000 г. - 4200%.

    Нередност?
  • 7
    pivoley avatar :-|
    pivoley
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#2] от "voltaire":
    Аха, та да паднат още повече приходите и да ударим средната класа, та да падне и БВП-то. Гениално предложение, ако искаме да фалираме икономиката си.

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 5
    • + 5

    Пейте си пейте си какво щяло да стане след 10 години. За сега ББ и хората му се справят с икономиката и бюджета на страната.....

    Нередност?
  • 9
    info111 avatar :-|
    info111
    • - 1
    • + 2

    Понеже след има няма 20-25 години мои непрекъснати напомняния ЗА ТОВА, ЧЕ ИМА МАФИЯ И ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНОС, КОИТО ВОДЯТ ПОСЛЕДОВАТЕЛНА И НЕПРЕКЪСНАТА ВОЙНА СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА И НАРОДА (или ако искате - я клатят), И ТЕ ЗАЕМАТ КРИТИЧНО ВАЖНО МЯСТО И РОЛЯ във всичко, което стана и става в България най-накрая вече имаме и президент - Плевнелниев (е, той говори за олигархия), и премиер - Борисов, КОИТО НАЙ-НАКРАЯ, МАКАР И ДОСТА ЛАКОНИЧНО И "СРАМЕЖЛИВО" ПРИЗНАВАТ ТОЗИ ФАКТ, аз съм уверен, че държавните ни мъже ще направят единствено логичното и неизбежното, а именно след като са казали "А", ще продължат и нататък, по-уверено И КОНКРЕТНО, С ИМЕНАТА НА БОСОВЕТЕ НА ТАЗИ МАФИЯ, СЪС СТРУКТУРИТЕ И ОБКРЪЖЕНИЕТО Й, С КРЪГОВЕТЕ И ОБРЪЧИТЕ Й, ТИНКТАНКОВЕТЕ И МЕДИИТЕ Й, С МЕТОДИТЕ И ПОХВАТИТЕ Й, С ГЕНЕЗИСА, И КОГА, КАК И ПО КАКВИ ПРИЧИНИ ТОЧНО СЕ ПОЯВИ ТЯ В БЪЛГАРИЯ, КОЙ И ЗАЩО Я СЪЗДАДЕ И ОСИГУРИ РАЗВИТИЕТО И ЛОГИСТИЧНО, защото тя не се появи от въздуха.
    И когато сега всички се чудят какво да правят и да говорят - визирам преди всичко управляващите, главния прокурор и ВСС, а и останлите власти в страната, и как да провеждат и какви реформи, аз предлагам едно откачено и много неприлично решение.
    Защо НЕ ЗАПОЧНЕМ НАЙ-НАПРЕД С ОПОВЕСТЯВАНЕ НА МАФИЯТА, НА КОНКРЕТНИТЕ ИМЕНА НА КОНКРЕТНИТЕ Й БОСОВЕ, КОИТО ОТЛИЧНО СЕ ЗНАЯТ ОТ ВСИЧКИ, НА НАЙ-ПРИБЛИЖЕНИТЕ ИМ ХОРА И КАПИИТЕ ИМ ВЪВ ВСИЧКИ ВЛАСТИ, ЗАПОЧВАЙКИ НАПРИМЕР ОТ ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР, ПРОКУРАТУРАТА, ВСС, ПРАВИТЕЛСТВОТО И ПАРЛАМЕНТА (да не забравяме все пак дефиницията на мафия, която означава ХОРА НА ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ ВЪВ ВЛАСТА, А В СЛУЧАЯ С БЪЛГАРИЯ - ЦЕЛИ ОРГАНИЗИРАНИ ПРЕСТЪПНИ ГРУПИ)
    И преди шайката платени клакьори и коментатори на ведомост при мафията и легалните й бизнеси и медии да тръгнат да оспорват и осмиват подобна идея и надеждността на доказателствата за престъшна дейност, АЗ ПРЕДЛАГАМ КАТО ЕДНО ДОБРО И КАТЕГОРИЧНО НЕОСПОРИМО НАЧАЛО ДА СЕ ОБЪРНЕМ КЪМ ФАКТИТЕ, ДОКУМЕНТИТЕ И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА, ПЛАНИНА ОТ ТЯХ, КОИТО ...

    ОТЛЕЖАВАТ В АРХИВИСТЕ И ИНФОРМАЦИОННИТЕ БАЗИ НА МВР, ДАНС, ПРОКУРАТУРАТА И СЛУЖБИТЕ, вкл. западните, ЗАПОЧВАЙКИ СЪС...

    СЕКРЕТНИТЕ ДОКЛАДИ НА НАШИТЕ СЛУЖБИ ПРЕЗ ГОДИНИТЕ ЗА ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ И КРУПНИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ В ДЪРЖАВАТА!

