🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бойко Пенчев: Учителят трябва да бъде освободен от принудата да тъпче в главата на младите ненужна информация и клишета

Обучението по литература трябва да изгражда знания и умения за четене, разбиране и себеизразяване, казва литературоведът пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Доц. Бойко Пенчев е литературовед и културолог, преподавател по нова българска литература в СУ "Св. Климент Охридски". От ноември м. г. е декан на Факултета по славянски филологии на СУ. Доц. Пенчев е част от работната група експерти, която консултира Министерството на образованието и науката по повод промените в учебните програми от 1 до 12 клас. Разговаряхме с него за това защо дебатът около програмите излезе от полето на образованието, как да се върнем на него и какво трябва да дават часовете по литература на учениците. Интервюто е взето преди решението на премиера Борисов да поиска оставката на образователния министър Тодор Танев.

Общественият дебат по повод промените в учебните програми се води повече на полето на "българското самосъзнание", отколкото на образованието. Защо според вас обсъждането тръгна в тази посока?

Защото това е езикът, но който си говорят политиците и повечето медии – клишета, на които се отговаря с контра-клишета. Карат ни да мислим себе си като общество през призмата на историята и геополитиката, така както те се разбират в кръчмата. Да си спомним как вътрешно корпоративните турбуленции в ДПС бяха стилизирани като геополитически конфликт "Русия – Турция" с действащи лица "патриоти" и "предатели".

Има две схващания за смисъла от занимания с литература (и въобще хуманитарни предмети) в училище. Според едното схващане литературата не е нищо повече от списък с автори и произведения, които децата трябва "да знаят". Така литературата се свежда до знаци, които указват към стереотипните представи за миналото, в центъра на които стои прочутото "турско робство". Не  е нужно въобще да четеш , защото онова, което е важно да се знае, се знае предварително.

Второто схващане вижда литературата като комуникация, в която обогатяваш собствения си опит, съпоставяйки го с опита, преживяванията и идеите, отложени в литературния текст. Учиш се да разбираш другите и по този начин разбираш по-добре себе си. Звучи малко сложно, но всъщност именно около подобно виждане е обединена по-голямата част от експертната общност на хората, занимаващи се с литература, включително с литературата в училищното образование. И проблемът тук даже не е сложността, а в това, че няма враг, оттам няма и новина. Единственият враг е собствената умствена леност, но това не е бързо ликвидна медийна стока.

Какви въпроси всъщност трябва да си задаваме, когато говорим за учебната програма по литература?

Първо трябва да се питаме какво искаме да постигнем с тази "реформа", за да може да се формира и някакъв обществен консенсус около нуждата от промяна. Вторият, още по-важен кръг от въпроси, е как ще бъде постигнато онова, което е записано в програмите и стандартите. Много важно е например да се следи какви ще бъдат форматите за оценяване, защото това на практика управлява училищното всекидневие. Учи се не това, което се иска от програмата, а онова, което се проверява от матурата. Въпросът въобще не е в това кои автори "влизат" и  кои "излизат", а как знанието за тях да не се свежда до пасивна информация, проверявана с ограждане на правилния отговор с кръгче. И не на последно място – как да бъдат стимулирани учители и ученици да общуват и мислят в часа по литература. Това е проблем не само на литературата, а на училището въобще. Как да се насърчава мисленето, а не репродуктивността?

Как според вас институциите, медиите и обществото могат да стигнат до истинския дебат?

Когато на мястото на аранжираните истерии и откровени спекулации застанат въпросите какво всъщност искаме да постигнем и по какви пътища това може да стане. По втория въпрос много важна роля ще имат професионалните общности – на първо място учителите. Първото и задължително условие за дебат обаче е наличието на пълна информация – за стандартите и програмите за всички класове, за формата на външното оценяване и т.н.  Тук ще се осмеля да заявя, че работната група, към която се числя, си е свършила работата и сме предали на МОН доста отдавна своето предложение, включващо всички учебни програми от 1 до 12 клас.

Основните фитили на обществените спорове отново са свързани с далечното минало на България. Как според вас можем да погледнем обективно на това минало, за да затворим и страницата, свързана с него?

Не мисля, че можем да стигнем веднъж завинаги до окончателното знание и да "затворим страницата". По-скоро ми се струва важно да не стоим на една и съща страница или при една и съща книга.

Ако се върнем на обучението по литература в училище, какво трябва да дава то на учениците?

То трябва да изгражда знания и умения за четене, разбиране и себеизразяване. Да мислят и чувстват като съвременни хора със своя индивидуалност.

Как изглежда за вас един ценен за учениците и учителите час по литература?

Учителят трябва да бъде освободен от принудата да тъпче в главата на младите ненужна информация и клишета от рода на "чисти чувства" и "драматично раздвоение". За да стане това, той трябва да разполага с времето да задава въпроси и да изслушва отговорите. От друга страна не по-малко важно е формата на матурите и външното оценяване да бъде такава, че да стимулира такъв тип работа в клас, а не пасивното запаметяване на нужна и ненужна информация.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 23

    Значи първо трябва да се раздели БЕЛ на Български език и, познайте, литература. Абсолютно да се забрани на преподаватели по литература да преподават и по български език, за да обсебват важните часове от своите разсъждения на тема Хамлет. Така най-после ще може да се преподават часове по Български език, което на мен ми се случи 2 пъти за 5 години в гимназията.

    Второ, останалите не повече от 3 часа на седмица по литература трябва да се съсредоточат върху въпроси и отговори, а не безцелно диктуване на планове, от които те боли ръката, но не и мозъка. Отново говоря от личен опит.

    И трето - докато в Европа се говори за Първа и Втора Българска империя, в България е царство. Така че нека да не говорим за пропаганда и клишета. Пропагандата даже ни е малко. А тези произведения (които се мъчат да изхвърлят..отново) са в пъти по-важни и интересни от Хамлет, защото са кратки и някой ученик все пак би се прежалил да ги прочете.

    Нередност?
  • 2
    ilia1959 avatar :-P
    Ilia Iliev
    • - 8
    • + 2

    Вземали да мислят българите за бъдещето!
    ха ха ха
    До сега какво мислеха!
    Щели да образоават народъ!
    ха ха ха
    МНого напреднала нация ще ставаме!!
    Всички келнери и чистачки с висше образувание!
    А и овчарите без висше !! Как ще пасе овцете!
    ха ха ха

    Нередност?
  • 3
    headofmedusa avatar :-|
    Head of Medusa
    • + 6

    Хубаво интервю е дал Бойко с което показва,че е мислил като себе си.

    ... като комуникация, в която обогатяваш собствения си опит, съпоставяйки го с опита, преживяванията и идеите, отложени в литературния текст. Учиш се да разбираш другите и по този начин разбираш по-добре себе си.

    +

    Първо трябва да се питаме какво искаме да постигнем с тази "реформа", за да може да се формира и някакъв обществен консенсус около нуждата от промяна. Вторият, още по-важен кръг от въпроси, е как ще бъде постигнато онова, което е записано в програмите и стандартите.

    Тези неща се отнасят не само за реформата и училището и е хубаво да се прочетат отново.

    Нередност?
  • 4
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain
    • + 4

    Така е с информацията. Само че, за да стигнеш до "нужната" информация, трябва да пребродиш доста "ненужна", за да направиш разликата. Точно като с книгите - човек трябва да прочете само 1 книга през живота си, но докато я намери, трябва да прочете други 10 000...

    Нередност?
Нов коментар