🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АПИ търси кой да поддържа умните транспортни системи на "Струма" за 5 млн. лв.

Интелигентното управление на трафика в участъка между Кресна и Сандански ще струва около 1 млн. лв. на година

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пътната агенция е обявила конкурс за фирма, която да поддържа интелигентната транспортна система на магистрала "Струма" през следващите пет години срещу 5 млн. лв. без ДДС. Става въпрос за участъка между Кресна и Сандански, който ГБС завърши предсрочно и бе пуснат за движение в края на 2018 г.

Целта на системата е в реално време да се следи трафикът и пътната обстановка, за да се регулира своевременно движението при нужда. Например при катастрофа или мъгла може да се въвежда ограничение на скоростта, да се забрани шофирането в дадена лента и т.н. Освен това системата позволява да се измерва теглото на преминаващите превозни средства, за да може да се санкционират претоварените тежкотоварни машини.

Пилотно

За първи път такава система беше изградена още по време на строителството именно във въпросния участък от "Струма", като фирмата, която отговаряше за това, е "Контракс". През февруари 2019 г. обаче, над месец след пускането му, в участъка се случи тежка верижна катастрофа. Впоследствие стана ясно, че таблото, което трябва да съобщава за мъгла по пътя, е липсвало. Тогава стана ясно и че системата все пак има някои елементи за довършване.

"Участъкът между Кресна и Сандански от автомагистрала "Струма" има изградена техническа инфраструктура за интелигентна транспортна система. Тя ще продължи да се надгражда, тъй като е част от цялостния проект за интелигентна транспортна система за лотове - 3.1, 3.2 и 3.3 от "Струма". Системата ще има общ център за управление на трафика и той ще започне работа със завършването на лот 3.1 между Благоевград и Крупник, тъй като изграждането на центъра за управление е включено в лот 3.1 на "Струма", казаха тогава от АПИ. Сега в участъка при Сандански се използва временен контролен център.

Състезанието по поддръжка

Извънгаранционната поддръжка включва въпросния център, както и специализиран софтуер, метални рамки с пътни станции за видеонаблюдение, засичане на пътен трафик, измерване на тегло в движение, метеорологично наблюдение, обзорно видеонаблюдение, управление на трафика с ограничено съдържание, управление на трафика с разширено съдържание, комуникационно оборудване и виртуална "частна" мрежа /VPN/ за управление на системата, както и оптичен кабел за пренос на данни, положен в тръбна инфраструктура и шахти за свързване.

Избраният кандидат ще трябва да поддържа устройствата според препоръките на производителя (например веднъж в годината да чисти камерите, посочва се в заданието), да се следи статусът им и дали работят, както и да се отстраняват проблеми в определените за това срокове. Ще трябва да се изпълняват ежемесечни профилактични наблюдения на софтуера.

Цената е единствен критерий за оценка на офертите, което значи, че стойността от 1 млн. лв. на година все пак ще падне. Все пак кандидатите трябва да имат опит - да са изпълнили сходна дейност през последните три години.

Сходната дейност е поддържането на система за мониторинг и обработване на данни от сензори, състояща се от център за данни (data center), софтуер и комуникационна свързаност за пренос на данни (VPN). Кандидатите трябва и да имат регистрация в публичния регистър на предприятията, уведомили Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за намеренията си да осъществяват пренос данни, а чуждите участници - да са регистрирани в еквивалентни в чужбина.

Крайният срок за подаване на оферти е 5 април 2021 г.

Другите умни пътища

Преди около година започна да се изгражда и умна транспортна система на магистрала "Тракия". Изпълнител е обединение между "Сиском инженеринг" и румънската "Алтимате С.А.", а стойността е 8.1 млн. лв. Проектът се финансира по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ).

В рамките на проекта се поставят 40 електронни информационни табели (Vаrіаblе mеѕѕаgе ѕіgnѕ), по 20 в посока. Освен това в тунел "Траянови врата" ще бъде изградена система за автоматична идентификация на инциденти (Automatic Incident Detection - AID). Тя ще позволи чрез система от подвижни бариери да се управлява и пренасочва трафика в една от двете тунелни тръби, така че при настъпване на инцидент в едната тръба, трафикът да се пренасочва по другата.

Поставят се и сензори за претегляне на моторните превозни средства в движение (Weigh in motion), както и камери за измерване на средна скорост и мониторинг на трафика на определени участъци. Именно тези иновации обаче дублират част от задачите, които трябваше да се изпълнят в рамките на тол системата. Те например трябва да изградят 100 пункта с възможност за претегляне, а в рамките на тази поръчка се предвиждат осем подобни.

Срокът за изграждането й е юни 2022 г.