Държавата нанесе още един удар по конкуренцията в тол-таксуването

С промени в Закона за пътищата всички GPS фирми бяха принудени да минават през един доставчик

Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това
Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това
Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това    ©  Велко Ангелов
Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В четвъртък на второ четене парламентът прие промените в Закона за пътищата. Освен че с тях се промениха сроковете за въвеждане на тол-таксите, те въведоха и още една ключова промяна. Т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД), които трябва да са компаниите, предлагащи GPS услуги (fleet management) на превозвачите, няма да сключват договори директно с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а с националните доставчици на услуги (НДУ), които ще са посредник.

На пръв поглед това е малка промяна, но всъщност е важна от бизнес гледна точка. Първо, това ще излиза повече на държавата: GPS фирмите щяха да ползват по-ниска комисиона (2%) или никаква за разлика от НДУ-тата, които прибират 7% от приходите. Второ, това ограничава сериозно конкуренцията, защото има много GPS компании, но към момента продължава да има само един официален доставчик на тол-услуги и винетки - "Интелигентни трафик системи". Освен това по-малко от месец преди тол-системата да заработи технически, GPS фирмите още не са информирани от държавата как ще участват в процеса и не могат дори да се включат.

АПИ не общува с Космоса

"Промяната се налага, тъй като АПИ не разполага със софтуера, който обработва суровите данни от GPS устройствата и ги превръща в реални тол-декларации", коментираха в отговори до "Капитал" от Националното тол-управление. Това е странен мотив, защото според два източника на "Капитал", добре запознати с тол-системата, първоначалният план е бил ДДД-тата да подават данните в удобен за АПИ вариант, т.е. не сурови. Това пише и в проекта на общи условия на страницата на ведомството: "ДДД формира стандартизирани декларирани данни (ДД) от суровите географски данни за всички преминавания на превозните средства на регистрирани пътни потребители през BGНССТТ."

Също така основанието, че институцията, която трябва да оперира цялата система, не разполага със софтуер за обработване на сурови GPS данни, е леко странно.

GPS фирми, с които "Капитал" разговаря, обясниха, че за тях не би било проблем да преформатират данните и даже са били готови да го правят без комисиона, въпреки че за тях това би означавало допълнителен труд.

По-малко пари за държавата

В момента ИТС прибира 7% комисиона от пътните такси. По думите на началника на тол-звеното Олег Асенов ДДД-тата са щели да работят за около 2%.

Проста сметка сочи, че при равен пазарен дял на НДУ-то и GPS операторите, но с ниската комисиона за вторите, държавата ще получава повече средства, в рамките на десетки милиони левове годишно. Не трябва да се пропуска фактът, че GPS операторите можеше да работят и без комисиона - тогава приходите за държавата щяха да са още повече. Ползата е, че по този начин те предлагат пълноценна услуга на клиентите си превозвачи и имат добри пазарни позиции. Такъв разговор обаче не се е провел.

GPS компании разказаха пред "Капитал", че са опитали да получат от АПИ информация за кандидатстването през последните месец-два, но без успех. На страницата на агенцията все още седи документ със заглавие "проект". Сега отново са на етап изчакване, за да разберат как точно да формулират търговските си отношения с посредниците.

Всичко това контрастира силно с начина, по който е избран първият и единствен Национален доставчик - "Интелигентни трафик системи" (ИТС). Той подписа договор ден след като общите условия бяха публикувани на сайта.

Конкуренция нулева

Очевидно е, че компанията и сега е стъпка напред пред останалите. Миналата седмица ИТС са разпратили съобщение към GPS операторите текст: "Tollpass ще си партнира с всички фирми, предлагащи GPS тракери за автоматичен толинг."

От компанията уточниха за "Капитал", че засега нямат сключени договори, но са пратили съобщението до GPS компании, "за да им обърнем внимание върху възможността техните устройства да бъдат ползвани за целите на тол-таксуването".

На пазара в момента има 60-70 GPS оператори. При наличието само на един НДУ и настоящият хаос пред превозвачите притесненията на тези оператори са, че ако не сключат договор с ИТС, те могат да изпаднат от възможността да предлагат тол-услуга. Освен това GPS компании споделиха пред "Капитал", че камионите така или иначе имат вградени GPS утройства, но не е изключено уплашени от хаоса, превозвачите да си купуват Tollpass.

