🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

МиГ-новен лупинг

Желанието на военния министър Каракачанов да "модернизира" съветските изтребители МиГ-29 може да блокира миграцията към натовски самолети за неопределено време

"Разчетите показват, че разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г., в случай че бъде решено да не се придобива нов тип самолет, възлизат на 1.658 млрд. лв.", пише в инвестиционния проект за нов изтребител, гласуван от Народното събрание.
"Разчетите показват, че разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г., в случай че бъде решено да не се придобива нов тип самолет, възлизат на 1.658 млрд. лв.", пише в инвестиционния проект за нов изтребител, гласуван от Народното събрание.
"Разчетите показват, че разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г., в случай че бъде решено да не се придобива нов тип самолет, възлизат на 1.658 млрд. лв.", пише в инвестиционния проект за нов изтребител, гласуван от Народното събрание.    ©  Велко Ангелов
"Разчетите показват, че разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г., в случай че бъде решено да не се придобива нов тип самолет, възлизат на 1.658 млрд. лв.", пише в инвестиционния проект за нов изтребител, гласуван от Народното събрание.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като проектът за купуване на западни бойни самолети бе върнат почти в изходна точка, тази седмица стана ясно, че намеренията на военния министър Красимир Каракачанов да налива милиони в старите съветски МиГ-29 вероятно са само увертюра към нещо много по-мащабно. Нещо, което няма нищо общо с уж декларираното в НАТО скъсване на военнотехническата зависимост от Русия.

"Визията за развитието на ВВС включва експлоатация на МиГ-29, Су-25 за период, в която е достатъчен за усвояване и пълно придобиване за подготовка на новия боен самолет и изпълнение на всички мисии и съхраняване на щурмовата авиация. В момента се провеждат срещи с РСК МиГ и други руски компании, които са свързани с възстановяване на авиационната техника и зенитноракетните ни комплекси", обяви командващият ВВС ген. Цанко Стойков в интервю за bTV в понеделник. По този начин той стана висш фактор от отбранителното ведомство, който официално потвърди намерението на Москва да ремонтира не само изтребителите ни, но и противовъздушната отбрана, а може би и още много неща. Запитан какво мисли по въпроса с евентуалната модернизация на съветските изтребители, генералът уточни: "Модернизацията не само на МиГ-овете, а на Су-25 и на вертолетната авиация и транспортните самолети е неминуема, ако трябва да продължи след 2020 г. Тя трябва да тече успоредно с ремонта, защото в противен случай те няма да могат да изпълняват летателна дейност."

От Русия – с любов

Ако всичко това стане факт, на практика то би погълнало баснословни средства, съизмерими с бюджета за нов тип натовски самолети в размер на 1.5 млрд. лв. Повече подробности по темата фигурират дори в решението на миналия парламент, с което бяха отпуснати парите за превъоръжаване и което е публично. "Разчетите показват, че разходите за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите МиГ-29 (16 броя) до 2029/2030 г., в случай че бъде решено да не се придобива нов тип самолет, възлизат на 1.658 млрд. лв.", пише в документа, гласуван от Народното събрание.

От тази сума цели 1.156 млрд. лв. са само за възстановяване и поддръжка, 150 млн. - за модернизация на авиониката и още 266 млн. лв., ако се направи "дълбока модернизация" на бойните способности. Отделно от това 86 млн. трябва да отидат за боеприпаси, ракети и бомби. Всичко това е ясно още от 2014 г., когато правителството поръчва анализ на военните във връзка с изискването на ЕС бойната авиация да освободи честоти за нуждите на бъдещите високоскоростните влакове. Тогава военният министър Ангел Найденов получи 30 млн. лв., за да реши проблема, които обаче бяха похарчени незнайно за какво. Докладът на ВВС казва също така, че процесът на модернизация на МиГ-29 би бил по-продължителен от доставката на ескадрила западни многоцелеви самолети, без да се отчитат правните, процедурните и техническите проблеми, които други държави са имали при подобни проекти. Представители на българските ВВС и до момента нееднократно са се оплаквали, че доставките на резервни части от РСК МиГ понякога са се бавели с месеци, дори над година.

"Ако сега дадат средства за МиГ-29, това означава, че новият самолет остава без перспектива поне за 5 години напред. МиГ-29 трябва да се ползва само като остатъчна величина на базата на това, което не се усвои по проекта за новия самолет", коментира за "Капитал" висш източник от средите на бойната авиация, пожелал да остане неназован. "Оставането с МиГ-29 е пагубно. Сега ще извадят хиляди неща какъв прекрасен самолет е. Да, самолетът е прекрасен, той е много маневрен и надежден. Дотук. Той няма грам съвременни способности. И не може да кажеш, че този самолет ще кара до 2030 г. Това означава, че ние се самоизключваме от НАТО", допълва източникът ни.

