🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Летище София отчете рекорден ръст на пътниците през ноември

Близо 50-процентният ръст идва изцяло от дейността на Терминал 1, където са базирани нискотарифните превозвачи

Пътникопотокът на стария терминал на летището е нараснал 2.5 пъти за година и съоръжението вече работи на ръба на капацитета си
Пътникопотокът на стария терминал на летището е нараснал 2.5 пъти за година и съоръжението вече работи на ръба на капацитета си
Пътникопотокът на стария терминал на летището е нараснал 2.5 пъти за година и съоръжението вече работи на ръба на капацитета си    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Пътникопотокът на стария терминал на летището е нараснал 2.5 пъти за година и съоръжението вече работи на ръба на капацитета си    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След силния октомври, в който регистрира ръст от 33%, сега летище София отчете и рекордно увеличение на пътниците през ноември. Столичният аеропорт е обслужил общо 431 642 пристигащи и заминаващи пътници, което е с 49% повече спрямо същия месец година по-рано. От началото на годината до края на ноември през летище София са преминали малко над 4.5 млн. пътници.

Рекордният ръст се дължи на разширеното присъствие на нискотарифни превозвачи в София, които са базирани на Терминал 1 на летището. Именно от стария терминал идват добрите резултати, като пътникопотокът е нараснал 2.5 пъти спрямо 2015 г., докато при Терминал 2 има дори малък спад с 5% от предходната година. Причината е ударното стъпване на нискотарифния превозвач RyanAir на летище София с 21 полета през септември и октомври тази година и интензивната му конкуренция с другата нискотарифна компания, WizzAir, която също последователно разширява линиите си от и до София.

Лоу-кост растеж

Базата на Ryanair в София бе открита предсрочно на 6 септември заради високия интерес към полетите на компанията. Оригиналните планове бяха тя да отвори два месеца по-късно. Компанията, която допреди това оперираше само с няколко полета от Пловдив, има изключително амбициозни планове за развитието си, включително да достигне 1.6 млн. превозвани пасажери годишно и да измести Wizz Air, който в момента е лидер по брой пътници.

Унгарската компания обаче също не смята да бездейства. Наскоро тя обяви, че започва да лети от София по три нови дестинации малко преди Коледа. Така превозвачът ще обслужва полети до 34 дестинации от българската столица. Освен това Wizz ще увеличи честотата на полетите и до осем от най-търсените си дестинации и така ще осигури общо 2.8 милиона места по българските линии през 2017 г., което е над 60% увеличение на годишна база.

Редом с това падат и цените - от началото на тази година цените на билетите при големите нискотарифни компании в Европа са с 10% по-ниски. Всичко това е причината както за зачестилите пътувания на българи по европейски дестинации, така и за видимо увеличения туристически поток в София.

Над капацитета

Тези добри новини са съпроводени обаче и с едно неудобство - огромни сутрешни опашки за полетите на нискотарифните превозвачи. Капацитетът на стария терминал за обработка на пътници е ограничен, а в ранните сутрешни часове вече има значителна концентрация на полети. Така на двете ленти за проверка на багажа със скенери се образуват огромни опашки и преминаването през тях отнема понякога и над час.

Разширяването на капацитета на Терминал 1 е залегнало като изискване към бъдещия концесионер на столичното летище. Именно там трябва да бъде вложена част от изискваната инвестиция от над 300 млн. лв. за периода на концесията от 35 години. Терминал 1 в бъдеще трябва да разполага със седем ръкава и 5 вход-изхода за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно. Самата процедура обаче засега буксува, като срокът за подаване на оферти е удължен до края на януари, а евентуална смяна на правителството ще направи концесията още по-несигурна.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 1
    • + 11

    Това държавно летище, особено стария (по-зает!) терминал, е абсолютен резил за една европейска столица.

    Нередност?
  • 2
    marksman avatar :-|
    marksman
    • + 3

    И югоизточната граница също бележи ръст .Пратете скъпите Тойоти ,да ви ги докараме бързо у София щот с 16 млрд. + 160млн. евро някой друг премиер . в някоя друга държава , може и Виенско колело да им направи

    Нередност?
  • 3
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx
    • + 2

    До коментар [#2] от "marksman":

    не се разбира какво искаш да кажеш

    Нередност?
  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • + 5

    Държавата да се заеме с управлението на летище София, да не се нада на митични концесионери, тип Гад Зееви...
    Ако е тесен терминал 1 за "нискотарифните превозвачи" да прехвърлят част на Терминал 2, не се иска много акъл....

    Нередност?
  • 6
    marksman avatar :-|
    marksman
    • + 1

    До коментар [#3] от "smotlixx":

    Хората от Европа отговориха дадохме ви пари ,а вие какво направихте.
    Не коментирам цинизма на Европата.
    Ами откраднахме ги.

    Нередност?
Нов коментар