Новата класна стая

Пренасянето на преподаването от физическия свят в облака променя учебния процес в пловдивската гимназия "Иван Вазов"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ива и Жени* имат домашно за лятото – да подготвят презентация на френски език с анимация за лятната си ваканция, която след това да изпратят на учителката си. Ива е на почивка с родителите си в Испания, докато Жени е в София, но дистанцията между тях не е пречка.

Единственото, от което имат нужда, е интернет връзка и училищното си устройство Chromebook. Целият процес протича в образователната облачна услуга на Google – Classroom (класна стая). Там момичетата създават едновременно презентацията, комуникират чрез чата на платформата, могат да се консултират с учителката си и да проверяват граматиката, която са учили в час, тъй като е качена в дигиталната класна стая и достъпна по всяко време. След като заявят, че са готови със задачата, учителката им получава известие и може да провери цялата история на документа, който е предаден, за да се увери, че всеки е допринесъл равностойно към създаването на презентацията, и така да оцени усилията им. Също така вижда къде грешат, къде се колебаят и затрудняват, което пък подобрява обратната връзка към момичетата.

Това не е измислица. То се случва в Пловдив и е само един пример за начина, по който внедряването на технологиите в езикова гимназия "Иван Вазов" променя учебния процес и улеснява както учениците, така и учителите. Училището наскоро стана първото референтно за Google на Балканския полуостров, като това осигури достъп до новите технологии на американския гигант и връзка с останалите училища, удостоени с отличието по света.

Какво представлява Classroom

Дигиталната класна стая на Google е безплатна уеб услуга, която цели да опрости създаването, разпространението и оценяването на домашни и задачи в училище по безхартиен начин. Всеки предмет може да има подобна дигитална класна стая, със собствен код, който участниците използват, за да се включат. До "стаята" имат достъп учителите и учениците, но също така и родителите на децата.

Учебният час започва с проверка на граматическите знания по предмета - в случая френски език. Учениците влизат в Classroom, виждат заданието си под формата на формуляр на Google, в който попълват липсващите думи и изрази в рамките на 10 минути. На единадесетата минута резултатите са изписани на дъската в класната стая – процесът е автоматичен, тъй като правилните отговори са зададени предварително от учителката.

Преподавателят демонстрира на дъската грешките, къде най-често се бърка, коментира, коригира и преминава към следващата част от учебния час.

Платформата има поле за комуникация – "stream", където учителят може да информира учениците си за новини, предстоящи контролни, да им напомни за домашни. Има възможност за качване на задания, към които да се прикрепят файлове, линкове, краен срок за изпълнение на задачата, както и общият брой точки, които учениците могат да получат.

Учениците получават известие за всеки нов файл, който бъде качен, и могат да го видят веднага. А в самия файл учителят може да види колко и кои точно ученици са предали заданието си, както и да отметне кои са вече оценени и колко още не са. Децата предават например есе в облака чрез връзка с Google Docs, където учителят оставя коментари, поправя, обръща внимание на грешки и неточности. Оценяването също е онлайн, като учениците са уведомявани автоматично при всяка промяна на статута на документа.

Основната цел на услугата е да оптимизира споделянето на документи между учители и ученици, но възможностите на Classroom не се ограничават дотам. Платформата осигурява връзка с други приложения и облачни услуги на Google, както и със сайта за видеосподеляне YouTube. Ученици и учители могат да персонализират свой календар в класната стая, който да показва крайни срокове за домашни, училищни празници и събития или дати за контролни, а предстоящите задания са видими в общата страница от всички по всяко време. Децата имат възможност да комуникират лично с учителя, в общата страница на класа или помежду си.

Повече време за преподаване и учене

Когато ръководството на училище "Иван Вазов" стига до извода, че се налага да преобразува учебния процес, те се обръщат към дванадесетокласниците с въпроса "какво бихте променили в училище, ако можете". Резултатите показали, че зрелостниците искат повече възможности за сътрудничество в час с учителя и съучениците си, за творчество, за индивидуален подход в учебния процес, както и по-интересни часове.

Няколко години по-късно училището лансира пилотния си проект "1:1", в който 8ж клас (вече 9ж) преминава изцяло към обучение в облачното пространство чрез устройства Chromebook. При групов проект учениците могат да работят заедно, независимо от това къде са физически, да си коментират заданието, да водят конферентни разговори един с друг. Всички ресурси за уроците им са в платформата Classroom и са на тяхно разположение по всяко време. Услугата дава възможност за представяне на учебното съдържание под нови форми като интерактивни речници, анимации, видео- и аудиоматериали, статии и други файлове.

"В Classroom може да бъде качено всичко, което учителят счита, че ще бъде полезно и необходимо в час", коментира директорката на гимназията Вихра Ерамян пред "Капитал". "Този начин на работа дава възможност учебното съдържание да бъде представено на децата по по-интересен начин, защото се използват разнообразни продукти, които поддържат вниманието на учениците", допълва тя.

Classroom намира приложение във всеки предмет. Така например по математика учениците могат да използват тетрадки, за да изписват формули, но подобна възможност има и чрез Chromebook посредством специален писец, който извежда формулите на екрана във виртуалната класна стая. Учениците могат и да не носят тетрадките си, ако преценят, тъй като учебните планове са налични в платформата по всяко време както за тях, така и за родителите им.

И някои недигитални неща

Към началото на учебната 2019/2020 г. в гимназия "Иван Вазов" са активни над 90 дигитални класни стаи. Проблемът е, че учениците трябва да работят с личните си устройства или телефони, които трябва да са с операционна система Android, защото само през нея могат да влизат в платформата.

Особености има по отношение на часовете по български език, тъй като писането на ръка е част от изискванията, но устройствата и дигиталната класна стая могат да се използват за други неща като допълнителна комуникация с учителя.

Едно нещо обаче все още е незаменимо – учебникът. "На този етап учебниците все още са важни, защото тепърва започваме да създаваме съдържанието в дигиталните класни стаи. А това изисква много време. Учителят не може да прехвърли цялото съдържание от учебника онлайн", коментира директорката Ерамян.

* Имената са променени.

Устройствата

Логично устройствата на Google - Chromebook, са най-удобното средство за тази форма на обучение. Те са направени така, че да издържат в ръцете на деца, работят с приложенията на Google, имат и администратор в училището, който може да ги управлява дистанционно, като задава определен режим на работа или ограничава достъпа до определени интернет страници. За всички 27 устройства е необходим само един контакт, а едно зарядно може да зареди голям брой от машините.

Засега само 9ж клас имат свои собствени устройства Chromebook. Ръководството на училището има амбицията да разшири проекта "1:1" до въвеждането му в цялото училище, но за това ще са нужни средства. Училището ще опита отново да кандидатства за финансиране по програмата "Иновативно училище" на МОН догодина, но за новия 8ж клас преценката дали подобна покупка си струва ще бъде в ръцете на родителите.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал