Училището на Google

Как пловдивската гимназия "Иван Вазов" стана първото референтно училище на американския гигант в България

В новата класна стая на 8ж клас има обособени зони за работа по групи, творчество, четене, почивка.
В новата класна стая на 8ж клас има обособени зони за работа по групи, творчество, четене, почивка.
В новата класна стая на 8ж клас има обособени зони за работа по групи, творчество, четене, почивка.    ©  ЕГ
В новата класна стая на 8ж клас има обособени зони за работа по групи, творчество, четене, почивка.    ©  ЕГ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дени е в осми клас, съвестно пише домашни и учи за контролни. Но й е скучно в час. Уроците стават все по-тежки, а притегателната сила на забавленията, телефонът и компютрите се усилва. Дени не е изключение. Нейните връстници израстват сред технологии и дигитална свързаност, които изчезват в момента, в който прекрачат прага на училището си.

Именно този абсурд опитва да преодолее едно пловдивско училище - "Иван Вазов". Преди три години ръководството стига до извода, че трябва да започне да внедрява технологии и в учебния процес, и в управлението на училището, за да освободи време на учителите да наваксат с технологиите до нивото на децата. Така през юни 2019 г. "Иван Вазов" беше отличено като първото референтно училище на Google на Балканския полуостров с достъп до всички нови технологии на компанията и връзка с международна екосистема от училища - лидери във внедряването на технологии в образователния процес.

"Технологиите не трябва да се забраняват, а да се използват в положителен аспект", казва директорът на училището Вихра Ерамян. "Учебниците вече не са достатъчни за новите дигитално ориентирани деца."

Как да преобразим училище

"Търсихме решение за неефективната комуникация между всички в училището. От 1300 души, които всеки ден са заедно по едно и също време и на едно и също място, комуникацията ни се свеждаше до кръг от 20 души на ден, което беше абсурдно предвид количеството информация, която циркулира в едно училище", коментира зам.-директорът на училището Мария Атанасова. Ръководството намира решение на проблема с облачната платформа на Google за образованието. 1300 профила по-късно в училищната мрежа месечно се разменят близо 28 хил. имейла.

Запълването на тази пропаст кара училището да признае и друг проблем - неефективността на учебния процес. След разговори с колектива, родители и ученици ръководството решава да трансформира цялостно системата. Започва да организира квалификации и обучения за учители за работа в облака, организация, общуване, помага им да се сертифицират за Google обучители. Постепенно бумащината намалява, а новопридобитото самочувствие на учителите с технологиите се пренася и в уроците.

Физическите измерения на промяната включват и пилотния проект "1:1" на училището, в който 8ж клас преминава изцяло към обучение в облачното пространство чрез устройства Chromebook, които работят с G Suite, а лицензите на Google дават възможност да се управляват дистанционно от администратор в училището. "Устройствата Chromebook са за децата и те си ги носят у дома. Така ученето и преподаването се случват по всяко време. Учителите имат класни стаи в облака, където са на разположение. Там преподават и си сътрудничат с учениците, получават домашни работи, тестове, проверяват ги и връщат обратна връзка, която ученикът вижда. Резултатът е, че мотивацията за работа нарасна и учениците станаха по-отговорни в индивидуалното си обучение", коментира Атанасова.

Бъдещите планове на училището са още по-смели. Ръководството си поставя за цел до пет години този модел да бъде въведен в цялото училище, като кандидатства за финансиране по програмата "Иновативно училище" на МОН.

По стъпките на дигитализацията

Положителните тенденции са видими и извън училищния двор на гимназията. Тя е част от цялостна промяна на начина, по който работят училищата в Пловдив. Насоките задава проектът "Училище в облака" на пловдивския Център за творческо обучение (ЦТО), който запознава учители и директори с възможностите на платформите в облака.

"Най-голямата реализация на "Училище в облака" е в Пловдив, но не е ограничено до общината", посочва управителят на центъра Александър Ангелов. Вече над 150 училища из цялата страна вървят по стъпките на проекта. "Особеното в община Пловдив е, че местната власт беше първата, която още от самото начало разпозна значението на внедряването на облак и персонални профили за учители и ученици, като заложи такива приоритети в стратегията си и разпредели средства за училищата", допълва той.

Общината съфинансира технологии, активиране на услугата G Suite и обучения на учители. Усилията на местната власт са малки, но целенасочени и ефективни - Пловдив е единственият град в страната, в който всички 52 общински училища са свързани с облачни технологии, а над 400 учители вече са преминали през обучение. Сега те могат да обучават и други.