🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Тракия" трябва да стане интелигентна магистрала срещу 7.2 млн. лв.

АПИ е подновила поръчката, която обаче дублира част от дейностите, възложени на строителя на тол-системата - "Капш"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пет години след завършването на магистрала "Тракия", Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) иска тя да започне поне донякъде да прилича на останалите европейски магистрали.

Агенцията е подновила поръчката за изграждане на интелигентна транспортна система по "Тракия", която включва предупредителни екрани, камери и сензори за претегляне.

Прогнозната й стойност е над 7.2 млн. лв., а срокът за подаване на оферти е 11 март.

За тази поръчка е важно да се отбележат две неща. Първо, подобни системи подобряват принципно безопасността по магистралите, но след като такава система за първи път у нас беше изградена на пуснатия в експлоатация през декември лот от "Струма", се оказа, че тя не работи (виж карето долу).

И второ, част от дейностите, които трябва да се извършат по тази поръчка, дублират дейностите, които трябва да се направят от строителя на тол-системата - "Капш". Това е най-малкото странно, предвид че АПИ вече е сключила договор с "Капш" за тях.

Какво ще има на "Тракия"

В рамките на поръчката "Разработване и внедряване на интелигентна транспортна система в обхвата на автомагистрала "Тракия" се планира да се внедри система, която автоматично да идентифицира инциденти при тунел "Траянови врата", като чрез подвижни бариери ще се пренасочва трафикът в една от двете тунелни тръби.

В различни участъци на "Тракия" ще се монтират информационни табла (общо 40, по 20 в посока), които да информират шофьорите за случващото се по пътя. Предвидено е и да се монтират сензори за претегляне на МПС в движение, камери за измерване на средна скорост и мониторинг на трафика с цялото прилежащо оборудване в определени участъци от "Тракия" (тук може да видите кои).

Именно тези неща дублират част от поръчката, която "Капш трафик солюшънс" спечелиха през 2017. Те например трябва да изградят 100 пункта с възможност за претегляне, а в рамките на тази поръчка се предвиждат осем подобни. Това прилича до голяма степен на пореден опит на АПИ да облекчи австрийците в изпълнението на задачата им, след като стана ясно, че двете страни са подписали скандален анекс, с който "Капш" се освобождават от редица дейности.

Едногодишното забавяне

Първоначално търгът е обявен през декември 2017 г. - два месеца след избора на "Капш", но след прекъсване заради обжалвания е подновен чак през ноември 2018 г. Крайният срок за подаване на оферти е бил през средата на декември, но жалба на ИТ компанията "Контракс" малко преди крайния срок отново е блокирала търга. Според фирмата има изменения и разминаване в минималните гаранционни срокове в документацията и последвалите разяснения.

Според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обаче жалбоподателят е искал чрез поисканите разяснения "да инициира промяна в условията на документацията, но извън законоустановения срок за това". КЗК отхвърля жалбата на 24 януари, а АПИ подновява търга 11 февруари, като дава срок от месец за събиране на офертите.

Офертите ще се оценяват на база техническо предложение (40%) и ценова оферта (60%). Системата трябва да се изгради за две години. Поръчката се финансира по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Системата на "Струма": Хубава е, но не е готова

При предсрочното откриването на участъка Кресна - Сандански от магистрала "Струма" през декември от регионалното министерство се похвалиха, че за първи път в рамките на проект за изграждане на магистрална отсечка била изградена такава интелигентна транспортна система у нас. Тя включвала станции за броене и управление на трафика, видеонаблюдение, измерване на теглото на превозните средства и метеорологично наблюдение, както и контролен център с диспечери и информационни табла.

Верижна катастрофа на 5 февруари обаче разкри, че всъщност такава система още няма. След инцидента от АПИ уточниха, че в участъка Кресна - Сандански "има изградена техническа инфраструктура за интелигентна транспортна система", но тя реално не работи. Причината била, че системата е за лотове 3.1, 3.2 и 3.3 от магистралата и ще има общ център за управление на трафика и той ще започне работа със завършването на лот 3.1 между Благоевград и Крупник, тъй като изграждането на центъра за управление е включено в поръчката именно за този участък.

Построяването на контролен център и интелигентната система на строящия се в момента лот 3.1 и готовия вече лот 3.3 струва 2.9 млн. лв., посочват още от АПИ пред сайта actualno.com.

В началото на месеца АПИ заяви, че е предприела стъпки за изграждането на

временен контролен център за управление на трафика, който ще е в сградата на Областното пътно управление в Благоевград.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick
    • + 11

    Няма как да го повярвам това. Все пак, това ще са същите хора, които не могат да направят шахтите на едно ниво с асфалта, както и спящите полицаи с еднаква височина и ъгъл.
    Строителството в БГ е на нивото на Фред Флинтстоун

    Нередност?
  • 2
    xba1496037641523567 avatar :-|
    Наблюдател
    • - 1
    • + 3

    "Тракия" да вземе да стане ИСТИНСКА магистрала, а не пародия на магистрала, че тогава да мислят умна ли да е глупава ли да е. Всеки , който използва републиканската пътна мрежа знае състоянието на пътищата в нашата родина ,че е под всякаква критика.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    "Бате к*ре, ицбори се дзадаат! Ч'треъ некой цоциолог ъ ънпадзаруаме, 20 000 чоека у Шекер маала, тури го по 100 лева ън глас..А са, квото и ъ си гуориме, 'апш са си наши момчета! Оше кога идвАха у България, дойдоха и питАха, викат "че го прайме дзаедно, каете кого ъ надзначиме от вашите като гарант, дека неъ ъ съджалеъте!"

    Нередност?
Нов коментар