София избра концесионера с най-ниска инвестиция за велосистемата
"София байкс" ще изгради системата за 1.8 млн. лв. и ще я поддържа 8 години
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Колко ще струва използването на велосипедите
Използване до 30 мин. - безплатноЕднократно пътуване - 1 лв.
Еднодневна карта (до 6 пътувания за 1 ден) - 3 лв.
Едноседмична карта (до 42 пътувания за 1 седмица) - 7 лв.
Едномесечна карта (до 180 пътувания за 1 месец) - 20 лв.
Тримесечна карта (до 540 пътувания за 3 месеца) - 45 лв.
Концесионерът, предложил най-ниска инвестиция - обединението "София байкс", победи в конкурса на Столичнато община за система за обществени велосипеди. Комисията, която се занимава с търга, е взела решението преди три седмици. В четвъртък то трябва да бъде гласувано от общинския съвет по предложение на кмета Йорданка Фандъкова. След това общината ще има три месеца да сключи договор с концесионера.
По-малката инвестиция печели
Победителят "София байкс" предлага да изгради цялата система от 33 стоянки и 400 велосипеда, както и нови 150 рекламни съоръжения срещу общо 1.8 млн. лв. Според техническото предложение на бъдещия концесионер велосипедите, които ще тръгнат из софийските улици, са разработени специално за целта заедно с "българска фирма с над 60 години опит", чието име обаче не се споменава. Най-вероятно става дума за ловешката компания "Балкан", но до редакционното приключване на броя "Капитал" не успя да се свърже с представител на обединението. За поддръжка на цялата система за целия срок на договора са предвидени общо 400 хил. лв.
За сравнение, класираният като трети участник в конкурса "Метрополис" АД е предложил над пет пъти по-висока инвестиция - общо над 11 млн. лв.
Според условията на концесионната процедура обаче колко ще струва бъдещата система и как ще изглежда и работи тя бяха сред най-маловажните критерии. Вместо това основата тежест се отдава на срока на договора и размера на концесионната такса. Така на практика "София байкс" печели, защото е предложила малко по-висока такса и малко по-кратък срок на договора, въпреки че предлаганата от обединението система е най-евтина.
Апетит към реклама
Процедурата беше устроена така, че фирмата, която ще създаде велосипедната система, да получи безвъзмездно и 150 рекламни съоръжения в центъра на София. Въпреки че по информация на "Капитал" над десет фирми купиха документи за участие в търга, в крайна сметка в него участваха едва четири. Всеки от кандидатите да изгражда обществените велосипеди на София всъщност е свързан с продажбата на рекламно пространство в града.
За велоконцесията се бориха близкото до Красимир Гергов "Вело Арчър София", свързаното с бившия министър на спорта Красен Кралев и бившия управител на Общинска банка Любомир Павлов обединение "Собайк", фирмата за външна реклама "Метрополис" АД и победителят "София байкс". "Вело Арчър София" бяха отстранени от конкурса. Преди няколко месеца от "Собайк" признаха, че все още нямат избран доставчик на велосипеди и преговарят с различни фирми, но "ще има време да се изчистят детайлите".
Победителят в концесията също изглежда без опит в създаването на велосипедни системи, но за сметка на това има история в продажбата на реклама в столицата. В "София байкс" влизат печатницата "Билборд" АД и фирмата за реклама в метрото "Моушънс артс" на Стефан, Калин и Зарина Генчеви, както и фирмата "Делта карт" на шампиона по картинг Ивайло Цонев, която притежава картинг пистата "Лаута" и заведение в Пловдив.
"Метрополис" АД единствени участваха с вече разработена система ,която се използва в редица европейски градове - nextbike на дъщерната компания на "Дойче телеком" T-Systems. Фирмата обаче е класирана на последно място.