Какво се готви

Тази седмица военният министър Каракачанов също добави няколко парчета в пъзела на армейската модернизация. "МиГ-29 ще ги поддържаме така, че да избегнем всички опити техният ремонт да се оскъпява чрез посредници. Тоест директни преговори с фирмата производител РСК МиГ. Като говоря за директни преговори, това означава и двигателите, и КСА-тата, и онези резервни части, които се произвеждат, да бъдат закупени от производителя, а не от странични фирми. Ремонтът според нас трябва да се направи в български военноремонтни заводи", разясни той в сряда пред БНТ. Каракачанов, изглежда, по никакъв начин не се притеснява от обстоятелството, че в момента действат оръжейни санкции на ЕС спрямо Русия заради анексирането на Крим. Разговорите с руснаците се водят въпреки това и повече яснота по темата би трябвало да има в началото на ноември, твърди министърът. "Аз лично смятам, че ако България ще купува самолети, те трябва да са нови. Защото ние имаме самолети, които имат още 12-13-14-15 години ресурс", допълни Каракачанов, индиректно потвърждавайки, че се готви за нещо повече от минимална поддръжка на МиГ-овете. Всъщност на практика и до момента наливането на пари в съветските ни изтребители продължава тихомълком – само преди около година предишното правителство на Борисов без много шум одобри решение да се купят 10 двигателя и 7 кутии на самолетните агрегати КСА-2 за около 65 млн. лв.

"Преди да се планира модернизация на стара съветска техника е добре да се оцени крайно негативния опит от последните 15 години с модернизацията на Ми-17 и Ми-24, изграждане на системи за управление на активните средства за ПВО и модернизация на радарите, както и сагата с поддръжката на МиГ-29.", коментира за "Капитал" бившият военен министър Велизар Шаламанов. "Равносметката е няколкостотин милиона (вкл. от освобождаването на честотен спектър), с които е било възможно цялостна подмяна на радарите например, ускорена замяна на самолетите (при влизане в НАТО въздушния суверенитет временно може да се поеме от съюзници, докато извършим прехода) и изборна подмяна на зенитно-ракетните комплекси.", допълва той. Според Шаламанов всичко това е възможно, защото безобразията от последните 15 години "модернизация" остават извън вниманието на прокуратурата "с изключение на поръчкови случаи, като например ощетени интереси на РСК МиГ от МО."

"Идеята за модернизация е безсмислена, най-малкото защото това вече беше пробвано. Имаше такъв договор с РСК МиГ, който се провали някъде 2003-2005. Впоследствие той бе трансформиран в рамков договор за поддръжка на изтребителите", коментира за "Капитал" и бившият военен министър Тодор Тагарев. Той добавя, че ако някой си мисли за модернизация, това е опит да се предотврати оборудването на ВВС с нов тип оперативно съвместим боен самолет. "И ако 2003-2004 г. може да е имало някаква логика, защото самолетите са имали по-голям остатъчен ресурс, сега вече няма. Защото дори ако хипотетично се приеме, че проектът бъде изпълнен и след 5 години имаме модернизирани МиГ-29, на тях ще им остават още 6-7 години да летят. Абсолютно безсмислена инвестиция", заключва Тагарев. Според него е необходимо да се осигури само поддръжка на минималния брой МиГ-29, докато имаме оперативна готовност за въздушно патрулиране с новия тип самолет. "Тук може да говорим в зависимост от това кога имаме договор за 8 или 10 самолета в рамките на 5-6 години", обобщава бившият министър.

Настоящият му приемник Каракачанов обаче явно не мисли така. И като че ли се готви тихомълком да ни върне в задушаващата прегръдка на Москва напук на всякакви съюзнически и геополитически приоритети на страната ни.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    georgi72 avatar :-|
    Viva la Evolution
    • - 1
    • + 15

    Така е, като си слагаме за военен министър чужд агент. Ако имахме прокуратура, а не Цацаратура, сега този национален предател щеше да е арестуван и да си чака процес, който да го прати за дълго в затвора, за Държавна Измяна!

    Нередност?
  • 3
    rim avatar :-|
    Рим
    • - 2
    • + 12

    До коментар [#2] от "Андрей Ляпчев":

    Какъв Каолин те гони бе, идиот? Не виждаш ли каква е темата на статията?

    Нередност?
  • 4
    cuam4o avatar :-P
    Ангел
    • - 9
    • + 4

    До коментар [#3] от "Rim":

    Абе точно по темата си е. 3 000 000 лв за Дневник и Капитал, платени за качествена журналистика от фондация "Америка за България". Ясно е какъв тип точно качества трябва да има тая журналистика..

    Нередност?
  • 5
    pepix avatar :-|
    PepiX
    • - 1
    • + 4

    Колко по темата да е ако се коментира издателството а не текста? Смешници.. самото отклоняване от темата по този начин показва тролската мотивация!

    Нередност?
  • 6
    cuam4o avatar :-P
    Ангел
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#5] от "PepiX":

    Когато в текста има политика няма как да се придържаш само към него, "смешнико" - общата картина е също толкова важна.

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Факт е, че самолети на България не й трябват.

    Друг факт е, че санкциите не забраняват поддръжка на вече съществуваща техника.

    Ако ремонт на тези самолети струва толкова скъпо, по-добре да си плащаме за обучение на пилотите в друга страна съюзник или да си закриваме авиацията изобщо. С 8 самолета повече или по-малко, все сме закъсали при война.

    Нередност?
Нов коментар