Акцизните складове ще се наблюдават с камери 24/7 и ще пазят архив

От петролния бранш изразиха съмнения как ще се администрира огромният масив от данни и окачествиха идеята като пореден PR

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Камери ще следят входовете, изходите и измервателните уреди във всеки данъчен склад. Влизащите и излизащите от тях транспортни средства ще бъдат заснети и записвани. Схемата ще работи денонощно, а огромните масиви информация ще се пазят поне 3 месеца. Новите изисквания към собствениците на бази за съхранение на акцизни стоки са разписани в проект за промяна на Закона за акцизните и данъчните складове, публикувани за обществено обсъждане на сайта на Министерството на финансите. За готвената мярка съобщи още миналата седмица министър Владислав Горанов.

От петролния бранш не са изненадани от предложенията, като някои мениджъри изразиха недоволство от непрестанно променящата се нормативна база и изисквания към тях. Изразиха и съмнение към възможностите за администриране на толкова огромен масив от данни, като някои окачествиха промените като "поредна PR акция". Разходите за покриване на новите изисквания варират в зависимост от размерите на складовете - от няколко десетки хиляди долара до 180 хил. долара за рафинерия например, коментираха от бранша. В пакета от документи, придружаващи законовата поправка, има оценка на въздействието, но в нея няма изчисления за разходите на бизнеса.

Големият брат ще гледа, но какво ще вижда

"Дистанционното 24-часово видеонаблюдение на всички процеси, извършващи се в данъчните складове, ще изиграе съществена превантивна роля по отношение на нерегламентираното движение на акцизни стоки, като ще окаже и значително дисциплиниращо въздействие върху лицата", се казва в мотивите към промените в Закона за акцизите и данъчните складове.

"Ще е налице ясна проследимост в исторически аспект на транспортните средства, пребивавали на територията на данъчните складове, както и на извършените товаро-разтоварни дейности и ще минимизира риска от нерегламентирани дейности", пише още в документа.

Промените предвиждат системата за видеоконтрол да работи в реално време и да позволява разпознаването на регистрационните номера на транспортните средства - авто- или жп цистерни. Камерите ще има на всички места, през които се влиза или излиза в обекта, на всички места, където се измерва и контролира въвеждането и извеждането на акцизни стоки в данъчния склад. Камерите ще снимат и средствата за измерване и контрол.

Информацията ще се съхранява върху цифровите регистратори за срок, не по-малък от 1 месец. След това тя ще се архивира и ще се съхранява в данъчния склад за срок, не по-малък от 2 месеца. Митническите органи ще могат да правят копия на архива, "когато за целите на контрола е необходим по-голям срок за съхранение на информация", пише още в предложените текстове.

Плуват ли деца с пояси пред камерите

Темата за видеонаблюдението над данъчните складове стана особено актуална, след като преди месеци се разрази спор между вече бившия генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев и собственика на пристанище Бургас Кирил Домусчиев за влезлите през порта танкери на петролната компания "Инса ойл".

На това премиерът Бойко Борисов отговори в средата на пролетта с покана към медии и политици да посетят Центъра за противодействие с контрабандата, намиращ се в Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", където трябваше да се демонстрира, че "на всеки кран, на всяко пристанище, на всяка гемия" има видеонаблюдение, което не позволява "дете с пояс да влезе във водата" и да остане невидяно.

Всъщност към онзи момент стана ясно, че видеонаблюдението, за което обясни премиерът Борисов, не е повсеместно и включва основно задължителното видеонаблюдение по пристанищата и опитно видеонаблюдение в складовете за производство на горива. Темата затихна, но сега отново излезе на дневен ред.