🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София провали идеята за велоконцесия

Сбъркана философия в основата ѝ превърна конкурса в битка за рекламни площи на няколко играчи в бранша

Lime, VOI и българската Hobo искат да предоставят е-тротинетки за споделено ползване вСофия
Lime, VOI и българската Hobo искат да предоставят е-тротинетки за споделено ползване вСофия
Lime, VOI и българската Hobo искат да предоставят е-тротинетки за споделено ползване вСофия    ©  Shutterstock
Lime, VOI и българската Hobo искат да предоставят е-тротинетки за споделено ползване вСофия    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Концесията за велосипеди под наем в София буксува от над три години и най-вероятно ще се провали.
  • В основата й стои сбъркана философия, която превърна конкурса в битка за рекламни площи на няколко играча в бранша.
  • Дори и без недомисления конкурс споделените велосипеди и тротинетки в София вече са (почти) тук.

"При такива условия освен Красимир Гергов и неговите сателитни структури никой няма да участва и не мога да разбера защо си затваряме очите". Думите са на общинския съветник Стоян Александров от "Движение 21" и са изречени в началото на 2016 г. по повод предстоящата концесия на велосипеди под наем в София. Те се оказват до голяма степен пророчески. Три години и половина по-късно процедурата върви към провал заради несекващите жалби на участник, свързан с някогашния рекламен бизнесмен (и миноритарен съдружник в bTV) Красимир Гергов. Но не само. Неуспехът на тази странна процедура е предопределен поради куп други причини.

Това не е непременно лоша новина. Концесията e мислена в далечните 2010 - 2012 г. - преди почти 10 години и към днешна дата е, меко казано, неадекватна. Най-големият ѝ порок със сигурност е съчетанието на отдаване на велосипеди и на рекламни пана из столичния център. Това е апетитната и печеливша дейност, която измести фокуса от предлагането на качествена обществена услуга. Процедурата привлече едва четирима участника - фирми и обединения на големите играчи на пазара на външна реклама в София, до един с нулев опит в изграждането на велосипедни системи.

С това проблемите не се изчерпват - велостоянките бяха фиксирани през 2012 г. - преди изграждането на много метростанции, преди големите ремонти в центъра; не беше ясно как велосипедите ще се интегрират с останалите видове транспорт; предвидени ли са застраховки, ще има ли комбинирани билети, достатъчно ли са колелата, как ще се придвижват по окаяната софийска велосипедна мрежа и много други. Да не забравяме и прословутото свойство на общинския съвет да сключва неизгодни договори с частни оператори или по-точно неумението на администрацията да направи читаво публично-частно партньорство. Това (а и същият микс от външна реклама в замяна на публична услуга) беше в основата на провала на друга концесия - за спирките в столицата, от която Столична община окончателно се е отказала, по информация на "Капитал".

"Това си беше прикрит опит да се монополизира рекламата в центъра в следващите 10 години", Радост Маринова, "Велоеволюция"

"Тази концесия не бива да се случва. Системата за обществени велосипеди по света отдавна се промени. Вече няма т.нар. стоянки, които натоварват градската среда и са скъпи. Велосипедите отдавна не стоят на докинг станции, ами се разполагат свободно и се контролират чрез GPS. По-евтино е, по-чисто е, остава проблемът, че се пръсват из града, но това може да се контролира от операторите чрез мерки за дисциплиниране и насърчаване", коментира Радост Маринова от сдружението "Велоеволюция". "Рекламните босове нямат никакъв опит с това, а и не ги виждам в партньорство с големи чужди оператори. Това си беше прикрит опит да се монополизира рекламата в центъра в следващите 10 години", казва още тя. Маринова признава, че все пак намеренията да се изгради система за колела под наем са били добри (всъщност те до голяма степен бяха "за имидж" - заради избирането на София за столица на спорта и от българското европредседателство, които отдавна отминаха). "Но се провали заради начина, по който беше формулирана и по-добре, защото ако наистина беше тръгнала, сега щяхме да имаме едни паметници на провалала."

Рекламни войни

За концесията наддаваха четири участника: обединенията "София байкс", "Собайк", "Вело Арчър София" и компанията "Метрополис груп". Класираното на първо място "София байкс" и фирмите в него са свързани със Зарина Генчева и управляваните от нея "Метрореклама" (държи рекламата в столичното метро), печатница "Дедракс" и др. В "Собайк" влизат фирми, свързани с бившия управител на Общинска банка Любомир Павлов (със силни позиции във външната реклама и по-точно рекламите по спирките) и бивша фирма на спортния министър Красен Кралев. "Вело Арчър София" е съставено от свързани с Красимир Гергов фирми. Основен акционер в "Метрополис груп" с малко над 39% през 2016 г. е продуцентът Нико Тупарев, но към днешна дата делът му е прехвърлен на адв. Милан Зарев, съдружник на друг продуцент и журналист - Витомир Саръиванов.

