Защо "Лукойл" атакува Марешки

Надценката на бензиностанциите спаднаха три пъти от началото на годината. Вероятно и заради аптечния собственик

"Лукойл - България" поиска Марешки да разкрие откъде купува така изгодно на едро бензина и дизела си. Компанията подозира, че може да става дума за неправомерни практики.
"Лукойл - България" поиска Марешки да разкрие откъде купува така изгодно на едро бензина и дизела си. Компанията подозира, че може да става дума за неправомерни практики.
"Лукойл - България" поиска Марешки да разкрие откъде купува така изгодно на едро бензина и дизела си. Компанията подозира, че може да става дума за неправомерни практики.    ©  Георги Кожухаров
"Лукойл - България" поиска Марешки да разкрие откъде купува така изгодно на едро бензина и дизела си. Компанията подозира, че може да става дума за неправомерни практики.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В това, че Веселин Марешки вече половин година е трън в петата на петролната индустрия в България, едва ли има съмнение. Неговата бензиностанция във Варна продаваше горивата си със средно 20-25 стотинки по-евтино спрямо конкурентите от големите вериги. Първоначално това предизвикваше пренебрежение, но след това всички бензиностанции в града бяха принудени да се съобразят с него и бензинът и дизелът в морския столица стана най-евтиният в България. Другата новина е, че цялостно през март разликата между цените на едро и дребно вече е свит в цялата страна и бензиностанциите продават с по-ниска от обичайната си печалба.

От кого купува Марешки

Ясно е, че компаниите в бранша всячески се опитват да разклатят бизнес модела на Марешки, обвинявайки го, че купува некачествени или контрабанди горива. Тази седмица обаче за първи път ударът има някакво конкретно измерение - "Лукойл - България" поиска Марешки да разкрие откъде купува на едро бензина и дизела си. Причината за въпроса са твърденията на аптекарския предприемач, че ги получава от дистрибутори на "Лукойл", "ОМВ България" и "Ромпетрол". "При настоящите цени на едро на бензин и дизел твърдението на господин Марешки, ако отговаря на истината, буди основателни съмнения, че въпросните посредници прилагат неправомерни практики, за да прикрият истинския произход на горивата си. Другият логичен вариант е те да продават на загуба, което също е забранено от закона", се казва в официално съобщение на "Лукойл - България".

За последния месец, съдейки по цените, които VM поддържа, бензиностанциите (които наскоро станаха две, новата е в Айтос) трябва да губят по 4 стотинки на всеки продаден литър А-95 и по близо 7 стотинки за литър дизел, ако се снабдяват от "Лукойл". Подобен парадокс е трудно обясним, тъй като пак според твърденията на Марешки той работи на минимална надценка и няма как да си позволи за известен период да работи на загуба, ако в предишен не е работил на добра печалба.

Това естествено поставя въпроса за източниците на неговите горива. Всъщност повечето играчи на пазара отричат да му доставят горива. Преди два месеца Христо Вълков, един от двамата представители на "Полисан", каза за "Капитал", че знае за тяхно гориво, което е стигнало до VM. "Но през дистрибутори, не директно", уточни той. На въпроса дали купува от "Полисан" Марешки пък отговори "нямаме такъв доставчик".

"Аз ако работя във Варна на загуба, то и те работят на загуба. Аз също мога да ги попитам те откъде се снабдяват", каза в четвъртък Марешки пред "Капитал Daily". Той допълни, че се е опитвал да закупи горива директно от "Лукойл - България", но те му отказали. Марешки отклони отговора откъде точно купува с: "Искам да мога да купувам от всеки, който ми даде по-добра цена", и хвърли поредното предизвикателство, обявявайки, че ще открие десет нови бензиностанции.

Три дни по-късно от "Лукойл-Булгария" отговориха с официално, че първото писмо, с което Марешки иска да купува горива от тях е получено във фирмата на 25 март (статията е допълнена на 27 март 2016 г.)

Три пазарни въпроса

Петролно-детективската история с доставчиците на горивата за VM обаче задава поне три интересни загадки (с които КЗК може да се занимае, докато си търси нов състав) и един още по-интересен факт.

Първата касае по-скоро "Лукойл". Ако е вярно, че Марешки купува от някой от дистрибуторите на компанията, това означава, че доставчикът продава с нищожна надценка. Това на теория е възможно - винаги може да има някой търговец, който е заявил повече горива, отколкото може да продаде, и при спадащи цени да е готов на всичко, за да се освободи от тях. Проблемът е, че поне допреди няколко години "Лукойл - България" не позволяваше нейните горива да се дистрибутират на цена под определен праг. Израз на това бяха и скочилите до небесата надценки в началото на тази година. Тази практика поне официално трябваше да е премахната от 2012 г., но много участници на пазара подхвърлят, че това не точно така. Сега някой от дистрибуторите може и да е нарушил омертата, което всъщност може да е ядосало "Лукойл". В момента компанията има много тясно поле за маневриране поради течащото разследване на Комисията за защита на конкуренцията и едва ли ще си позволи директно да атакува дистрибуторите си, докато фланговата атака през Марешки не е толкова очебийна.

Разликата между цената на горивата на едро и дребно, т.е. маржът на печалба, се сви три пъти от началото на годината.

Втората загадка е свързана с вноса. От години цената на едро на "Лукойл - България" е средно с 15% по-висока от международните цени (според котировките на Platts European Marketscan за средиземноморския пазар). Тоест поне на теория на местния пазар би трябвало да има огромна конкуренция. На практика нещата са малко по-различни - разходите за транспорт, обработка в акцизен склад, поддържане на задължителни резерви в Държавния резерв и премията на дистрибутора са около 150 лева за тон. Тези допълнителни разходи до известна степен уравняват разликата между цените на "Лукойл - България" и котировките на Platts. Със спадането на цените на горивата вносът става още по-труден, тъй като част от разходите на вносителите са фиксирани, което води и до намаляване на печалбата им. Последното естествено ги обезкуражава да играят на малкия български пазар.