    Те съществуват, там конкретно са посочени имена, факти, доказателства за крупни престъпления И НАЦИОНАЛНИ ПРЕДАТЕЛСТВА, И ТЕ СА КАТЕГОРИЧНИ И НАПЪЛНО ЛЕГИТИМНИ!
    ТРазбира се това не може обаче да стане с "ОТЛИЧНИКА" на Борисов, когото той си избра за главен прокурор, или с Висш Съдебен Състав, подбран и лансиран от МАРИОНЕТКИТЕ НА МАФИЯТА КАТО ГОЦЕ, ДОГАН, ПЕЕВСКИ, КРАСЬО ЧЕРНИЯ И ... САМИЯ БОРИСОВ И ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ СЪС "СЕМЕЙНИТЕ ИМ ПРИЯТЕЛИ", на които им посочват много удобно през всичките тези години КОГО ДА ОПРАСКАТ И КАКВО ДА ЗАМАЖАТ!

    Нередност?
  • 10
    info111 avatar :-|
    info111
    • - 7
    • + 1

    В математиката има един подход за търсене и намиране на решение, когато вместо да се търси направо отговора НАЙ-НАПРЕД СЕ ЕЛИМИНИРАТ ... НЕСЪСТОЯТЕЛНИТЕ, ОЧЕВАДНО НЕВАЛИДНИТЕ ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ! И така множенството на възможните отговори и верни решения значително се стеснява и РЕШЕНИЕТО СТАВА МНОГО (ПО-)ЛЕСНО!
    И аз (се) питам - А ИМАТ ЛИ МЯСТО СПОРЕД НЯКОГО, КОГОТО И ДА Е, КАПИИ НА МАФИЯТА, ЧЛЕНОВЕ ИЛИ ЗАВИСИМИ ОТ ОРГАНИЗИРАНИ ПРЕСТЪПНИ ГРУПИ И МАФИЯТА ВЪВ ВЛАСТТА, В КОЯТО И ДА Е ВЛАСТ И НА КАКВАТО И ДА Е ПОЗИЦИЯ, ОСОБЕНО ВИСОКА И НАЙ-ВИСОКАТА В ЕДНА ДЪРЖАВНА ИНСТИТУЦИЯ, ОСОБЕНО РЕПРЕСИВНИТЕ ОРГАНИ, ПРИЗВАНИ ... ДА СЕ БОРЯТ С ТАЗИ МАФИЯ И ПРЕСТЪПНОСТ, КАТО:
    ГЛАВЕН ПРОКУРОР, ПРОКУРАТУРА, ВСС, ДАНС, МВР, СЛУЖБИ,...?!?!
    След като толкова години не става по "този начин" и "всички са маскари" и ни е "толкова лош материалът" в управленията, правителства, парламенти, ВСС, и особено главен прокурор и прокуратура, МВР и служби,..

    АМИ ТОГАВА ДА СЕ НАМЕРЯТ И ЛОКАЛИЗИРАТ, ИДЕНТИФИЦИРАТ "ГНИЛИТЕ ЯБЪЛКИ" В ТЯХ - това поне е елементарно упражнение, зашото в малка България, където всички сме братовчеди и всички се знаеме и всичко се знае всички отлично ги знаем и познаваме, до болка... - особено имайки предвид, че МВР с с личен състав близо тройно по-голям от ... армията ни и с бюджет 1.2 милиарда на година,... И ТОГАВА КАТО ИЗКЛЮЧИМ ПРЕСТЪПНИЦИТЕ И ТЕХНИТЕ ХРАНЕНИЦИ, СПОМАГАТЕЛИ, ЗАВИСИМИ ИЛИ КОРУМПИИРАНИ ТЕХНИ КАПИИ ДА ВИДИМ ДАЛИ ЗАДАЧАТА НЯМА ДА СТАНЕ ИЗВЕДНЪЖ МНОГО ПО-ЛЕСНА И РЕШИМА БЕЗ ОСОБЕНИ УСИЛИЯ:)
    Защото всъшност Е АБСУРД ДА СЕ КОМЕНТИРА И СПОРИ КАКВО И КАК ДА СЕ ПРАВИ С МАФИЯТА, КОГАТО СРЕД КОМЕНТИРАЩИТЕ И ВЗИМАЩИТЕ РЕШЕНИЯ ИМАМЕ ... ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ... СЪЩАТА ТАЗИ МАФИЯ И БОСОВЕТЕ Й, И ТО БЕЗСПОРНО!!!

    И така - първата стъпка за каквото и да е, каквито и да е истински добри промени в България и каквито и да е реформи е ИДЕНТИФИЦИРАНЕТО И НАЗОВАВАНЕТО, ОТСТРАНЯВАНЕТО НА ВСИЧКИ КАПИИ И ЗАВИСИМИ ИЛИ КОРУМПИРАНИ ОТ МАФИЯТА, ЗАПОЧВАЙКИ ЕСТЕСТВЕНО ОТ ЛИЦЕТО СОТИР ЦАЦАРОВ И ВСС, БЕЗУСЛОВНО!
    И ако и докато това не стане - всички провеждащи някакви реформи са по-скоро съзнателни или неосъзнати ИМИТАТОРИ и ИМАТ МНОГО ЗДРАВЕ ОТ МЕН И ОТ АРМЕНСКИЯ ПОП!
    И ОТ ТАКИВА КАТО БРАТЯ БЕГАЛЕВИ!!!

    Нередност?
Нов коментар