Офертите на кандидатите бяха отворени през лятото на 2016 г., след което започва истинска сага. Свързаното с Красимир Гергов обединение е отстранено, а явният фаворит на общината е представляваното от Зарина Генчева "София байкс". То беше класирано на първо място, макар че предложи минимална инвестиция от 1.8 млн. лв. За сравнение - участникът на трето място, "Метрополис", предлагаше 11 млн. лв. Това не се приема добре от рекламния бос и обединението "Вело Арчър" започва безкомпромисно да обжалва всеки етап от процедурата. Възраженията стигат до Върховния административен съд, който през април 2018 г. отменя избора на "София байкс" и връща процедурата в изходна позиция. Един необичаен ход на прокуратурата идва в помощ на общината: оказва се, че "Арчър Айдиас" няма легитимен управителен орган, защото последователно през 2017 г. и 2018 г. са заличени и тримата членове на съвета на директорите, а нови не са назначени. Такива случаи има стотици, но прокуратурата се задейства точно по този, сезира Софийски градски съд, който с решение от април тази година прекратява дейността на "Арчър айдиас". Това дава основание на общината отново да отстрани обединението "Вело Арчър", но този ход също е обжалван в КЗК, която още не се е произнесла. "Тази концесия е направена по възможно най-добрия начин за обществото", заяви пред "Капитал" Зарина Генчева и допълни, че представляваното от нея сдружение ще защити позицията си с всички възможни законови средства.

Председателят на комисията, провела конкурса - общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, многократно коментира пред "Капитал", че процедурата ще бъде довършена. Разбираемо - това щеше да е първата концесия на София от 20 години насам и Зарков трябваше да я доведе до успешен край. Но тя е зациклила сериозно, а заради сбърканата ѝ философия и спорния избор на изпълнител тя може да се обърне срещу местната управа точно преди изборите. По информация на "Капитал" общината и "Център за градска мобилност" обсъждат вариант да предоставят услугата сами или да търсят подизпълнител, но окончателно решение няма. Така или иначе технологиите и модата - на тротинетките, скутерите, електрическите велосипеди и споделеното пътуване, нямат нужда от администрацията и най-доброто, което тя може да направи, е просто да не им пречи.

Алтернативите

До няколко месеца в София ще се появят първите споделени електрически тротинетки. Още през пролетта две водещи компании в областта - Lime и Voi, изявиха желание да си партнират със Столична община и да предоставят услугата. Третият потенциален доставчик е от България - стартиращата компания за споделени скутери Hobo. Главният й изпълнителен директор Теодор Рачев коментира пред "Капитал", че очаква в началото на септември компанията да е поставила в града 100 скутера. В цената ще са включени такса за отключване на стойност 1.60 лв. и таксуване на минута от 0.20 лв.

За да подпомогне процеса, общината е разработила схема с 200 паркоместа за наемане и връщане на тротинетки, велосипеди, скутери и др. Тя беше представена публично за първи път тази седмица и според експерти е достатъчно гъста и добре направена. "Локациите ще са разположени в централната градска част, в зоните за паркиране", коментира пред "Капитал" общинският съветник Зафир Зарков. Той поясни, че услугата ще стартира едва когато има одобрен регламент за ползването на тротинетките. "Искаме да се поучим от опита на други европейски градове, които пострадаха от безредиците, причинени от липсата на контрол за тези превозни средства", казва Зарков. За момента тротинетките са приравнени на колелата, което означава, че трябва да са оборудвани със светлоотазители и звънци, а водачите да са с каски.

Според Радост Маринова от "Велоеволюция" тротинетките имат шанса да направят за София това, което велосипедите не успяха. "Общината ще се окаже принудена да подобри инфраструктурата, за да минимализира инцидентите."

В столицата вече има и няколко частни инициативи за споделено ползване на електрически скутери и електрически велосипеди: българската стартираща Rent a scoot, както и E-Mountain Bike и Eljoy, също от България. Е-колелата могат да се наемат от две локации: Национален исторически музей, като зарядната станция там беше изградена със съдействието на столичната инициатива "Зелена София" миналата година; а другата е на компанията и е в "Дианабад". "Готови сме да си партнираме с общината за изграждането на по-добра инфраструктура. Това е начинът да се популяризира карането на колело. За да е приятно едно пътуване, трябва да има подходящи пътища, а не хората да се притесняват от колите и да се качват по тротоара", коментира маркетинг директорът в E-Mountain Bike Добромир Чолаков.

По темата работи и Анина Сантова

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    samsum avatar :-|
    Deputat 241
    • + 2

    Като си помисля плоска София колко е подходяща за велосипеди...
    Но е по-вероятно такива проекти да се реализират най-напред в Търново и в Сливен...

    Нередност?
  • 2
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485
    • - 1

    До автора!
    Момиче мило,
    Целта на подобен бизнес е само реклама, а не т.н. от вас и подобни заблудени "система за обществени велосипеди".
    Не пишете подобни глупости.

    Нередност?
Нов коментар