Впрочем в Унгария ДДД-тата също трябва да подписват договори с посредници - национални доставчици. Там обаче те са общо 20 и GPS операторите имат избор на партньори.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nxr1563707476616918 avatar :-|
    Alexander Gavazov
    • + 11

    200 милиона за какво отидоха... няма паралелки с лазери (50млн. за "кой"), изработения софтуер не струва (още 50млн. за "кой"), първоначалната система за продажби беше подарена на "интелигентни трафик системи", което е още 80 млн. за "кой". И сега бетонираха монопола и с това си решение.

    Аз не съм съгласен, ние гражданите да плащаме 200 млн. сега и по 80 млн. всяка година на идиотите от властта.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 4

    До коментар [#1] от "Alexander Gavazov":

    Демокрация в най-чист вид. Другите демокрации не са от най-чист вид щото имат достъп до лесни пари. Та при нас парите са на минимума и важните си искат дажбите..

    Нередност?
  • 3
    nqt1563720895616934 avatar :-|
    Bobi Nikolov
    • + 6

    Направените промени в законодателството , променят постфактум условията на обществената поръчка между Апи и Капш, което на практика облагодетелства трета страна в случая единствения регистриран НДУ - ИТС. Случаите на директно ТОЛлериране на ИТС от държавните структури МРРБ, АПИ ,вече и бъгарския парламент явно не дават кураж на Гл. Прокурор да се намеси. Дано европейския главен прокурор румънката Кьовеши им покаже "Как се прави" и на политици и на прокурори и ги изпрати на едно диетично място

    Нередност?
  • 4
    deelow avatar :-@
    anyuser
    • + 5

    В документацията, ясно пише, че този софтуер трябва да е в държавата, но както написа и Александър Гавазов - явно и него спестиха и парите заминаха към Виена (в Капш).

    Ясно е, че на този пазар въпреки европейското решение явно няма да бъде допуснат втори кандидат или ще пуснат някоя куха фирма и ще се хвалят, че има конкуренция. Колкото има правосъдие, колкото има прокуратура, колкото има "информационна сигурност" в НАП или където и да е. Някой журналист беше написал "#Толгейт" - бих го подкрепил.

    Интелигентни Трафик Системи АД, която държавата в момента умело пази 8 месеца е абсолютен и безусловен монополист. Софтуера и е "подарен" от Капш и в момента притиска всички фирми да работят с нея и да си купуват устройства. Това, че някоя от GPS фирмите ще се свърже е пълна илюзия. Сега ще пласират глупавите устройства на Капш, които дори не са устройства на Капш, а са произведени от Axxès.

    АПИ нямат достъп до собствената си система, за която платихме 180 млн. лв. Няма посторени рамки, няма готов софтуер, няма направени обучения, няма изградени оптични мрежи - пълна кражба. Но тези близо 200 млн. са само началото. Сега се започва истинското крадене, в което на масата ще стоят между 1.3 и 2 млрд. лв. на година абсолютно безотчетно.

    Телетол сезира прокуратурата, но засега мълчание. МРРБ мълчи, НАП мълчи, Сметната Палата мълчи, АДФИ мълчи, АОП мълчи, КЗК мълчи... тишина... като преди буря. Иначе ние (гражданите) даваме пари за тол система, даваме пари за заплати на институции... даваме си парите и в банки като КТБ. С тази разлика, че ако в КТБ всеки решаваше дали да си сложи парите или не - тук избор няма. Искаш неискаш купуваш винетка и тол такса и парите заминават. Това е положението.

    Нередност?
  • 5
    vasilangelov avatar :-|
    Vasil Angelov
    • + 1

    смешна история :/

    Нередност?
  • 6
    njt1426861816395296 avatar :-|
    George S

    Тия тол-ове си стават новото КТБ отвсякъде. Че дори същите хора са замесени.
    Странно защо обаче медиите грам не отразяват очевадната кражба на милиарди която се готви, както и стотиците милиони дето вече се изпариха, вместо това гръмнаха с некви кучешки наморници и с тоя "случаен" теч на лични данни от НАП с който ще се занимаваме няколко месеца сега.

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "mickmick":

    Не ни е виновна демокрацията, че нямаме гражданско общество.

    Нередност?
Нов коментар