Въпреки това винаги е възможно да се намерят по-евтини горива - от Молдова и доскоро от Русия. Вносителите обаче не искат да продават под цените на "Лукойл", от една страна, за да не дразнят големия розов слон на пазара, а от друга - за да не се лишават от лесна печалба. За единични обекти те могат да си позволят и по-ниски цени, тъй като това остава почти незабелязано на по-общия фон. Не обаче и с Марешки, ако той купува от тях, тъй като шумотевицата около него винаги е висока.

Преди да стигнем до третата загадка, трябва да отбележим значителния спад в надценките на бензиностанциите (т.е. разликата между цената на горивата на едро и дребно). Както се вижда на графиката, в момента те са около или под 10%, което е доста под обичайното ниво. В бранша се счита, че 15% марж е нормален, като в началото на годината той беше стигнал над 30%. Причината за свиването на надценката са растящите цени на едро, които следват движението на петролните котировки нагоре, като в същото време цените на дребно почти не са мръднали. Това на теория не би трябвало да се случва, освен ако някой със значително пазарно присъствие не потиска цените надолу.

Тук стигаме и до третата загадка. Защо цените на дребно не се повишават със същото темпо, с което се вдигат цените на едро. Стандартното обяснение е, че март е мъртъв месец откъм автомобилно движение и бензиностанциите предпочитат сега да успокояват потребителите. Втората възможност е те да е притесняват да не скочи драстично разликата между техните цени и тези на дребните продавачи на горива, какъвто е и VM. Трето обяснение е, че успокояването на цените цели да притисне Марешки и евентуалните му последователи, тъй като те вече ще трябва да продават на ръба на загубата. А това няма как да продължи дълго. Заради свият марж вече губят и големите вериги и от тях започва да се носи приглушено ръмжене към политиката на "Лукойл".

37 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    krastitel avatar :-?
    krastitel
    • - 2
    • + 95

    когато имаш една рафинерия монополист, която е в удобна сделка с регулаторите и МФ и когато нямаш лесен достъп до акцизните складове от алтернативни рафинерии - резултатът е ясен - по-скъпо гориво
    Марешки, който въобще не е бял лебед, в момента се явява дразнител на монополизиран пазар
    проблемът е в спящите или зависими контролни институции

    Нередност?
  • 2
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 3
    • + 87

    Дори и да има някакви загадки в бизнеса на Марешки с горива, загадките покрай Лукойл са много повече и доста по сериозни! Но, никой от цялата армия контролни органи не се интересува и вълнува...!
    Когато и да има парламентарни избори, Марешки със сигурност ще стане независим депутат във Варна, ако до тогава не е направил партия...!

    Нередност?
  • 3
    chichka avatar :-|
    chichka
    • - 3
    • + 71

    Хм, след 36 г работа на територията на НХК....твърдя, че модела на Марешки е коректен!

    Нередност?
  • 4
    alehandro77 avatar :-|
    alehandro77
    • - 2
    • + 95

    Даааа, както винаги модела ВМ е интересен с една бензиностанция...а рафинерия с 6млрд.оборот и все на загуба-нее тя не е интересна...

    Нередност?
  • 5
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • - 4
    • + 76

    Някой си е разписвал химикалката с тази статия... Въпросът е как във Варна всички бензиностанции намалиха цените и вече продават на цени близки до тези на Марешки без загуба?

    Нередност?
  • 6
    destino avatar :-P
    destino
    • - 1
    • + 86

    В Кърджали ОМВ продава също на цени като Марешки.
    Фъкойл и Петрол го следват ценово. Едва ли всички са на загуба?
    Да живее Марешки.

    Нередност?
  • 7
    shwarzspeht avatar :-|
    Клюводървец
    • + 33

    До коментар [#6] от "destino":

    През 2015 г. много преди Марешки,цените на горивата в Кърджали бяха на сегашните нива във Варна.Загадка,а?

    Нередност?
  • 8
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov
    • + 45

    По пътя за Ботевград по АМ Хемус след третия тунел в дясно има една малка бензиностанция - Ивони, нейните цени също в момента са с около 20 ст. по-ниски от срещуположната Лукойл - интересно те как издържат ?????

    Нередност?
  • 9
    IVO avatar :-|
    Иван К.
    • - 2
    • + 95

    До тук Марешки струва поне едно 100-200 милиона лева на картела на горива, защото ги принуди да свалят цените в цялата страна , на мен ми е интересно , как все още е жив , като знаем, че по тази територия убиват и за много по дребни суми.

    Иначе , ако не беше Марешки, хората щяха да цакат над 1 милиард лева повече за лекарства и горива годишно , без значе дали го харесваме или не , Марешки свърши повече за пазарната икономика и конкуретни цени от всички политици взети заедно за последните 25 години.

    Нередност?
  • 10
    myspam avatar :-|
    myspam
    • - 43
    • + 8

    Моля, ако обичате някой, който разбира (вкл. и Капитал) да обясни: Каква е възможността Марешки да крие и не плаща някакви данъци на държавата свързани с петролния му бизнес. Говори се че не плащал ДДС - някакви счетоводни трикове, показвал или можеби мамил, че имал някакви високи разходи свързани с този му бизнес и други сродни дейности, с които намалявал дължимото ДДС от продажбата на бензин и така сметката му се връзвала.
    Възможно ли е това?

    Нередност?
Нов коментар