Центърът на София – в какво се превръщат мечтите

Конкурсът за нов облик на центъра от 2015 г. беше съпроводен със скандали и преработван във времето

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Близо 40 години делят последната реконструкция на столичната улица "Граф Игнатиев" от това, което ще се разкрие, когато някой ден, вероятно към края на тази година, лентите отново ще бъдат прерязани. Няколко поколения софиянци търпеливо очакваха модернизацията, европейските фондове и съзряването на местната власт да достигнат центъра на столицата.

Лятото на 2018 г. Централна градска част е превърната в строителна площадка - всичко наведнъж. Недовършеното строителство на метростанцията на "Попа", затворен бул. "Васил Левски", целият "Граф", "Кристал", "Седмочисленици", "Шишман", паркове, градинки. Непроходимо за коли, непроходимо за хора, нулева година за собствениците, магазинерите и дребния бизнес, багери, дизел, прах. Ремонт.

Зоната прилича на Берлин след обединението на Източен и Западен в ранните 90-те години. Гигантски проект, който даде тласък и превърна германската столица в един от най-атрактивните градове в Европа.

Преобразяването на централна София носеше надежда, в името на която всички живеещи, работещи и преминаващи през огромната строителна площадка търпяха и ще търпят с месеци.

Първите "видими резултати" (по предизборния лозунг на управляващата партия ГЕРБ, излъчила столичния кмет) предизвикаха разочарование и гняв. Плочките по "Графа" са наредени като от майстор-калфа - неравни, с дупки. Шахтите, на вид ръждясали, поставени накриво, преходите между материалите - като да не е имало нито проектант, нито мисъл. Десетки снимки заляха социалните медии и предизвикаха недоволство, съмнения за корупция и нагласени поръчки и сатира под хаштага #HUBAVO E. Във фейсбук страницата на "Икеа" находчив копирайтър от обслужващата им рекламна агенция пусна това

Картинка в ширина на колониата на текста

Една-единствена снимка - с новия вид на градинката около църквата "Свети Седмочиленици" доведе до взрив и протести, а недоверието премина в естетическа плоскост. Защото бетоновата настилка (плочи с размер 50/50/8 мм от серията Umbriano на австрийската фирма Semmelrock), описана от производителя като подходяща за бани, басейни, тераси и алеи, беше точно така възприета и иронизирана в социалните мрежи.

А изявлението на проектанта, арх. Иво Пантелеев: "Защото така е много хубаво и много ми харесва. Аз съм проектант - имам това право. В качеството си на автор на един проект аз имам право да реализирам своите намерения, а не да искам разрешения", беше възприето като арогантно и незачитащо реалния му поръчител - данъкоплатците.

В обобщение, съмненията на потърпевшите жители и данъкоплатци се сведоха до четири въпроса:

- Как се избират проектантите и изпълнителите?

- Какво е качеството на ремонтните дейности? - Какви материали се влагат, краде ли се от тях?

- Красиво ли е, грозно ли е?

"Моля, нека да изчакаме завършването на проекта и отново да коментираме. Припомням си многото критики и недоволството срещу проекта ни за "Женски пазар", където партнирахме като съавтор на проф. Никофорова и Архитектурно студио "Никифоров". Мисля, че сега "Женски пазар" функционира спокойно и естествено като качествена среда за хората, важна част от градския център. Уверен съм, че такава ще бъде и съдбата на проектите ни за обновяване на Зони 2 и 4", арх. Пантелеев. Цялото интервю четете тук.
"Конкурсът за четирите зони е подчинен на т.нар. Интегриран план за градско развитие - нов инструмент за планиране на градската среда, който освен всичко друго е обвързан с финансиране (европейско - бел.ред.). Това е първата голяма цялостна стратегия за града. Концепциите бяха подложени на обществени обсъждания и са дискутирани в някаква степен. Това все пак е напредък, ако вземем за отправна точка ремонта на "Витошка", където имаше едни плочки, имаше едни пари и никой не ни е питал за мнението ни.", Арх. Павел Янчев от белгийското архитектурно бюро Art&Build, съорганизатор на първия международен конкурс в България след 1989 г.

От другата страна

Обновяването на централна София е мечта и на Йорданка Фандъкова, кмет трети мандат. Някога учител по чужди езици и след това директор на столичното 73-то СУ "Владислав Граматик", забелязана от Бойко Борисов при посещение във въпросното училище в качеството му на кмет, той я кани да се присъедини в редиците на ГЕРБ и да работи за София. За ГЕРБ впрочем, успехът на ремонтите се превръща в залог за това дали ще запазят столицата след местните избори догодина. Неслучайно всичко е разкопано точно сега, без оглед ритъма на града и удобството на жителите - да се хванат сроковете на европейското финансиране и да се режат ленти предизборно.

