София избра концесионера с най-ниска инвестиция за велосистемата

"София байкс" ще изгради системата за 1.8 млн. лв. и ще я поддържа 8 години

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Колко ще струва използването на велосипедите

Използване до 30 мин. - безплатно

Еднократно пътуване - 1 лв.

Еднодневна карта (до 6 пътувания за 1 ден) - 3 лв.

Едноседмична карта (до 42 пътувания за 1 седмица) - 7 лв.

Едномесечна карта (до 180 пътувания за 1 месец) - 20 лв.

Тримесечна карта (до 540 пътувания за 3 месеца) - 45 лв.

Концесионерът, предложил най-ниска инвестиция - обединението "София байкс", победи в конкурса на Столичнато община за система за обществени велосипеди. Комисията, която се занимава с търга, е взела решението преди три седмици. В четвъртък то трябва да бъде гласувано от общинския съвет по предложение на кмета Йорданка Фандъкова. След това общината ще има три месеца да сключи договор с концесионера.

По-малката инвестиция печели

Победителят "София байкс" предлага да изгради цялата система от 33 стоянки и 400 велосипеда, както и нови 150 рекламни съоръжения срещу общо 1.8 млн. лв. Според техническото предложение на бъдещия концесионер велосипедите, които ще тръгнат из софийските улици, са разработени специално за целта заедно с "българска фирма с над 60 години опит", чието име обаче не се споменава. Най-вероятно става дума за ловешката компания "Балкан", но до редакционното приключване на броя "Капитал" не успя да се свърже с представител на обединението. За поддръжка на цялата система за целия срок на договора са предвидени общо 400 хил. лв.

За сравнение, класираният като трети участник в конкурса "Метрополис" АД е предложил над пет пъти по-висока инвестиция - общо над 11 млн. лв.

Според условията на концесионната процедура обаче колко ще струва бъдещата система и как ще изглежда и работи тя бяха сред най-маловажните критерии. Вместо това основата тежест се отдава на срока на договора и размера на концесионната такса. Така на практика "София байкс" печели, защото е предложила малко по-висока такса и малко по-кратък срок на договора, въпреки че предлаганата от обединението система е най-евтина.

Апетит към реклама

Процедурата беше устроена така, че фирмата, която ще създаде велосипедната система, да получи безвъзмездно и 150 рекламни съоръжения в центъра на София. Въпреки че по информация на "Капитал" над десет фирми купиха документи за участие в търга, в крайна сметка в него участваха едва четири. Всеки от кандидатите да изгражда обществените велосипеди на София всъщност е свързан с продажбата на рекламно пространство в града.

За велоконцесията се бориха близкото до Красимир Гергов "Вело Арчър София", свързаното с бившия министър на спорта Красен Кралев и бившия управител на Общинска банка Любомир Павлов обединение "Собайк", фирмата за външна реклама "Метрополис" АД и победителят "София байкс". "Вело Арчър София" бяха отстранени от конкурса. Преди няколко месеца от "Собайк" признаха, че все още нямат избран доставчик на велосипеди и преговарят с различни фирми, но "ще има време да се изчистят детайлите".

Победителят в концесията също изглежда без опит в създаването на велосипедни системи, но за сметка на това има история в продажбата на реклама в столицата. В "София байкс" влизат печатницата "Билборд" АД и фирмата за реклама в метрото "Моушънс артс" на Стефан, Калин и Зарина Генчеви, както и фирмата "Делта карт" на шампиона по картинг Ивайло Цонев, която притежава картинг пистата "Лаута" и заведение в Пловдив.

"Метрополис" АД единствени участваха с вече разработена система ,която се използва в редица европейски градове - nextbike на дъщерната компания на "Дойче телеком" T-Systems. Фирмата обаче е класирана на последно място.

Класиране в конкурса

УчастникКонцесионно плащане (лв.)Срок на концесията (години)Инвестиционно предложение (евро)Техническо предложениеОбща оценка
1ГС "София байкс"1.4 млн. (36.84 т.)8 (30т.)2.2 млн (2.99 т.)7.5 т.77.33 т.
2ДЗЗД "Собайк"1.5 млн. (40 т.)10 (18т.)5 млн. (6.46 т.)12 т.76.46 т.
3"Метрополис груп" АД1.1 млн.(28.6 т.)9 (24т.)11.6 млн. (15 т.)7.5 т.75.1 т.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    adventure avatar :-|
    adventure
    • - 1
    • + 7

    Реално не им дреме на общината дали ще се предоставя качествена услуга... единственото важно е да съберат 200-300хил лева повече от концесия... а после добра ли ще е системата няма значение.
    Страхотно мислене за града и жителите. Тия 200-300хил лева няма да направят разлика, докато качествена система със значително по-голяма инвестиция и изградена от компания с опит, ще бъде доста по-добре.

