🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК отхвърли поредна жалба срещу концесията на общински велосипеди в София

Въпреки решението на антимонополната комисия няма изгледи велоконцесията да се случи в рамките на този общински съвет

Един от участниците в конкурса представи системата си за отдаване на велосипеди под наем през 2016 г.
Един от участниците в конкурса представи системата си за отдаване на велосипеди под наем през 2016 г.
Един от участниците в конкурса представи системата си за отдаване на велосипеди под наем през 2016 г.    ©  Юлия Лазарова
Един от участниците в конкурса представи системата си за отдаване на велосипеди под наем през 2016 г.    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общински велосипеди под наем едва ли ще има скоро, въпреки че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли поредната жалба срещу процедурата за изграждането на такава система. Свързаното с Красимир Гергов обединение "Вело Арчър София" оспорваше отстраняването му от конкурса и сега най-вероятно ще обжалва и решението на КЗК пред Върховният административен съд. А това означава ново забавяне за проекта, който се точи от 2016 г. и веднъж вече мина през отмяна на избора на концесионер от ВАС след жалба именно на "Вело Арчър София".

Жалби до дупка

Още в началото на 2017 г. Столичната община отстрани "Вело Арчър София" ("Арчър Айдиас", "Арчър Айдиас София") от конкурса, тъй като обединението бе представило схеми на велогардероби, които не отговаряли на заданието. След редица жалби на всички възможни инстанции през пролетта на 2018 г. ВАС се произнесе в полза на кандидата, а решението за избор на изпълнител беше отменено и процедурата бе върната на етап разглеждане на оферти.

Едва през май т.г. тръжната комисия на общината се е събрала за ново заседание и пак е взела решение да отстрани "Вело Арчър". Този път с друг мотив - от документи в Търговския регистър става ясно, че "Арчър Айдиас" няма легитимен управителен орган - членовете са заличени, а нови не са назначени. С окончателно решение на СГС от 6 август е позволено на новото ръководство да впише промени по партидата и дружеството да продължи дейността си. Всички акции са придобити от Евгени Костов Рочев, съдружник на Любомир Павлов, а в новия съвет на директорите влизат Йорданка Крумова Тасева, Явор Симеонов Тасев и свързаната с Евгени Рочев "Пауър пийпъл".

Преди решението на СГС отпреди два дни обаче общината е имала повод да отстрани дружество, което към онзи момент се е водело в ликвидация. Това е документирано с протокол от заседанието на тръжната комисия. Именно този протокол и решението в него са обжалвани от "Вело Арчър". В решението на КЗК обаче се посочва, че участникът е трябвало да изчака краен административен акт за отстраняването му (протоколът не е такъв, а е необходимо решение на възложителя) и едва тогава да подаде жалба. Това на практика означава, че сега "Вело Арчър" може да обжалва решението на КЗК пред ВАС, което вероятно ще загуби, но също така може да изчака Столичната община да излезе с официално решение за отстраняването му и да подаде нова жалба в КЗК срещу него.

С две думи - няма изгледи скоро тази забатачена процедура да се измъкне от цикъла на безкрайни жалби.

Остаряла идея

Самата концепция за отдаване на общински велосипеди на концесия е мислена в далечните вече 2010-2012 г. Конкурсът за избор на концесионер пък бе обявен в началото на 2016 г. и макар да привлече вниманието на близо 20 компании, едва четири участника подадоха оферти. Това бяха фирми и обединения на големите играчи на пазара на външна реклама в София, до един с нулев опит в изграждането на велосипедни системи. Причината е, че концесията беше конструирана по такъв начин, че в замяна на инвестицията във велостоянки и колела под наем операторът получаваше безплатно рекламни пана из столичния център за период от около 10 години. Това измести фокуса от конкурс за предоставяне на обществена услуга в битка за дял от пазара на външна реклама в столицата.

Но проблемите с концесията не се изчерпват с това. Според сдружението "Велоеволюция" още към 2016 г. заданието от 2012 г. е било морално остаряло, тъй като не отчита развитието на метрото и системата на градския транспорт, ремонтите в центъра и др.

През есента на тази година след местните избори ще има нов общински съвет, който ще трябва да реши ще продължи ли сагата с велосипедите или не. По информация на "Капитал" сегашното ръководство на общината обмисля вариант, в който Центърът за градска мобилност, сам или с подизпълнител, да предоставя споделени велосипеди в София. Подобен модел работи от 6 години в Бургас, където общинското предприятие "Транспорт" управляла и развива системата за велосипеди под наем.