Пред "Капитал" Фандъкова разказва историята на сегашните ремонти. Преди 7-8 години при различни посещения в София представители на Европейската комисия и нейни западни колеги обяснили как с цялостен интегриран проект за градско развитие българската столица може да кандидатства за европейско финансиране и да промени облика си. Така и става. В края на 2013 г. под ръководството на тогавашния главен архитект Петър Диков центърът на София е разделен на четири зони, за които са обявени конкурси за идейни проекти. Събрани са предложения на различни архитектурни бюра и с класираните на първо място след това са подписани договори за изготвянето на работни проекти (проследяваме хронологията в таймлайн - вижте го).

Бившият главен архитект на София Петър Диков заемаше поста в продължение на 10 години. Много неща могат да се кажат за приноса му във визуалното и градоустройствено развитие на града, но може би най-голямата критика на архитектурната общност към него е свързана с неадекватните конкурси за знакови публични пространства, които се провеждаха под негово ръководство. Когато въобще имаше такива.

Конкурсът за нова визия на центъра е един от тях. Това, от което се възмущаваме днес, преминавайки по бул. "Граф Игнатиев", до голяма степен беше програмирано да се случи още преди 4-5 години.

Процедурата за нов облик на центъра от 2015 г. не привлече нито един чуждестранен участник, а за Зони 2 и 4 бяха подадени 6 и 7 предложения съответно. Това не е малко предвид срока за подготовка от 52 дни, който много бюра определиха за изключително кратък предвид обхвата на дейностите. За сравнение: международният конкурс за площад "Централен" в Пловдив през 2014 г. събра 125 предложения от 41 държави, разположени на 6 континента.

Журито, класирало участниците, също стана повод за критики*. По думите на арх. Диков съставът му е определен от общинските съветници. В него нямаше нито един чуждестранен експерт, но за сметка на това имаше чиновници от всички възможни нива и звена в общината и дирекция "Направление арихитектура и градоустройство", петима общински съветници от ГЕРБ, БСП и ДПС, както и членове на професионалните организации на архитекти и инженери. На практика повечето хора в оценителната комисия не бяха нито архитекти, нито урбанисти, а са попълвали квотата на заинтересованите групи. "Смятате ли, че е нормално такъв проект да се оценява от жури, на което половината членове не са архитекти, а другите са архитекти на постове в общината и нямат нито един проект, публикуван в известен сайт или издание", попита по време на обсъжданията през 2015 г. арх. Арсени Ботушаров.

Две от четири позиции - Зони 2 и 4, практически всички сегашните ремонти бяха спечелени от архитектурната агенция на арх. Иво Пантелеев "А.Д.А". Архитект Пантелеев, образован и професионалист, сам по себе си, се оказва също така част от екипа, който през 2011 г. пише заданието за изработване на Подробен устройствен план за зоните на въздействие в центъра на София, а впоследствие бюрото му печели конкурса за идеен проект за същите тези зони и му е възложена задачата да го осъществи. В това конкурентите виждат нечестно предимство.

А идеите за зони 1 и 3 (бул. "Евлоги Георгиев" в частта около Националния стадион "Васил Левски" и бул. "Цар Освободител" в частта около Царския дворец и Народния театър "Иван Вазов") въобще не стигнаха до реализация. За зоната около Двореца беше избран проект, който предизвика обществено недоволство и Направление "Архитектура и градоустройство" към Столична община прецени, че просто ще го прекрати. Същото се случи с проекта за бул. "Евлоги Георгиев", където трябваше да се направят допълнителни платна за автомобилно движение и да се повдигне нивото на Перловска река. Общината в пристъп на здрав разум се отказа от тези решения.

А как се правят конкурсите

Ако има въпрос към естетиката на ремонтите, той е свързан с два проблема. Първо, от какъв пул идеи се избира. И второ, колко от идейния проект се осъществява на практика. По първото. Показателен е съвременният случай, с конкурс, проведен от сегашния главен архитект на София Здравко Здравков. Той се зае с един от провалите на предшественика си - площад "Св. Неделя". Макар да тръгна със заявка за висок професионализъм и международно жури, процедурата отново се спъна в съмнения за завишени критерии, писани за определени проектанти с ексклузивен достъп до обществени поръчки. Поставено беше условие само 7 кандидатури да бъдат разгледани. През седмицата камарата на архитектите обяви, че се оттегля от конкурса и че ще обжалва условията пред Комисията за защита на конкуренцията. "Камарата беше подведена с този конкурс през лятото, когато бяхме поканени да излъчим наш представител в журито. Тогава не знаехме условията", коментира пред "Капитал" зам.-председателят на КАБ арх. Петкана Бакалова. "В сегашния си вид процедурата не отговаря на принципите за организиране на концептуални архитектурни конкурси на Архитектурния съвет на Европа, чиято философия е, че най-добрата идея може да се появи при участието на най-голям брой професионалисти", се казва още в позиция на организацията.