    Тъпо.

    Дано все пак се получи нещо приемливо като услуга

    Нередност?
  • 2
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648
    • + 5

    Отново с пр***я боя. След като го гласуват, извадете моля справка, кой общински съветник как се представя, особено ме интересува новоизпеченият реформатор Витков.

    Нередност?
  • 3
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#1] от "adventure":

    Ама ако общината избере скъпата и с дълъг период концесия вие ще бъдете първия които ще ревне "корупция, най-бедната дъгвата в ЕС има най-скъпата велосипедна концесия"

    Нередност?
  • 4
    adventure avatar :-|
    adventure
    • + 6

    До коментар [#3] от "m17":

    да разбирам, че под "скъпата концесия" имате предвид най-голямото като стойност инвестиционно предложение, нали? Тоест колко пари реално ще бъдат инвестирани от страна на участника в търга?
    И защо в такъв случай ще ревна аз? Не мога да разбера. Доста по-добре за крайния потребител е да се инвестират 9.4млн. евро повече в самия проект, отколкото да се плати 150хил евро повече концесия, не мислите ли??

    Нередност?
  • 5
    m17 avatar :-?
    m17
    • - 3
    • + 1

    Е вие нали се сещате че концесията не е дарение, инвестирани средства трябва да се върнат със съответната печалба. Включително и концесионната такса. Иначе просто няма икономическа логика.
    Т.е повече инвестиции значи повече и може би по-хубави велосипеди но също значи по-дълга концесия, по-висока цена за ползване на велосипеда и много повече реклама за да се избият много по-високите разходи. За всичко плаща крайния потребител, няма кой друг. Така че сигурен ли сте че искате да се набутате с тройна сума за доста подобна услуга ?

    Нередност?
  • 6
    mikaela72 avatar :-|
    Една Другарка
    • - 4
    • + 3

    Доколко въобще е нужно това нещо - съвсем друга тема за разговор...

    Да се налага пешеходците да се съобразяват и с бясно препускащи колоездачи...

    Дайте сега да ангажираме обществени ресурси само защото малцина авантюристи имат неизживяно детство и още им се кара колело.

    Защо трябва всички да плащаме за да може много малка част от хората да има къде да карат колелета?

    Колко са велосипедистите в София отнесено към общия брой жители?
    Какъв е техният ангажимент към поддръжката на велоалеите?
    Ще се регистрират ли, ще плащат ли нещо... или само ще са нетни ползватели на благата, създадени с общ принос?

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    Значи от 4 фирми, 2 са със олигарси за собственик, нито една от тях не е спечелила с връзки и пак сме недоволни?

    Така е посочено оценяването в конкурса, така са оценени. Можехте тази статия да я напишете още след стартирането на процедурата. Оттук насетне ще ги съдим по това дали ще заменят велосипедите, като ги окрадат от стоянките.

    Нередност?
  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 3

    До коментар [#6] от "Другарката Михайловна":

    Пешеходците нямаше да се съобразяват с "бясно препускащи колоездачи", ако автомобилите не паркираха по велоалеите и по пешеходните пътеки.

    Именно колоезденето е инструмент за борбата с многото автомобили. Остава да има и добре обособени алеи за колоездене, като тази на НДК (откъм центъра, не на площада около сградата).

    Нередност?
  • 9
    radost.petrova avatar :-|
    Radost Marinova

    Проучване на практиките за управление на системи за обществени велосипеди в Европа: http://www.eltis.org/resources/tools/obis-handbook-optimising-bike-sharing-europe

    page 34 Survival of Bike Sharing Schemes
    page 35 Financing Model

    Нередност?
  • 10
    pistache avatar :-(
    Ivan Voykov

    Някой да има представа какво се случва с тази система? И 2017 мина без нищо реално да е направено...

    Нередност?
Нов коментар