Държавата вече отговаря за тол-системата и трябва да я оперира сама

Изпълнителят Kapsch предаде частично системата на пътната агенция, като остава да оборудва още контролни рамки

Председателят на управителния съвет (УС) на АПИ Георги Терзийски (вдясно) прие символичен ключ за тол системата от изпълнителния директор на "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД Михаел Вебер
Председателят на управителния съвет (УС) на АПИ Георги Терзийски (вдясно) прие символичен ключ за тол системата от изпълнителния директор на "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД Михаел Вебер
Председателят на управителния съвет (УС) на АПИ Георги Терзийски (вдясно) прие символичен ключ за тол системата от изпълнителния директор на "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД Михаел Вебер    ©  Цветелина Белутова
Председателят на управителния съвет (УС) на АПИ Георги Терзийски (вдясно) прие символичен ключ за тол системата от изпълнителния директор на "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД Михаел Вебер    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) вече е оператор на тол-системата. На 16 август Георги Терзийски прие системата символично от Михаел Вебер, представителя на фирмата изпълнител Kapsch и директор на "Капш телематик технолоджис България". Сега Националното тол-управление (НТУ) - звеното, създадено специално да оперира електронната винетка и тола, трябва да тества софтуера. Тази крачка показва някакъв напредък по изграждането на системата, но въпросите за нея продължават да са много повече от отговорите.

Както Олег Асенов, доскоро шеф на НТУ, а сега член на управителния съвет на АПИ, уточни пред журналисти в петък, сега системата преминава от етап "тестване" в етап "разработка". Тепърва ще се решава какъв да е обхватът на пътната мрежа, който се таксува, както и самите тарифи. Чак тогава, а и когато бъдат довършени всички елементи от заданието, системата ще може да започне да събира пари - т.нар. търговска експлоатация.

Въпреки че според анекса, който Kapsch подписа през септември 2018 г., търговската експлоатация на тол-системата трябваше да започне от 15 август 2019 г., този план отпадна, тъй като заради лошото планиране изпълнението на заданието закъсня.

В отговор на въпрос на журналисти Асенов заяви, че не иска да се ангажира със срокове кога системата ще заработи и ще започне да събира пари и цитира само крайната дата, заложена с последните промени в Закона за пътищата - 1 март 2020 г. Реално остава половин година за изпълнението на съществени задачи.

Какво са предали Kapsch

Единият ключов елемент на тол-системата е софтуерът, а другият - контролните точки или т.нар. рамки из страната, които засичат превозните средства. Те се изграждат от подизпълнителя на Kapsch, "Ита Инженеринг", които ремонтират и тол-управлението.

"До момента са преоборудвани 100 съществуващи рамки по пътищата и са построени 100 нови. Всяка портална рамка разполага с лазерен скенер и камери", каза Вебер. Освен тези 200 рамки остава да се преоборудват още 95 стари. Според допълнителното споразумение срокът за преоборудване на 95 точки е 9 февруари 2020 г.вместо до август 2019 г., което беше старият срок.

Вебер заяви, че трябва да се инсталират и още сензори за претегляне на теглото по някои рамки, но не каза колко точно. "Всичко останало - data центрове, превозни средства, терминали, софтуер са предадени", каза Вебер на пресконференцията.

Кой държи отговорността вече

С предаването на системата в петък и подписването на двустранен протокол пътната агенция приема, че Kapsch са изпълнили голяма част от задълженията си и започва да носи отговорност за системата. Изпълнителят ще продължи да има обаче задължения по договор - две години гаранция на контролните точки от предаването на последните - т.е. до около феввуари 2022 г., а за поддържането на системата - пак две години от последния приемно-предавателен протокол.

АПИ и в частност НТУ сега трябва да оперира технически системата и би трябвало служителите да са обучени. Тепърва ще стане ясно дали този път ще е успешно, или пак ще има грешки и хаос като при старта на електронните винетки в началото на 2019 г.

Остават важните решения

В последните месеци зам. регионалният министър Николай Нанков и Олег Асенов поеха ангажимент, че от 16 август ще започне тестването и събирането на данни от пътуващите тежкотоварни автомобили, за да се вземе информирано решение за обхвата и тарифите (въпреки че това по принцип трябваше да е първата стъпка в цялата реформа, а не последната, тъй като техническото задание зависи и от размера на включената пътна мрежа).

Това означаваше камионите да започнат да подават информация за движението си чрез GPS-и или бордови устройства отсега. Това обаче няма как да се случи скоро, тъй като тепърва националните доставчици на услуги ще се свързват с тол-системата най-рано през септември, по информация на "Капитал", и чак тогава камионите ще започнат да подават данни.

Oлег Асенов обясни пред журналисти, че тримата доставчици с договори - "Интелигентни трафик системи", "Телетол" и "Конкорд Смарт Инфраструктура" (а и ако четвъртия "Иком" също подпише междувременно), ще бъдат поканени да се свържат със ситемата заедно и при равен старт. Информацията ще се събира известно неопределено време, впоследствие ще се анализира и после ще се вземе политическо решение за това колко ще таксува толът. Ако този процес не е само формален и наистина има за цел да постигне резултати, той ще отнеме много време и усилия и институциите ще са притиснати да го завършат в рамите на 4-5 месеца, за да пуснат системата в законовия срок.

По време на консултативни съвети с превозвачите по време на лятото стана ясно, че обхватът се съкращава наполовина и става 6 хил. км., като тарифите също паднаха. Засега тези величини подлежат на коментар, уточни Асенов.