Архитектите поискаха кметът Йорданка Фандъкова и главният архитект Здравко Здравков да прекратят обществената поръчка за концепция за пл. "Света Неделя" и да направят международен конкурс с широк достъп на български и чуждестранни архитекти.

Историята се описва най-добре с прословутата репликата на руския премиер от 90-те Виктор Черномирдин - "Хотели как лучше, а получилось как всегда" ("Искахме по-добре, а се получи както винаги"). Това е нещо като проклятие за голяма част от ремонтите на софийската община - важи и за "Графа" и за градинката пред "Св. Седмочисленици". Идеята центърът на града да промени облика си бавно се оттича през кривите павета и незапълнените фуги. Вместо модерност и нова енергия сърцето на града ще получи само нови плочки. Все е нещо. Но след големите заявки в началото и 45-те милиона лева надеждите бяха за повече. И в недоволството от кривите павета и фаянсовите шарки се отразява точно това - разочарование, че може би софиянци ще чакат още 40 години до следващия шанс за истинска промяна.

Съставът на журито, избрал победителите в конкурса:

Председател е ахр. Георги Бакалов (Съюз на архитектите в България), а членовете му са арх. Весела Георгиева (КАБ), инж. Красимир Велинов (Камара на инженерите в инвестиционното проектиране), ланд. арх. Тачо Пеев (Съюз на ландшафтните архитекти), арх. Валентина Едрева (НИНКН), общинските съветници Лорита Радева (ГЕРБ), Борислав Борисов (БСП), Малина Едрева (ГЕРБ), Вили Лилков (ДСБ), Николай Стойнев (ГЕРБ), плюс четирима представители на дирекции в администрацията на Столична община: арх. Георги Гужгулов, юрисконсулт Валентина Георгиева, транспортен инженер Адриана Коева и арх. Галина Иванчева.

По темата работиха още: Ивайло Станчев, Калина Горанова, Велина Господинова

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 12
    • + 4

    пак не сте проучили внимателно. умбриано е препоръчват предварително за дворове и градини заради това, че прилича на гранит, но е бетонна настилка, която не се плъзга и тн. В последствие пускат и версия за площади и обществени пространства, като изрично препоръчват да се ползва около исторически сгради. Полагана е в центровете на Дюселдорф, Торонто, Чикаго, Кьолн, Хожув и тн

    Нередност?
  • 2
    cobourga avatar :-|
    cobourga
    • - 1
    • + 14

    Столица на ФАНДЪЦИ !!!
    Европейска, но мръсна, хаотична и загрозена. Мафията е в държавата и държавата е в мафията. Фандъкова е личното пуделче на мутрата комунист Бойко Борисов. И параван, за който се крият червените ГЕРБави мутри и крадат нагло. СТРОИ се по лоши проекти. Работи се с подизпълнители, които от своя страна работят с цигани строители. Цигани строители - смешно и жалко !!! Строи се некачествено !!! Всички ремонти приключват така. НДК след Бойко се ремонтира ТРИ пъти. И скоро ще плаче за нов ремонт. Площад Славейков от Софиянски досега - това е трети ремонт !! Ако в Италия, например, ремонтират така, то РИМ ще е непрекъснато разкопан. Ама не е. Цяла София е покрита с колчета. От най-различен вид. Особено с новите платени зони за скубане на хората. Които лесно се рушат и пак се подменят. А има и групи, които ги рушат, за да бъдат подменяни. Скубят хората с такси, винетки, данъци и глоби, а после строят некачествено, ремонтират, назначават некадърници, които отново ни скубят, пак строят и така докато ни докарат до отчаяние. МАФИЯ !!!

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 5

    До коментар [#1] от "Батков-вън": Бърз Гугъл search намира следната страница:

    https://www.umbriano.com/en/projects/

    От нея се вижда, че такъв материал действително е полаган в маса градове, вкл. на Запад. Но този материал идва в различни разцветки. Проблемът, доколкото схванах, е в цветовата гама, а не в материала.

    В интерес на истината, Капитал можеше да бъдат по-акуратни с твърдението си, че става само за под на баня. Очевидно е, че се ползва и за публични пространства. Което не значи, че е подходящ за съответния район в София.

    Нередност?
Нов коментар