Класиране в конкурса
Участник | Концесионно плащане (лв.) | Срок на концесията (години) | Инвестиционно предложение (евро) | Техническо предложение | Обща оценка | |
1 | ГС "София байкс" | 1.4 млн. (36.84 т.) | 8 (30т.) | 2.2 млн (2.99 т.) | 7.5 т. | 77.33 т. |
2 | ДЗЗД "Собайк" | 1.5 млн. (40 т.) | 10 (18т.) | 5 млн. (6.46 т.) | 12 т. | 76.46 т. |
3 | "Метрополис груп" АД | 1.1 млн.(28.6 т.) | 9 (24т.) | 11.6 млн. (15 т.) | 7.5 т. | 75.1 т. |
10 коментара
Реално не им дреме на общината дали ще се предоставя качествена услуга... единственото важно е да съберат 200-300хил лева повече от концесия... а после добра ли ще е системата няма значение.
Страхотно мислене за града и жителите. Тия 200-300хил лева няма да направят разлика, докато качествена система със значително по-голяма инвестиция и изградена от компания с опит, ще бъде доста по-добре.
Тъпо.
Дано все пак се получи нещо приемливо като услуга
Отново с пр***я боя. След като го гласуват, извадете моля справка, кой общински съветник как се представя, особено ме интересува новоизпеченият реформатор Витков.
До коментар [#1] от "adventure":
Ама ако общината избере скъпата и с дълъг период концесия вие ще бъдете първия които ще ревне "корупция, най-бедната дъгвата в ЕС има най-скъпата велосипедна концесия"
До коментар [#3] от "m17":
да разбирам, че под "скъпата концесия" имате предвид най-голямото като стойност инвестиционно предложение, нали? Тоест колко пари реално ще бъдат инвестирани от страна на участника в търга?
И защо в такъв случай ще ревна аз? Не мога да разбера. Доста по-добре за крайния потребител е да се инвестират 9.4млн. евро повече в самия проект, отколкото да се плати 150хил евро повече концесия, не мислите ли??
Е вие нали се сещате че концесията не е дарение, инвестирани средства трябва да се върнат със съответната печалба. Включително и концесионната такса. Иначе просто няма икономическа логика.
Т.е повече инвестиции значи повече и може би по-хубави велосипеди но също значи по-дълга концесия, по-висока цена за ползване на велосипеда и много повече реклама за да се избият много по-високите разходи. За всичко плаща крайния потребител, няма кой друг. Така че сигурен ли сте че искате да се набутате с тройна сума за доста подобна услуга ?
Доколко въобще е нужно това нещо - съвсем друга тема за разговор...
Да се налага пешеходците да се съобразяват и с бясно препускащи колоездачи...
Дайте сега да ангажираме обществени ресурси само защото малцина авантюристи имат неизживяно детство и още им се кара колело.
Защо трябва всички да плащаме за да може много малка част от хората да има къде да карат колелета?
Колко са велосипедистите в София отнесено към общия брой жители?
Какъв е техният ангажимент към поддръжката на велоалеите?
Ще се регистрират ли, ще плащат ли нещо... или само ще са нетни ползватели на благата, създадени с общ принос?
Значи от 4 фирми, 2 са със олигарси за собственик, нито една от тях не е спечелила с връзки и пак сме недоволни?
Така е посочено оценяването в конкурса, така са оценени. Можехте тази статия да я напишете още след стартирането на процедурата. Оттук насетне ще ги съдим по това дали ще заменят велосипедите, като ги окрадат от стоянките.
До коментар [#6] от "Другарката Михайловна":
Пешеходците нямаше да се съобразяват с "бясно препускащи колоездачи", ако автомобилите не паркираха по велоалеите и по пешеходните пътеки.
Именно колоезденето е инструмент за борбата с многото автомобили. Остава да има и добре обособени алеи за колоездене, като тази на НДК (откъм центъра, не на площада около сградата).
Проучване на практиките за управление на системи за обществени велосипеди в Европа: http://www.eltis.org/resources/tools/obis-handbook -optimising-bike-sharing-europe
page 34 Survival of Bike Sharing Schemes
page 35 Financing Model
Някой да има представа какво се случва с тази система? И 2017 мина без нищо реално да е направено...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.