"Информационно обслужване" ще поддържа регистрите на Агенцията по вписванията

Държавното дружество е предложило най-ниска цена от всички поканени - 402 000 лв. без ДДС за едногодишна поддръжка

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавното дружество "Информационно обслужване" спечели търга за поддръжка на информационните системи на Агенцията по вписванията (АВ). Това включва не само поддръжката на регистрите (търговски, имотен, БУЛСТАТ, регистър на имуществените отношения между съпрузите), но и цялата информационна и комуникационна инфраструктура на агенцията, включително и периодичното архивиране на информацията.

Компанията, с мажоритарен собственик Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, е предложила най-ниска цена от всички поканени за участие - 402 000 без ДДС за едногодишен договор за поддръжка, съобщиха с прессъобщение от АВ. Това е по-ниско от заложената прогнозна стойност на поръчката, която в средата на април бе обявена на 859 000 лв. без ДДС за две години или по 429 500 лв. годишно. Новата цена е четири пъти по-висока от предишната стойност на годишната услуга, осъществявана от "Лирекс БГ", която възлизаше на малко под 100 000 лв.

Три кандидата

Както се практикуваше и досега, поръчката с предмет "Абонаментна поддръжка на системно, комуникационно и СУБД (система за управление на база данни) програмно осигуряване с наблюдение и управление на информационната и комуникационната инфраструктура (ИКИ) на Агенцията по вписванията" бе проведена чрез директно възлагане, тъй като влиза в област отбрана и сигурност.

В рамките на тази процедура Агенцията изпрати покани до три компании в сектора - CNSys, "Телелинк" и "Информационно обслужване". Покана не е била изпратена до "Лирекс", която до момента поддържаше регистъра близо 10 години с договори за директно възлагане. След срива на Търговския регистър през август м.г. за около три седмици, което в крайна сметка доведе до оставката на тогавашната директорка на Агенцията по вписванията Зорница Даскалова, от институцията дадоха да се разбере, че приписват вината изцяло на фирмата по поддръжката. Същевременно точно по тази причина вниманието към договорите за изграждане и поддръжка на системите, които сключва агенцията, е много заострено.

"И трите фирми имат компетенции в областта на различните технологични дейности в обхвата на поръчката и опит в предоставянето на подобен тип услуги за други държавни институции. Всички компании са предоставили актуално удостоверение за сигурност, издадено от ДАНС, с минимално ниво "Поверително" и сертификати за качество. В предоставените оферти и трите компании са заявили готовност да изпълнят изискванията от техническото задание към поръчката", се казва в прессъобщението на АВ от четвъртък.

Договорът

Обявлението на поръчката, заданието и договорът не са публични, защото са в областта на сигурността. В прессъобщението на АВ се пояснява, че обхватът на дейностите по заданието включва наблюдение и управление на системен софтуер, системи за управление на бази данни и комуникации, включително непрестанна поддръжка на тяхната работоспособност, тестовите среди, операционните системи, сървърните приложения, масивите за съхранение на данни. Според договора "Информационно обслужване" ще трябва да извършва непрекъснат анализ на работоспособността и функционирането на комуникациите на агенцията, да анализира трафика и да изготвя предложения за оптимизиране на работата им, а ако някоя от тези системи откаже, дружеството ще е длъжно да възстанови работоспособността на системата при стриктно заложени в договора срокове.

След подписване на договора компанията задължително ще трябва да извърши цялостно обследване на съществуващата информационно-комуникационна инфраструктура на агенцията на физическо и логическо ниво и да актуализира настоящата или да изготви нова детайлна техническа документация, която да поддържа по време на срока на договора.

Част от ангажиментите на "Информационно обслужване" ще включват сканиране за технически уязвимости на всички работещи в АВ информационни системи – мрежови, сървърни и потребителски, и прилагане на мерки за отстраняване на проблеми. Компанията ще отговаря и за периодичното архивиране на базите данни съгласно нормативната уредба. Предстои и анализиране на сървърните системи за наличие на зловреден софтуер и изготвяне на план за преконфигуриране, надстройване, преинсталиране или деинсталиране на приложения и операционни системи.

Съгласно договора "Информационно обслужване" ще осигури минимум 12 висококвалифицирани експерти с различни технологични компетенции, които ще бъдат ангажирани с поддръжката на системите и които ще реагират при инциденти, свързани със сигурността. Двама от тях ще бъдат на разположение на място в самата агенция.

От агенцията припомнят, че от 2018 г. стартира поетапно надграждане и обновяване на хардуера и софтуера поради очакванията за завишаване на обема от работа на институцията. През настоящата 2019 г. ще бъде финализиран проектът по надграждане на Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и на Имотния регистър. Предстои и Централният регистър на особените залози също да премине в АВ.