След седмица отричане на проблема с винетките пътният шеф си отиде

Не е ясно дали Светослав Глосов ще напусне управителния съвет на АПИ, или само ще бъде понижен

"Лично аз мисля, че каквото съм могъл съм направил за тази агенция", каза Светослав Глосов, след като подаде оставка. Той застана начело на агенцията от юни 2018 г.
"Лично аз мисля, че каквото съм могъл съм направил за тази агенция", каза Светослав Глосов, след като подаде оставка. Той застана начело на агенцията от юни 2018 г.
"Лично аз мисля, че каквото съм могъл съм направил за тази агенция", каза Светослав Глосов, след като подаде оставка. Той застана начело на агенцията от юни 2018 г.    ©  Надежда Чипева
"Лично аз мисля, че каквото съм могъл съм направил за тази агенция", каза Светослав Глосов, след като подаде оставка. Той застана начело на агенцията от юни 2018 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Светослав Глосов е може би най-бързо махнатият председател на пътната агенция. През юни 2018 г., около година след като влезе в управителния съвет (УС) на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Глосов стана и негов председател. Половин година по-късно обаче той напусна поста по искане на премиера Бойко Борисов, като повод стана катастрофалното начало на системата на електронни винетки.

"След разговора, който проведохме при министър-председателя, считам, че трябва да се поеме повече отговорност от тази, която беше в началото на седмицата, така че депозирах своята оставка и тя беше приета", каза Светослав Глосов, цитиран от БГНЕС.

Преди няколко дни премиерът поиска и оставките на Веселин Давидов - член на управителния съвет на АПИ, отговарящ за изграждането на електронната система за събиране на пътни такси, и Антон Антонов, директор на "Националното тол-управление". Така сега тол-ведомството няма ръководител, а в УС на АПИ остана само Дончо Атанасов, който беше негов председател преди Глосов и е в управлението на агенцията от 2013 г.

Паралелната реалност на Глосов

Интересното е, че допреди само ден-два шефът на АПИ не считаше да има някакви много сериозни проблеми в старта на системата с електронните винетки.

След като в първия ден от новата година се оказа, че само един граничен пункт разполага с терминал, сайтът и мобилното приложение работят на късмет и само за някои, а системата е била отворена за измами, Глосов обясни пред bTV, че е възможно да е възникнала техническа грешка в някой терминал, но това не означава, че системата се е сринала или не работи.

В следващите дни стана ясно, че пропуските не са само софтуерни - на граничните пунктове не бяха доставени апарати за самотаксуване, някои обекти като на "Български пощи" предлагаха винетки с поне седмица закъснение, пътната полиция не беше свързана със системата изобщо, а кол-център изобщо няма.

В петък, 4 януари, на въпрос на "Капитал" кой е тествал системата и дали някой ще понесе конкретна отговорност, председателят на АПИ отговори следното: "Тестването на системата се извърши от нашия изпълнител заедно с наши екипи. Винаги в една такава система може да има сривове. Извинете, вие от радио или телевизия сте? Не ви ли е прекъсвала връзката с вашите доставчици понякога?"

Беше отхвърлена възможността изпълнителят Kapsch да е доставил системата недовършена и директорът на тол-а Антонов обяви, че нито фирмата, нито АПИ са пропуснали да си свършат работата.

На следващия ден след срещата с Бойко Борисов шефът на тол-системата си отиде, а Глосов започна да подозира, че може и да има проблеми с австрийската фирма. "Дали само тези хора ще поемат отговорност, но и фирмата изпълнител ще преценим след анализа на проблемите, които се създадоха при продажбата на електронните винетки и през следващата седмица това ще се знае", съобщи инж. Глосов пред "Нова телевизия". Оказа се, че Глосов няма идея дали фирмата е спазила графиците и "това се проверява в момента по отделните видове дейности съгласно договора".

Това обаче не промени убеждението му, че всичко е наред. "Няма фалстарт на електронната система, а технически проблеми при въвеждането на нов и сложен продукт, които се отстраняват веднага", каза Глосов в интервю за БНР на 6 януари.

Краят на пътя

И така до внезапния катарзис на бившия пътен ръководител, който на среща с Борисов в понеделник изведнъж реши, че проблемите са толкова сериозни, че искат политическа отговорност.

"Лично аз мисля, че каквото съм могъл съм направил за тази агенция. Оставам с добри чувства и към екипа, с който досега съм работил, с екипа на МРРБ. Нищо лошо към премиера, напротив бил е справедлив, така че това е, повече няма какво да се каже", заяви Глосов днес в Министерския съвет.

Регионалният министър Петя Аврамова, която се води принципал на цялото това стълпотворение от експерти, също взе участие в срещата с Борисов и дори обеща да "няма сътресения за работата на агенцията", докато управителният й съвет бъде "окомплектуван". "Предстои ни много работа", обясни тя пред журналист в Министерския съвет в сряда според "Фокус".

До момента не е ясно дали Глосов ще напусне съвета окончателно или само ще бъде понижен.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    egn05487920 avatar :-|
    egn05487920
    • + 3

    Назначават свои, а им дават "сложни" задачи...като за умни.
    Мдаааа
    Но .... много ми е интересен Дончо (Атанасов) последният мохикан..... ни лук ял, ни лук мирисал. А и нищо не казва .... като експерт?!?
    А и никой не го пита ?!? Не го и канят по медиите ?!?
    Все пак е експерт, нали!!!
    Докога?

    Нередност?
  • 2
    mironikon avatar :-|
    mironikon

    Държава, в която се назначават хора, не за да работят, а за да "поемат" отговорност.....
    Няма държава!

    Нередност?
Нов коментар